اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

معرفی سقف وافل

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

این سازه به خاطره ظاهر زیبا و سبکی که دارد، برای ساختمان‌ها گزینه اقتصادی و مدرنی است.

همانطور که می‌دانید سقف وافل با ستون گذاری مناسب و کاهش بار مرده و بتن مصرفی می‌تواند ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع و پهنای زیادی هستند، را پشتیبانی کنند. این سازه زمان حادثه یا زلزله مانند فنر عمل می‌کند و حالت لرزش مانندی را از خود نشان می‌دهد.

برای خواندن مقاله سقف وافل است یا تیرچه اینجا کلیک کنید. 

 

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل برای مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری و اداری، بیمارستان‌ها و سالن‌های تئاتر بسیار کاربردی است.

این سقف به دلیل سبکی و هزینه مناسب محبوبیت زیادی دارد و نسبت به سقف‌های دیگر دارای ظاهری زیبا نمای جذابی می‌باشد.  در ادامه مقاله به اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل ما را تا آخر همراهی کنید.

 

سقف وافل در ساختمان ها چه اهمیتی دارد؟

اهمیت استفاده از این سازه دارای مزایای زیادی است. که از جمله آنها سقف وافل شامل هزینه کم، حجم سبک سقف، ظاهر و نمای زیبا، حذف بار مرده، کاهش مصرف بتن و ایمنی کارکنان می‌باشد. این سخت با استفاده از تجربه مجریان و متخصصان خود با سرمایه‌گذاری کم و مدت زمان کوتاه قابل اجرا است.

علاوه بر این سقف وافل از مزیت دیگری برخوردار است. این مزیت، حذف کردن ستون‌ها و دهانه‌های اضافی می‌باشد.  این ستونه‌های اضافی سبب افزایش هزینه و سنگینی سقف می‌شود.

که در نتیجه آن این سقف در مقایسه با دیگر سقف‌ها هیچ تفاوتی ندارد. اما چنانکه می‌دانید سقف وافل این قابلیت را دارد. که دهانه‌های با ارتفاع بلند و ستون‌های اضافی را حذف کند.

 

مزایای طراحی سقف وافل

سقف وافل در چند مرحله متوالی اجرا می‌شود. در نتیجه پیمانکاران با استفاده از تجربه خود مراحل سقف را با تخصص بیشتر اجرا می‌کنند، تا سقف با کیفیت و امنیت بیشتری طراحی شود.

در ادامه مقاله اهمیت طراحی و اجرای سقف وافل به مراحل اجرای سقف وافل می‌پردازیم:

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل

مرحله اول) شمع بندی:

مرحله شمع بندی اولین مرحله برای اجرای سقف وافل است. این مرحله بستگی به ارتفاع سقف اجرا می‌شود. یعنی اگر سقف ارتفاع ۵ متر داشته باشد، از شمع بندی استفاده می‌شود. اما اگر ارتفاع سقف بیشتر از آن باشد، از جک یا اسکافولد استفاده می‌شود.

 

مرحله دوم) شاسی یا قوطی کشی:

مرحله قوطی کشی  تقریبا بعد از مرحله شمع بندی اجرا می‌شود. که اول باید از مرحله شمع بندی اطمینان حاصل کنید. که کار به روش صحیح انجام شده بعد از آن مرحله دوم قوطی کشی را شروع کنید.

توجه کنید در این مرحله قوطی کشی برای حفظ حالت شمع‌بندی است. در نتیجه قوطی کشی که از جنس فلز بوده را می توان گفت مانند یک جعبه‌ای است که آن را روی شمع بندی می‌بندند.

علاوه براین قوطی کشی در دو روش اجرا می شود. روش اول دولبه قوطی در یک ردیف قالب قفل می شوند و روش دوم به شکل اشتراکی دو لبه در دو ردیف قالب بسته می شوند.

 

مرحله سوم) قالب بندی:

در این مرحله قالب بندی به دو روش ساخته می‌شود.

