انواع سقف های جدید ساختمانی | انواع سقف های کاذب | سقف های نوین

انواع سقف های جدید ساختمانی | انواع سقف های کاذب | سقف های نوین

انواع سقف های جدید ساختمانی | انواع سقف های کاذب | سقف های نوین

بررسی سقف ساختمانی

انواع سقف های جدید ساختمانی | انواع سقف های کاذب | سقف های نوین

بازرسی سقف در پاییز آن را برای زمستان سخت آماده می کند و بازرسی آن در اوایل بهار آن را برای باران های شدیدی که در تابستان رخ می دهد آماده می کند.

سقف ها باید تمیز باشند و هر گونه اضافات باید حذف شود. در آنجا می توانید تکه های چوب یا شاخه های درخت زیادی پیدا کنید، اما باید همه آنها را بردارید. آب داخل ناودان خانه نباید سرریز شود ، خانه شما را خراب میکند.

چنین چیزهایی روی پشت بام می تواند ساختار خانه را از بین ببرد. هنگام تمیز کردن، مراقب قارچ ها و جلبک ها باشید. اگر روی سقف امکان دسترسی به آب باشد، به راحتی می توان سقف را از قارچ تمیز کرد. زیرا مواد شوینده سفید کننده به سرعت این مشکل را حل می کنند.

نکات مهم در رابطه با انواع سقف

یکی از کارهایی که زمان زیادی می برد، حذف رطوبت و آب از سقف است. رطوبت باید در اسرع وقت شناسایی شود. و منبع این رطوبت حذف شود. زیرا دلیل اصلی آسیب سقف است.

در جاهایی که زمستان سرد و شدید است پس از هر طوفان و برف و باران سقف باید چک شود. زیرا در این صورت رطوبت بسیار مشکل ساز خواهد بود.

وزن برف می تواند باعث ریزش سقف یا ورود آب به خانه شود. بهتر است قبل از رسیدن به مرحله ی تعمیر، عیب یابی انجام شود و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

عایق باید لایه مناسبی باشد که به خوبی روی سطح کشیده شود و دما را ثابت نگه دارد و از نفوذ بخار آب به داخل خانه و پشت بام جلوگیری کند.

انواع سقف های جدید ساختمانی

همه می دانیم که سقف یکی از اجزای اصلی ساختمان است. و اجرای صحیح آن نقش مهمی در استحکام سازه و آسایش ساکنان ساختمان دارد. می توان انواع سقف ها را در صنعت ساختمان با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در ساخت و ساز، متریال مورد استفاده و روش اجرای آن طبقه بندی کرد. در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با انواع سقف های جدید ساختمانی آشنا کنیم.

سقف تیرچه و بلوک

یکی از انواع سقفهای جدید ساختمانی است ، تیرچه ها به صورت پیش ساخته با استفاده از میلگرد و مفتول فلزی در کارخانه و خارج از محل اجرای پروژه ، ساخته می شوند . تیرچه ها روی تیرهای اصلی سازه بتنی یا فلزی قرار می گیرند و شکاف بین تیرچه ها با بلوک های سفالی یا بتنی یا با  یونولیت پر می شود. علت استفاده از سقف تیرچه بلوک عمدتاً سبک بودن آن و مقاومت زیاد آن در برابر فشارهای ناشی از زلزله است.

 

سقف کامپوزیت

این مدل از انواع  سقف های جدید ساختمانی فقط بر روی اسکلت فلزی قابل استفاده است. اجزای آن شامل تیرهای فرعی (مقطع توخالی)، برشی، بتن و آرماتور حرارتی است. از آنجایی که برای نصب سقف مختلط نیازی به شمع نیست، می توان همزمان چند سقف را بتن ریزی کرد.

 

سقف عرشه فولادی

این مدل سقف در سال های متوالی در ساخت و ساز  خیلی محبوبیت داشت. دلیل اصلی این خوش اقبالی برای سازندگان و پیمانکاران ساختمانی سرعت بالای اجرای آنهاست. اجزای سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی، ورق های ذوزنقه ای گالوانیزه، تیرها، بتن و میلگرد می باشد. البته برخی از مهندسین طراح، آرماتور خمشی را در پایین قسمت سقف بتنی (در محدوده کنگره ورق عرشه فولادی) نصب می کنند.

 

در واقع در این حالت طراح نقش ورق فولادی را به عنوان عنصر کششی مقطع نادیده می گیرد. و ورق فولادی را تنها به عنوان یک الگو در نظر می گیرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت سقف عرشه فولادی ایمنی قابل قبول آن در حین اجرا می باشد. زیرا پس از چیدن و اتصال ورق ها به سازه (با دستگاه نیلینگ)، سکوی فولادی عریض ایجاد می شود که سطح ایمنی را برای تیم مدیریت فراهم می کند و می توانند با اطمینان و امنیت بالایی به عملیات مدیریت سقف ادامه دهند.

 

سقف دال بتنی

یکی دیگر از سقف های رایج در صنعت ساختمان در کشور ما سقف دال بتنی است. یکی از مزیت های اصلی این سقف مقاومت در برابر فشار زیاد در هنگام زلزله و امکان اجرای سقف های بزرگ در ساختمان های تجاری و عمومی است. بسته به تعداد طبقات، مقاومت و وزن سازه مورد انتظار از سقف، ضخامت سقف دال بتنی متفاوت است.

این مدل از انواع سقف های جدید ساختمانی به دلیل وزن بیشتر و سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه بالاتراجرا ،  کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخی از مهندسان طراح بیشتر به سقف دال بتنی اعتقاد دارند و از آن در طراحی های خود استفاده می کنند. سیستم های سقف دال بتن مسلح به عنوان ساختمان های مستقر در نیروگاه ها یا مراکز صنعتی بزرگ استفاده می شود.

 

انواع سقف دال بتنی

سقف دال بتنی اصولاً به دو دسته دال های یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود و تفاوت این دو نوع دال در شماره و جهت آرماتوربندی آنهاست. عاملی که دال های یک طرفه و دو طرفه را از هم جدا می کند، نسبت ابعاد است. بنابراین اگر نسبت طول به عرض دال کمتر از 2 باشد این دال یک طرفه و در غیر این صورت دو طرفه در نظر گرفته شده و مطابق طرح ساخته شده است.

سقف یک طرفه فقط باید در جهت طولی بازپخش نیرویی انجام شود و سقف دو طرفه باید در هر دو جهت بازپخش نیرویی انجام شود. لازم است تا زمانی که بتن به درجه مقاومت ارائه شده با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع تیپ بتن نرسیده است  ، قالب ها را باز نکنید.

 

سقف تیرچه کرومیت

تیرهای کرومیت مصالحی مشابه تیرهای بتنی است که از تیرهای فولادی و میلگردهای تقویت کننده تشکیل شده است که به روش خاصی بریده و خم شده و به هم متصل می شوند. مزیت اصلی سقف با تیرهای کرومیت امکان ایجاد فاصله بیشتر بین تیرهای فرعی برای قرار دادن پرکننده های ارزان قیمت مانند بلوک های یونیلیت، پلی استایرن، سیمانی و سفالی و غیره به منظور کاهش هزینه سقف است. نکته مهم در اجرای سقف تیرچه کرومیت رعایت فاصله اولیه تیرها و اتصال صحیح آنها است تا سازه سقف در اثر فشار وارده شکسته و فرو نریزد.

 

سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس یکی از جالب ترین و خلاقانه ترین انواع سقف در صنعت ساختمان است. برای نصب سقف کوبیاکس ابتدا باید زیرساخت مناسبی برای قرار دادن توپ های کوبیاکس طراحی و مونتاژ کنید، این زیرساخت می تواند مجموعه ای از میلگردهای تقویت کننده در هم تنیده باشد. سپس کره های کوبیاکس را که در واقع قطعات کروی از پلیمر مقاوم در برابر ضربه و فشار هستند، روی این شبکه قرار می دهیم. در نهایت، این کره ها را با مقادیر کافی بتن می پوشانیم. استفاده از این روش سقف سازی باعث ایجاد نوعی عایق صوتی و حرارتی نیز می شود. با استفاده از این سیستم سازه ای برای سقف، استفاده از بتن به حداقل می رسد و وزن نهایی سازه نیز کاهش می یابد.

 

سقف ثابت

روفیکس نوعی توری سیمی با کشش بالا است که نقش مهمی در استحکام سازه ندارد و فقط بتن را تا زمانی که به مقاومت مورد نیاز برسد، نگه می دارد. البته قطعات روفیکس در هنگام بتن ریزی در بافت بتن قرار می گیرد و در افزایش مقاومت آن موثر است. استفاده از روفیکس سرعت اجرای سقف را افزایش می دهد.

 

سقف طاقدار

امروزه این روش اجرای سقف عملاً دیگر قابل استفاده نیست. البته در اکثر ساخت و سازهای سنتی ما و همچنین در ساخت و سازهای مدرن که قصد داریم فضایی سنتی به آنها بدهیم، می توان از این روش برای ساخت سقف استفاده کرد. این روش سقف سازی که از مونتاژ قطعات آجری با نظم و دقت زیاد تشکیل میشود، نمی تواند وزن زیادی را تحمل کند و در هنگام زلزله به خوبی کار نمی کند.

 

سقف وافل

سقف وافل ، سقفی است که با استفاده از سیستم دال گلدانی تولید می شود. به این عرشه ها عرشه های کاشی یا عرشه های مشبک نیز میگویند که شبیه به دال های دو طرفه هستند و هزینه اجرای آن ها نسبت به سایر عرشه های توخالی و عرشه های فولادی کمتر است.

این سازه برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، پارکینگ ها، اماکن عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده و آشیانه های صنعتی استفاده می شود.

ضمناً زمان مونتاژ سقف مشبک به دلیل عدم وجود میلگردهای تقویت کننده و اتصال آنها با تیرها کمتر است. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزایای اجرای این سقف به شمار می رود.

سخن نهایی

انواع سقف های جدید ساختمانی، یکی از مزیت های اصلی استفاده از سقف جدید این است که امکان نصب سازه با ستون های کمتر نسبت به سقف های دیگر را فراهم می کند که از نظر معماری ساختمان وتامین پارکینگ بیشتر بسیار کارآمد است. این ویژگی مهندسان ساختمان را به سمت استفاده بیشتر از این سیستم سقف کشانده است. اجرای این سقف نیازمند ابزار، دانش و مصالح است.

انواع سقف های جدید ساختمانی | انواع سقف های کاذب | سقف های نوین

 

پست مرتبط

Enter your keyword