سقف وافل | سقف وافل دو طرفه | انواع سقف وافل

سقف وافل | سقف وافل دو طرفه | انواع سقف وافل

تاریخچه سقف وافل

سقف وافل | سقف وافل دو طرفه | انواع سقف وافل

این نوع معماری از اوایل قرن نوزدهم در کشورهای آمریکا و اروپا اجرا شد و به دلیل مزایای مختلف از جمله دوام بالا با استقبال خوب مهندسان ساختمان مواجه شد.

سابقه آن در ایران به دوره هخامنشیان (2500 سال پیش) می رسد. سقف تخت جمشید با توجه به بقایای باقی مانده و نظر باستان شناسان از تیرهای چوبی عمود بر هم ساخته شده است.

ایده اجرای این نوع سازه را می توان در آکروپولیس یونان نیز مشاهده کرد که مربوط به دوره هخامنشیان در ایران بوده است.

سقف وافل

در معماری مدرن امروزی از روش های مختلفی برای پیکربندی سقف ها استفاده می شود. از جمله این روش های اجرا می توان به سقف تیرچه بلوک، سقف فولادی، سقف کامپوزیت ، دال بتن آرمه اشاره کرد. که بسته به نوع شرایط اقلیمی و بافت آن منطقه انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. سقف وافل نمونه ای از روش اجرای سقف بتنی است که به دلیل ظاهر جعبه ای و مشبک به سقف وافل معروف است. این نوع سقف برای سطوح با دهانه های بزرگ، به دلیل بار مرده کم و صلبیت کافی استفاده می شود.
سقف وافل نمونه ای از محبوب ترین و در عین حال زیباترین سقف های اجرا شده توسط معماران از گذشته های دور تا به امروز بوده است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های بلند، انواع سازه های فلزی یا بتنی می باشد.
به دلیل زیبایی خاص، استحکام برتر و وزن نهایی کمتر در مقایسه با دال بتنی، از نظر زیبایی، هزینه و ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و برخلاف سایر دال ها حداقل تا 15 درصد در مصرف بتن و میلگرد صرفه جویی می شود. پس از اجرا می توان قالب ها را جدا کرده و برای پروژه های دیگر مورد استفاده قرار داد.

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف عمدتاً در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مستطیلی هستند که به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند. از آنجایی که در این روش میلگرد فقط در یک جهت نصب می شود، میزان مصرف میلگرد نسبت به سقف دو طرفه کاهش می یابد و مقرون به صرفه تر است.

 

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف اکثر در سازه هایی با دهانه های بزرگ استفاده می شوند. قالب های مورد استفاده در این روش، قالب های مربعی هستند که به صورت دو طرفه عمل می کنند. میلگردها در دو جهت عمود بسته می شوند، اگرچه مصرف میلگرد در این روش نسبت به سقف مشبک یک طرفه بیشتر و هزینه آن بیشتر است، اما در نهایت از استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف یک طرفه برخوردار است.

کاربرد سقف وافل

سقف مشبک به دلیل مقاومت، پایداری و سرعت زیاد در سازه های فلزی و بتنی مرتفع و اشکال منظم و نامنظم تا دهانه بیش از 12 متر و هزینه مواد مصرفی کمتر و ارزان تر، این نوع سقف نسبت به سایر روش های اجرا مناسب تر است.

استفاده از سیستم وافل با سرعت بالا در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند نقطه عطفی در برنامه‌ریزی پروژه باشد، چیزی که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.

قالب سقف وافل

انتخاب نوع قالب وافل نیز از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود. قالب سقفی وافل قطعه ای است که بسته به نوع ماده می تواند از پلاستیک یا کامپوزیت ساخته شود که در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته می شود.

 

حذف بتن اضافی

انتخاب نوع قالب بندی سقف مشبک بسیار مهم است زیرا نقش مهمی در اجرای کار دارد.

مهمترین عامل در ساخت قالب های سقف وافل شکل نهایی، مقاومت، سطح صاف و صیقلی بتن پس از اجرا می باشد.

بهترین گزینه برای ساخت قالب وافل سقفی استفاده از قالب های کامپوزیت به دلیل سهولت اجرا و جداسازی راحت تر می باشد و به دلیل صرفه جویی در منابع و کاهش آلودگی های محیطی می توان این نوع قالب های کامپوزیت را در داخل و خارج از کشور ساخت.

قالب های سقف وافل در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شوند که از جمله مزایای قالب یک طرفه می توان به کاهش مصرف بتن و آرماتور و صرفه جویی در هزینه اشاره کرد. امروزه تولیدکنندگان به دلیل ایمنی و استحکام برتر، سطح صاف و یکپارچه و سرعت کار بیشتر، عمدتاً از قالب‌های دو طرفه استفاده می‌کنند.

ویژگی های سقف وافل

فرمت های مختلف در اشکال مختلف و بدون نیاز به برش قالب اضافی

به دلیل حداکثر استفاده از فضا، ضخامت سقف وافل کمتر از دال بتنی است.

 

افزایش دهانه ها

به دلیل شکل کاسه ای قالب، بیشترین صرفه جویی در مواد را دارد و در نتیجه وزن کلی سقف را در مقایسه با روش های دیگر کاهش می دهد.

چون تیرچه های پیش ساخته وجود ندارد، سرعت اجرای آن نسبت به سایر روش ها برتری دارد

به دلیل اجرای ساده تر، نیاز به نیروهای متخصص کمتری برای اجرا دارد که این امر باعث صرفه جویی در منابع انسانی می شود

نحوه اجرای سقف وافل

اولین قدم در اجرای سقف وافل داربست می باشد. پس از آن اسکلت سقف اجرا می شود و در این روش نیازی به نصب تخته در زیر سقف نیست و به دلیل ساختاری که دارد قالب ها نقش نگهدارنده بتن را ایفا می کنند که باعث صرفه جویی در زمان اجرای سقف می شود.
سپس قالب ها روی قوطی ها قرار می گیرد و آرماتور سقف قرار می گیرد. مطابق گزارش لیستوفر، میلگرد مخصوص بریده و اجرا می شود و لحظه بتن ریزی فرا می رسد که معمولاً نیاز به پمپ بتن برای بتن ریزی در ارتفاع زیاد است، قالب ها باز می شود و اجرای سقف به پایان می رسد. قالب های بازشده را می توان برای پروژه های دیگر مورد استفاده مجدد قرار داد و این یکی از مزایای قالبهای سقف وافل است.

مزایای استفاده از سقف وافل

تیرچه از پیش ساخته شده را حذف کنید و با خرید آنها از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

صرفه جویی کلی در مصرف سیمان و مصرف بتن

امکان اجرا بر روی سازه فلزی و سازه بتنی

کاهش هزینه

بدون نیاز به زیر سازی سنگین و امکان نصب توسط نیروهای عمومی و کاهش هزینه کار

مقاومت در برابر لرزش بالا

مقاومت در برابرآتش

امکان استفاده چندین بار از قالب ها پس از اتمام کار

عدم نیاز به برش قالب ها

عایق مناسب صدا و گرما و امنیت بالای آن

 

معایب استفاده از سقف وافل

به دلیل ویژگی های فنی برای سقف های شیبدار مناسب نیست

 

زیبایی و ظاهر سقف وافل

به دلیل اشکال هندسی زیبای سقف، ارتفاع زیاد، شکل مشبک آن و امکان اعمال نقش های زیبا بر روی آن، استفاده از سقف وافل در پروژه های معماری مدرن بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است.این سقف به دلیل ظاهر زیبا و چشم نواز ، چشم را به سمت بالا می کشد و در نتیجه فضا بسیار بزرگتر به نظر می رسد. به دلیل زیبایی سقف و فرم منظم آن، اعتماد به نفس بیشتری به بیننده می دهد و برای نورپردازی داخلی بسیار مفیدتر است. سقف وافل را می توان خیلی سریع اجرا کرد و از نظر زیبایی و هزینه نسبت به سایر سقف ها مناسب تر است.

 

نصب سقف وافل

راه اندازی این نوع ساختار معمولاً شامل چندین مرحله است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

مراحل اجرای سقف وافل

زیرسازی:

در این مرحله با نصب جک با لوله یا قوطی، زیر سازی سقف ساخته شده و شرایط نصب وافل مهیا می شود.

مونتاژ قالب های وافل:

طبق نقشه سازه قالب ها روی قوطی ها قرار می گیرند و پس از مونتاژ قالب ها عملیات آرماتوربندی انجام می شود.

بتن ریزی:

بر اساس ضوابط اجرایی سازه و پس از بررسی نهایی، بتن بر روی سقف میریزند.

جدا کردن قالب ها پس از بتن ریزی:

پس از سپری شدن زمان مورد نظر و سفت شدن بتن، قالب ها از سازه خارج می شوند. در این مرحله باید مراقب بود که به قالب ها آسیبی وارد نشود. گاهی اوقات از روغن های گیاهی برای جداسازی قالب ها استفاده می شود.

نازک کاری:

این قسمت آخرین مرحله ی کاراست و در برخی سازه ها از سقف کاذب در این مرحله استفاده می شود. البته برخی مهندسان از همان ساختار نمای نهایی استفاده می کنند و با نورهای مختلف جلوه زیبایی به آن می دهند.

سخن نهایی

سقف وافل نوعی سازه است که هم زیبا و هم مقاوم است. مزایای اقتصادی و همچنین ظاهر تزئینی آن باعث محبوبیت آن میشود. این سازه جدید در مکان های مرتفع مانند فرودگاه ها یا سالن ها استفاده می شود. در این مقاله در مورد قالب وافل، انواع وافل سقفی، موارد استفاده، فواید و اجرا صحبت کرده ایم.

سقف وافل | سقف وافل دو طرفه | انواع سقف وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword