نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

هنگام برداشتن سقف وافل باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

همانطور که قبلا ذکر شد، شکل دادن به سقف وافل یک کار بسیار مهم است.

بنابراین، توصیه می شود تمام نکات مربوط به شکل سقف وافل را بدانید. این نکات در دو دسته قابل مشاهده است.

دسته اول زمان قالب گیری و دسته دوم اقدامات قبل از قالب گیری است. در زیر هر یک از این دسته بندی ها توضیح داده شده است.

 

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل

طرح سقف وافل به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارد در بین مردم و کسانی که به ساخت و ساز مشغول هستند بسیار محبوب است.

بر ساختمان های مسکونی عادی و ویلا سازی ، اگر ارتفاع سازه زیاد باشد یا دهانه ها بزرگ باشد، اجرای سقف وافل کاربردی تر می شود.

یکی از مهم ترین مراحل اجرای این سقف ها، بتن ریزی و برداشتن قالب وافل است. این موضوع به قدری مهم است که تصمیم گرفتیم موضوع را به تفصیل توضیح دهیم و تمام نکات ضروری قالب برداری سقف وافل را به شما ارائه دهیم.

شکل گیری سقف وافل به همان روش که تشکیل سقف های تیرچه و بلوک انجام می شود.

یعنی این کار را طبق یک برنامه زمانی مشخص و با در نظر گیری پارامترهای مختلفی از جمله خشکی و سفتی بتن، دمای محیط و … انجام می دهند.

تشکیل سقف مشبک در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول قالب های وافل سقف برداشته می شود و در مرحله دوم پایه های اطمینان برداشته می شود.

برای خواندن مقاله نقد و بررسی کامل سقف وافل در سایت مهانیت اینجا کلیک کنید.

 

زمان شکل گرفتن بتن

قالب های سقف وافل در دسته قالب های عمودی قرار می گیرند.

بنابراین، حذف آنها تنها چند ساعت طول می کشد. البته ممکن است در این مدت تغییراتی در دمای محیط ایجاد شود.

 

 

اقدامات لازم قبل از برداشتن قالب

قبل از برداشتن قالب، باید مطمئن شوید که بتن در حد مورد انتظارسخت شده است یا خیر. به هر حال بهتر است قالب ها را چرب کنید تا راحت تر از بتن جدا شوند.

در برخی موارد و بنا به صلاحدید تکنسین مسئول، از جک های ایمنی برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل پس از برداشتن قالب استفاده می شود.

متذکر می شویم که وجود یک مهندس مجرب و شایسته نقش بسزایی در کیفیت قالب گیری و سرعت به زمان انجام این کار دارد. پس بهتر است از افراد ذی صلاح و کاردان برای این کار استفاده کنید.

پس از سپری شدن زمان معین و سفت شدن بتن، جک های ایمنی در طرفین قالب نصب می شود و سپس قالب از بتن جدا می شود. در این مرحله سقف بتنی می تواند به لطف وزن خود بدون مشکل پایدار بماند.

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکاتی برای از برداشتن قالب های وافل

زمان برداشتن قالب سقف وافل شرایط خاصی دارد و زمانی که سقف وافل بتواند تنش های موثر را تحمل کند و تغییر شکل آن از تغییر شکل های تعیین شده بیشتر نباشد قالب باید حذف شود.

بتن ریزی نباید قبل از اینکه سقف وافل استحکام کافی برای تحمل وزن و بارهای خود داشته باشد ، انجام شود.

برداشتن قالب و باز شدن زیرسازی باید مرحله به مرحله و بدون نیروی اضافی انجام شود تا قالب سقف وافل تحت تأثیر بارهای ناگهانی قرار نگیرد و به بتن آسیبی وارد نکند و ایمنی را به خطر نیندازد.

برای برداشتن قالب های وافل ابتدا باید زیرسازی سقف شامل زیر پایه ها و پروفیل های زیر سقف را باز کنید. همچنین، جک ها باید زیر سقف وافل باقی بمانند تا زمانی که مقاومت بتن سقف وافل در هنگام برداشتن قالب به مقدار کافی می رسد، از تغییر شکل های بزرگ جلوگیری شود.

برای فواصل بیش از سه متر و کنسول استفاده از پایه ایمنی الزامی است.

 

توصیه هایی برای برداشتن قالب های وافل

توصیه می شود پایه های ایمنی همیشه در دو طبقه متوالی قرار گیرند و پایه های ایمنی در دو طبقه تا حد امکان روی هم و در سراسر واحد قرار گیرند. زمانی که بتن طبقه فوقانی استحکام کافی به دست آورد، امکان برداشتن پایه های ایمنی وجود دارد.

در سقف وافل، برداشتن پایه های ایمنی از وسط دهانه تا تکیه گاه و روی کنسول ها از بیرون به سمت تکیه گاه انجام می شود.

بد نیست بدانید قبل از بتن ریزی نیازی به روغن کاری قالب وافل نیست و چون قالب وافل پلیمری است به بتن نمی چسبد و به راحتی از بتن جدا می شود.

البته چربی قالب ها باعث می شود که قالب وافل از روی سقف راحت ترجدا شود و دوام آن بیشتر شود. همچنین در قرارگیری قالب های وافل دقت کنید و قالب ها باید پشت آویزهای تیرچه قرار گیرند تا گوشه های قالب ها به بتن تیرچه ها برخورد نکند.

 

اقدامات لازم پس از برداشتن قالب

پس از هر بار استفاده از قالب باید سطح قالب و داخل قالب بدون آسیب رساندن به قالب کاملا تمیز شود و بتن باقی مانده در داخل و روی قالب حذف شود.

از قرار دادن تعداد زیاد قالب ها روی هم و روی سطوح نامنظم، وارونه، ناهموار خودداری کنید. جدای از آن، از نگهداری قالب ها  در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

 

قالب گیری سقف وافل

در سقف وافل زمان باز شدن قالب سقف دقیقاً با زمان برداشتن قالب دال برابر است زیرا سازه جزء گروه سقف های دال بتنی است.

به طور کلی، زمانی که بتن سقف وافل به هفتاد درصد مقاومت مشخصه خود رسیده باشد، می توان قالب سقف وافل را حذف کرد.

در مبحث نهم مقررات ملی جدولی به همین منظور تحت عنوان حداقل زمان لازم برای همسان سازی وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر دمای محیط بتن 16 درجه سانتیگراد باشد، حداقل زمان لازم برای حذف قالب روی سقف وافل 4 روز و حداقل زمان لازم برای برداشتن تکیه گاه 10 روز است.

کاهش دمای نسبی بتن باعث طولانی شدن فرآیند به دست آوردن مقاومت بتن و در نتیجه زمان لازم برای حذف قالب طولانی تر خواهد شد.

 

چگونه قالب را از سقف وافل جدا کنیم؟

برای برداشتن قالب های سقف وافل، باید مراقب باشید که آنها را سالم و بدون آسیب از سقف جدا کنید.

این فرآیند باید با دقت انجام شود. در این راستا باید از چهار طرف قالب ها اقدام به خروج قالب بکنید. در این زمینه از اشیاء نوک تیز استفاده نکنید. هر شی تیز می تواند به قالب ها آسیب برساند. به این ترتیب احتمال ترک این قالب ها افزایش می یابد.

جدایی قالب های سقف وافل بدون آسیب به قالب ها مزایای قابل توجهی برای پیمانکاران پروژه دارد.

هر یک از این قالب ها را می توان چندین بار استفاده کرد و در صورت آسیب نرسیدن به آنها در هزینه های پیمانکاران صرفه جویی می شود. نباید قالب های وافل از ارتفاع پرتاب شوند.

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکات ضروری قالب برداری سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نکاتی قبل از ساخت سقف وافل

اگر سطح فرآوری بتن به حد لازم نرسد. حذف قالب ها باعث آسیب جدی به سازه سقف می شود.

در این موضوع باید روغنی بودن قالب مورد استفاده را نیز در نظر بگیرید. اگر روی قالبی که برای سقف استفاده می شود گریس زده شود. جدا شدن از سطح کار آسان تر خواهد بود.

استفاده از جک های ایمنی نیز در این زمینه مهم است. به این منظور این جک ها استفاده خواهند شد. این به صلاحدید مهندس مربوطه بستگی دارد.

از این جک ها برای جلوگیری از بروز مشکلات بعد از قالب گیری استفاده می شود. وجود مهندسین مجرب و حرفه ای نیز در این زمینه حائز اهمیت است. دانش و مهارت لازم بر کیفیت طراحی و افزایش سرعت پروژه تاثیر می گذارد.

 

مراحل تشکیل سقف وافل

سقف وافل در پروژه های ساختمانی امروزی با مراحلی خاص و ساده اجرا می شود. در ابتدا باید به زمان لازم برای تکمیل سقف توجه کنید.

در این فواصل پایه های ایمنی در طرفین قالب ها در محل مورد نظر نصب می شود. به لطف این، سقف پس از برداشتن قالب ها تحت وزن خود پایدار می ماند. این شرایط از ساختار بتنی سقف محافظت می کند.

در مرحله بعد که مدتی از برداشتن قالب می گذرد و بتن وزن خود را تحمل می کند، پایه های ایمنی نیز از محل انتخاب شده خارج می شوند. پس از برداشتن این پایه ها، ساختار مورد نظر آماده است.

 

سخن نهایی 

در این مقاله در مورد نکات مهم در مورد قالب گیری سقف وافل صحبت کرده ایم.

امروزه سقف های وافل به خوبی در صنعت ساختمان سازی توسعه میابد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که این سقف ها را جایگزین مناسبی برای سقف های دیگر می کند.

قالب های وافل دو طرفه و یک طرفه برای دستیابی به این نوع سقف بسیار مهم هستند و هر گونه آسیب می تواند روند پروژه را متوقف کند. بنابراین، حذف و نگهداری صحیح قالب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

پست مرتبط

Enter your keyword