اولین روش که قالب در میان قوطی کشی قرار گرفته و از تیر های میلگردی به شکل U جهت مجاور دادن قالب ها به همدیگر استفاده می‌شود و در روش دوم که مورد تایید پیمانکاران است به صورت قالب قفل‌دار در دو لبه خود یک دسته یا قفل به آسانی به همدیگر قفل می‌شوند.

 

مرحله چهارم: روش آرماتوربندی

بعد از انجام مرحله قالب بندی نوبت به مرحله آرماتوربندی می رسد.

در این مرحله آرماتوربندی حرارتی را روی قالب ها و با حفظ تعداد و فواصل قالب ها اجرا خواهد شد. آرماتوربندی به شکل یک مش که به طول قالب ها کش رود و تنیده می شود.

 

مرحله پنجم: روش بتن ریزی مصرفی

بعد از اتمام شدن مرحله آرماتوربندی، مرحله بتن ریزی شروع می شود. البته قبل از بتن ریزی باید اول از قالب ها و سطوح سقف اطمینان حاصل کنید، که هیچ نشتی ندارند.

سقف وافل برعکس سقف های کوبیاکس یا یوبوت برای هدایت بتن به فضای پایین قالب ها از ویبراسیون استفاده نمی گردد و خود سقف وافل دارای فضای صاف می باشد. که بتن به راحتی به فضای پایین قالب ها هدایت می شود.

 

مرحله ششم: جدا کردن قالب ها

در این مرحله که مرحله پایانی می باشد قبل از جدا کردن قالب ها باید اول بتن را بررسی کنیم که کاملا سفت شده یا خیر. اگر بتن محکم و سفت شده باشد، امکان جدا کردن قالب ها را دارید.

 

مشخصات طراحی سقف وافل

  • مشخصات طراحی سقف وافل که از مهمترین مرحله در ساخت و ساز ساختمان می‌باشد. که باید توجه و دقت بیشتری هنگام ساخت این سقف داشته باشیم. در سقف وافل زمان ریختن بتن باید از اسکفولد فلزی به جای جک داربست استفاده کنیم. زیرا اسکفولد  فلزی می‌تواند بار زیادی را تحمل کند و از نشست سقف در حین بتن‌ریزی جلوگیری می‌کند.
  • همچنین اجرای تیرچه و بتن ریزی درجا سبب می‌شود. که سقف قابل اعتماد و سفت می‌شود و در مقابل زلزله و ارتعاشات زمین حالت لرزش از خود نشان می‌دهد.
  • در سقف وافل با حذف بار مرده باعث سبکی سقف می‌شود. در نتیجه با حذف بار مرده تاثیری در مقاومت و استحکام آن ندارد و فقط حجم و وزن سقف نسبت به دیگر سبک‌ها سبک‌تر می‌شود. علاوه بر این باید دقت کنید که در انتها تیر و ستون سقف باید به طور کامل پر شوند.
  • یکی از مزایای سقف وافل دو طرفه بودن این سازه می‌باشد. این سقف دارای دو طرف که امکان اضافه کردن تیرچه و باربری را دارد.

نحوه ساخت سازه با اسکلت فلزی 

اجرای سقف با اسکلت فلزی همانند اجرای سقف با بتن می‌باشد. منتهی اسکلت فلزی دارای تفاوت هایی با اسکلت بتنی است.

از اسکلت فلزی  در سقف وافل یکطرفه و دوطرفه استفاده می شود. در این حالت با استفاده از اسکلت فلزی در سقف وافل یکطرفه میلگردها را به حالت مستطیلی شکل و عمود بر هم اجرا می شود. اما در اسکلت فلزی سقف دو طرفه از میلگردها به روش مربعی شکل طراحی می گردد.

معرفی سقف وافل

اهمیت اندازه و ابعاد قالب در طراحی سقف وافل

ابعاد بعضی از دهانه ها نیاز به تغییر دارند. که در این مواقع قالب ها را میشکنند تا ابعاد دهانه را تغییر دهند. در نتیجه مشکلی به استحکام و مقاومت سقف وافل وارد نمی شود. لین کار را فقط پیمانکاران با تجربه و مهارت می توانند انجام دهند.

در بعضی موارد قالب وافل ممکن است به خوبی اجرا نشود و ثابت نماند. در این وضعیت شکافی در بین قالب ها ایجاد می شود.

که در بعضی پروژه ها کارکنان این شکاف ها را با بتن پر می کنند. اما این کار غیر استاندارد است و به استحکام و مقاومت سقف صدمه وارد می کند.

شما برای پر کردن شکاف ها طبق قوانین و ضوابط استاندارد می توانید از یونولیت استفاده کنید. استفاده از یونولیت برای پوشاندن شکاف ها مشکلی ایجاد نمی کند.

 

عملکرد مهم قالب وافل

همانطور که می دانید قالب وافل به شکل قابلمه ای و از جنس پلاستیک می باشد و برای حذف تیرچه و بار مرده استفاده می شود. بار مرده بصورت یک بتن ناکارآمد است و با حذف کردن آن هیچ فشاری به سقف وارد نمی شود و پروژه از نظر اقتصادی و فنی دارای حجم و هزینه به صرفه تری می باشد.

همچنین با نصب قالب وافل حفراتی در قسمت پایینی سقف ایجاد می شود. این حفرات دارای نمای زیبا و جذابی است.

قالب وافل بجای بار مرده اجرا می شود، تا سازه حجم کمتری داشته باشد. همانطور که می دانید قالب وافل دارای انواع مختلفی است و نمای درون حفرات به این قالب ها بستگی دارد. که در نتیجه حفرات پایین سقف به شکل مربعی یا مستطیلی شکل هستند.

 

مزایای اقتصادی سقف وافل در ساختمان ها

سقف وافل از مزایای زیادی برخوردار است. بخصوص اگر سقف دارای دهانه های بلند میباشد، سقف وافل به راحتی اجرا می شود.

از طرفی دیگر سقف وافل به دلیل سهولت اجرا، کاهش بتن مصرفی، وزن کم و هزینه به صرفه محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

سقف وافل دارای مراحل مختلفی هنگام اجرا می باشد. که با رعایت کردن قوانین هر مرحله می توان یک سقف با کیفیت را طراحی کرد. در ادامه مقاله به تمام مزایای اقتصادی سقف وافل می پردازیم:

 

کم کردن بتن مصرفی و حجم میلگردها

در اجرای سقف وافل از میلگرد و بتن کمتری استفاده می شود. چنان که می دانید با حذف بار مرده، حجم میلگرد و ستون ها و تیرها نیز کمتر می شود.

این حالت به ما کمک می کند که ضخامت سقف و فونداسیون کاهش پیدا کند و سقف ما به مرتب سبکتر از سقف های دیگر مانند کوبیاکس و یوبوت است. علاوه بر این هزینه سقف وافل تا ۵۰ درصد کمتر از سقف های دیگر می باشد.

 

سهولت طراحی سقف وافل 

محبوبیت سقف وافل به دلیل سهولت اجرای آن است. اجرای این سقف مانند سقف تیرچه بلوک می باشد.

در نتیجه افرادی که قبلا سیستم تیرچه بلوک را اجرا کرده باشند، می توانند به اجرای سقف وافل بپردازند. فقط تنها تفاوت آن آرماتور بندی اسکلت فلزی در سقف وافل است طی این مرحله با آموزش های لازم قابل حل می باشد.

 

 قیمت به صرفه مرحله قالب بندی و مرحله آرماتور بندی

با بیان ساده می توان گفت که آرماتور بندی بعد از مرحله قالب گیری انجام می شود. که در پی آن قالب بندی با چیدن قالب ها مجاور هم و به شکل ثابت انجام می شود.

که بعد از قالب گیری آرماتور بندی اجرا می شود‌. همچنین هنگام اجرای آرماتوربندی برخی از زیرسازی ها حذف می شوند. این زیر سازه های اضافه مانند میلگردها، تیرچه بلوک، تیرهای میانی، تیر آویزها و ستون ها که منجر به کم شدن مدت زمان اجرا ی سازه  و هزینه آن می شوند.

 

سخن نهایی 

ما در این مقاله به اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل و مراحل آن به صورت کامل پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword