سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل 

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل 

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل 

معرفی سقف وافل

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل

در واقع، سقف وافل ورقی است با سوراخ‌هایی در زیر، سوراخ‌های بزرگی که برای جلوگیری از تداخل بسیاری از ستون‌ها (مانند اتاق‌های جلسه) استفاده می‌شود.

بنابراین، دال های ضخیم بین تیرهای عریض مورد نیاز است (برای جلوگیری از آویزان شدن تیرهایی که به دلایل زیبایی در زیر قابل مشاهده نیستند). این نوع سازه ها به دلیل دوام فوق العاده برای ساختمان هایی که در صورت بروز حادثه نیازمند حداقل لرزش هستند مانند آزمایشگاه ها و تاسیسات تولیدی توصیه می شود.

همچنین برای استفاده در ساختمان هایی که نیاز به فضاهای باز بزرگ مانند تئاتر یا ایستگاه های قطار دارند، به شدت توصیه می شود. سقف‌های وافل از فرم‌های مختلف تشکیل می‌شوند.  و می‌توانند گران‌تر از سایر سقف‌ها باشند، اما با توجه به پروژه و میزان بتن مورد نیاز، ساخت آن‌ها ارزان‌تر خواهد بود. سقف های وافل را می توان به روش های مختلفی ساخت، اما برای شکل گیری وافل به سقف به فرم های رایج نیاز است. قالب های ساخت سقف وافل شامل موارد زیادی است:

  • غلاف سقف وافل،
  • پشتیبانی افقی،
  • پشتیبانی عمودی،
  • بلوک مفصل
  • ورق سوراخ شده
  • و میله های فولادی

ابتدا تکیه گاه ها ساخته می شود سپس پوسته ها در جای خود قرار می گیرند و در نهایت بتن ریخته می شود و قالب تشکیل می شود. لازم به ذکر است که این فرآیند می تواند در سه رویکرد مختلف رخ دهد. دستورالعمل های مختلفی برای تعیین پارامترهای مختلف برای سقف وافل وجود دارد که عمدتاً ضخامت و اندازه کلی تیرها برای معماران و مهندسان است.

 

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

سقف وافل از بتن مسلح و لایه های بتنی در قسمت پایینی از دو جهت ساخته شده است.

در واقع نام این وافل از الگوی پرتوهای کف آن گرفته شده است. پانل های وافل برای دهانه های بزرگتر از 40 فوت (12 متر) ترجیح داده می شوند.

زیرا دوام بیشتری نسبت به پانل های تخت، پانل های دو طرفه، پانل های یک طرفه و پانل های پرتوی یک طرفه دارند. یک ورقه وافل صاف در بالا در حالی که لت های مشبک در قسمت زیرین قرار دارند.

این شبکه ها با برداشتن قالب پس از ریختن بتن تشکیل می شوند. این سازه به گونه ای طراحی شده است که هنگام استفاده در دهانه های طولانی تر و بارهای سنگین تر، استحکام بیشتری داشته باشد.

 

انواع سقف وافل بتنی

به طور کلی، دو نوع طراحی برای سقف وافل وجود دارد:

سقف وافل یکطرفه بیشتر در دهانه های کوتاه استفاده می شود. در این نوع سقف، قالب سقف مستطیلی است. زیرا تیرهایی که باید برای ساخت این سقف استفاده می شد در یک طرف قرار می گیرند، بنابراین از آرماتور کمتر استفاده می شود و به دلیل قیمت بالای آرماتور، هزینه ساخت یک تکه می شود.

سقف وافل یک طرفه نیز کم است. بر خلاف نوع قبلی، استفاده از سقف وافل دو طرفه بیشتر در دهانه های بلند رایج است. در این نوع سقف افراد به شکل قالبی که برای ساخت سقف گلدانی استفاده می شود می گویند به عنوان مثال میزان آرماتور برای ساخت سقف وافل دو طرفه بیشتر و هزینه آن نیز دو برابر می شود.

What is a waffle roof and what are its uses and benefits?

مراحل ساخت سقف وافل

سقف های وافل به سرعت در پروژه های ساختمانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند زیرا می توان آنها را به روش های مختلفی از جمله: پیش ساخته یا ساخته شده در محل عرضه کرد.

سقف های وافل پیش ساخته اغلب گران تر از گزینه های دیگر هستند. فرآیند ساخت و ساز شامل ساخت صفحات بتنی است که بریده شده و در یک سطح صاف ریخته می شوند.

در حالی که شبکه های مستطیل شکل تیرهای بتنی عمیق را در زیر تشکیل می دهند. هنگامی که از پایین به آن نگاه کنید سقف باید شبیه وافل باشد و پایه های تکیه گاه کف باید با فاصله استاندارد 30 فوت در وسط قرار گیرند.

صرف نظر از اینکه این محصول پیش ساخته یا در محل ساخته شده باشد، باید همان هدف اولیه را داشته باشد و در پروژه های تجاری، صنعتی و مسکونی تعریف شود.

مراحل ساخت این سقف به شرح زیر است:

مرحله اول زیرساخت صحیح است. اطمینان حاصل کنید که محل ساخت و ساز تا حد امکان صاف است. در صورت لزوم، محل را برش و پر کنید یا محل را با ماسه پر کنید تا سطح صافی به دست آید.

مرحله دوم باید قالب وافل را بگذارید. لبه های بیرونی سقف وافل را تنظیم کنید و سپس آن ناحیه را با ورقه های پلاستیکی کاملاً بپوشانید. مطمئن شوید که تمام اتصالات و لوله ها چسبانده شده اند.

تقویت کاری است که در این مرحله باید به خوبی و با ظرافت انجام شود. اما در مرحله بعدی ریختن بتن است. سپس بتن را ریخته و به طور یکنواخت پخش کنید، مطمئن شوید که حداقل پوشش 25 میلی متری روی پایه وافل و 20 میلی متری روی شبکه بالایی وجود دارد.

 

مزایای سقف وافل 

پانل‌های وافل یا سقف‌های وافل، صفحات سفت‌تر و سبک‌تری نسبت به پانل‌های مسطح مشابه ارائه می‌دهند.

سرعت ساخت این گونه پانل ها نسبت به پانل های معمولی سریعتر و نسبتاً مقرون به صرفه تر است، زیرا در این نوع سقف ها 30 درصد بتن کمتر و 20 درصد فولاد کمتر استفاده می شود، ضمن اینکه انحراف سقف را کاهش می دهد، ظرفیت باربری خوبی دارد و انحراف سقف را کنترل می کند.

لرزش قابل تحسین است در ساختمان هایی که کنترل ارتعاش در صورت وقوع حادثه بسیار مهمتر از مکان های دیگر است، باید از این نوع سقف برای ساخت و ساز استفاده کرد.

به عنوان مثال: فرودگاه ها، بیمارستان ها، ساختمان های تجاری و صنعتی و غیره از این نوع سقف وافل استفاده می کنند.

مزایای سقف وافل به شرح زیر است:

  • برای ساختمان هایی که به لرزش کمتری نیاز دارند بهتر است و این توسط تقویت کننده های دو طرفه ای که شبکه را تشکیل میدهند مدیریت می شود.
  • دیافراگم های بزرگتر را می توان با مواد کمتر، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست به دست آورد.
  • برخی افراد الگوی وافل را از نظر زیبایی شناختی جذاب می دانند.
  • فرم ها می توانند از چوب، بتن یا فولاد درست شوند.
  • ظرفیت بار بالاتر نسبت به سایر انواع سقف
  • صرفه جویی در وزن و مواد مورد استفاده در ساخت و ساز
  • کنترل ارتعاش خوب
  • ظاهر جذاب
  • وزن سبک پانل های سقف
  • استفاده دوباره از قالب برای ساخت سقف وافل
  • ساخت و نصب خیلی سریع

 

دهانه سقف وافل

سقف های وافل شکل به دلیل قابلیت استفاده طولانی مدت در صنعت ساختمان بسیار محبوب اند.

حداکثر بازشوی سقف وافل با فرم یک یا دو طرف این سقف ها مشخص می شود. سیستم های بلبرینگ با استفاده از اتو وافل متفاوت است و استفاده از آن در تعیین حداکثر دهانه سقف وافل نیز موثر است.

از دیگر مزایای سقف های وافل علاوه بر استفاده در دهانه های بلند می توان به سهولت اجرا، کاهش هزینه و فرم اکسپوز اشاره کرد.

به لطف تمامی این ویژگی ها، سقف های وافل بسیار مورد توجه پیمانکاران و مهندسان قرار میگیرد. در سیستم ساخت سقف وافل، بتن زیر آن برمیدارند و نیازی به آرماتور نیست. در نتیجه بار مرده سقف کاهش میابد و مصرف بتن حذف می شود.

به همین دلیل می توان از سقف های وافل در سقف هایی با دهانه های بلند استفاده کرد. هنگامی که بتن به طور موثر حذف شود، وزن سازه ها کاهش میابد و برای افزایش مقاومت در برابر امواج زلزله، در برابر زلزله مقاوم می شوند.

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل 

 

سقف وافل را با سقف عرشه فولادی مقایسه کنید

سقف عرشه فولادی یک صفحه فولادی است که توسط تیرها یا میله های فولادی پشتیبانی می شود. برای پخت بتن یا عایق پوسته سقف، از سقف های عرشه فولادی استفاده می شود.

هدف از ساخت این نوع سقف، فراهم وسیله ای برای یک سیستم سازه ای کارآمد سقف و کف است. در طراحی و ساخت این محصول از خواص فولاد به گونه ای استفاده شد که ضمن بالا بودن نسبت مقاومت سقف به وزن آن، هزینه های حمل و نقل و نصب مجدد به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

علاوه بر این، ثابت شد که این طرح سقف عمر مفیدی بیش از 50 سال دارد. هر دو سقف عرشه فولادی و سقف وافل در کاهش استفاده از مواد مختلف تقریباً یکسان هستند.

به عنوان مثال در ساخت هر دو سقف میزان آرماتور بسیار کمتر از سقف های دیگر است و در عین حال میزان بتن مصرفی برای ساخت این سقف ها نیز کمتر از سقف های دیگر است، بنابراین در هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود.

 

سخن نهایی 

از نظر عملکردی، دال های بتنی مانند سقف وافل هم به عنوان پایه طبقه همکف و هم به عنوان دال بالایی که می تواند به عنوان سقف عمل کند.

دال های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اهداف بسیار متفاوتی دارند، زیرا علاوه بر ایجاد سطح صاف، بارهای سازه ای بالایی را نیز تحمل می کنند و به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کنند.

در واقع فضای بین پانل ها اغلب فضای ایمن و عایق را برای نصب سازه هایی مانند سیستم های برق و لوله کشی فراهم می کند. دال به گونه ای قالب گیری می شود که ضخیم تر از لبه های آن باشد و برای تقویت و حفظ یکپارچگی سازه از میلگردهای تقویت کننده استفاده می شود.

با توجه به شرایط آب و هوایی، محیط می تواند لایه ای از ماسه شستشو را در زیر این پانل ها قرار دهد تا آب اضافی تخلیه شود. اگر نحوه قرارگیری آنها به درستی رعایت نشود باعث ترک خوردگی سقف می شود.

سقف وافل چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد | معرفی سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword