سقف وافل | انواع سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

سقف وافل | انواع سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

سقف وافل | انواع سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

تاریخچه سقف وافل

سقف وافل | انواع سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

دکتر ابراهیم در سال 1378 سعی در بهینه سازی سقف های t شکل با کمک مدل های ریاضی داشت و روشی را بر اساس طراحی دال یک طرفه با تکیه گاه ساده و بر اساس اصول طراحی کشسان و استحکام نهایی پیشنهاد کرد.

سپس در سال‌های 2000-2005، دانشمندان مختلف تلاش کردند تا دال‌های بتنی را با کمک الگوریتم ژنتیک بهینه کنند.

پس از این همه تلاش، در سال 2005، فردی به نام فرد، یک مدل بهینه از دال بتنی را که به شکل وافل بود، ساخت. سعی کرد ابعاد بهینه ای را برای ضخامت سقف ، فاصله تیرها و عرض آنها ارائه دهد. ایده دیگر او اتصال یکپارچه سقف  به تیرهای جانبی بود.

 

سقف وافل

در این مقاله ابتدا با مزایای اجرای سقف وافل آشنا می شوید، سپس تاریخچه استفاده از این نوع سقف را آورده ایم، سپس حداکثر بازشو سقف وافل و ویژگی های آن را آورده ایم. در ادامه به سراغ اصول طراحی و ویژگی های قالب های وافل رفتیم . پس از این مطالب به روش های اجرای سقف وافل پرداختیم و کاربرد صحیح سقف وافل را آوردیم  و مراحل کاربرد سقف وافل را به تفصیل توضیح دادیم.

 

انواع سقف وافل

قالب وافل انواع مختلفی دارد و این گروه شامل وافل های یک طرفه و دو طرفه می شود. هر کدام از این سقف ها کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند که بسته به ویژگی هایشان در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای درک ویژگی ها و مزایای استفاده از هر نوع سقف وافل، ابتدا باید تفاوت سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دوطرفه را بیاموزید.

 

۱سقف وافل  یک طرفه

سقف وافل یک طرفه دال بتنی است که توسط تیرهایی در جهت مخالف تیرچه های درجا قرار گرفته و باربری ثقلی سقف را به عهده دارد.  تا بتواند بار را تنها در یک جهت تحمل  کند. از آنجایی که اختلاف طول ها زیاد است، بار به تیرهای کوتاهتر منتقل نمی شود.

به عنوان مثال، می توان گفت که تیرها عملکرد یک طرفه دارند. خمش یک طرفه دال به جهت تیرها بستگی دارد. این خمش در یک جهت اتفاق می افتد و تیرها وظیفه کنترل خمش را بر عهده دارند. در ادامه مقاله انواع سقف وافل به سقف وافل دوطرفه می پردازیم.

۲سقف وافل دو طرفه

سقف وافل نوعی دال بتنی دو طرفه است که به دو صورت عملکرد خود را نشان می دهد. یکی از این عملکردها پشتیبانی از چهار طرف با تیرهای سازه ای که بارها را از چهار طرف به چهار ستون اطراف انتقال دهد . از آنجایی که بار در هر دو جهت به دو طرف سقف وافل دو طرفه منتقل می شود، آرماتور اصلی در هر دو جهت برای دال دو طرفه در نظر گرفته می شود تا بارها مستقیماً به ستون ها منتقل شوند.

ویژگی های سقف وافل

۱) مطابق با قوانین صنعتی سازی، نصب سقف های توخالی و سبک در ساختمان های بتنی و اسکلت فلزی امکان پذیر است.

۲) سبکتر از سقف های دیگر است

۳) قالب وافل بدون نیاز به روغن قابل استفاده است

۴) تولید داخلی و عدم نیاز به حمایت خارجی

۵) کاهش هزینه ها (حمل و نقل، سوخت، دفن زباله و دفع مواد)

۶) حذف بلوک های سفالی و پلی استایرن

۷) حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست

۸) گازهای سمی تولید نمی کند

۹) بدون زباله با امکان بازیافت مکرر

۱۰) اجرای اکسپوز سقف پارکینگ و قرار گیری آسان گچ خشک زیر سقف

۱۱) ایمن در حین کار و ایمن در برابر زلزله و آتش سوزی

 

مزایای اجرای سقف وافل

سقف وافل مانند تمام پیشرفت های کوچک و بزرگ انسانی دارای مزایایی است که آن را برای سازندگان و کارشناسان جذاب می کند. در اینجا به چند نمونه از مهم ترین مزایای این نوع سقف اشاره می کنیم.

  • این سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را از بتن، فولاد و چوب ساخت. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، بتن برای سازه هایی که به استحکام زیادی نیاز دارند، مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، مناسب است. فولاد و چوب به دلیل سبکی برای سقف هایی که به مقاومت بتن نیاز ندارند مناسب هستند. از جمله گاراژها یا سقف های تزئینی
  • این نوع سازه برای سقف های مرتفع و عریض بسیار مناسب است.
  • تحمل بار در سقف وافل (شبکه) بیشتر از سایر اشکال است مثلاً (یک طرفه).
  • جذابیت و زیبایی وافل نیز یکی از دلایلی است که علاوه بر استحکام می تواند شما را متقاعد به استفاده از آن کند.
  • در برخی نقاط به دلیل جمعیت و موارد دیگر امکان ایجاد لرزش وجود دارد که وافل به دلیل تقویت دو طرفه تحمل بالایی در برابر این ارتعاشات دارد.
  • یکی از دلایل مشبک بودن این سقف این است که مصرف بتن آن نسبت به سایر سازه ها بسیار کمتر و نسبت به آنها بسیار سبکتر است، بنابراین می تواند گزینه ای بسیار ارزان، مطمئن و سودآور باشد.
  • این سازه به سرعت و به سادگی اجرا می شود و می توان روند ساخت آن را به درستی رصد کرد.
  • برای اینکه بتوانید سیم های برق و کولر و لوله و … را از وافل رد کنید می توانید در قسمت زیرین آن سوراخ هایی ایجاد کنید و بدون مشکل خاصی از آن استفاده کنید.

 

مشخصات فنی سقف وافل

۱) عدم نیاز به شکستن بتن بالای تیرها و جابجایی اسپیسرها

۲) اتصال سقف و سازه یکپارچه است

۳) مصرف بتن ودر نتیجه بار مرده سقف را کاهش دهید

4) اجرای آسان تر تاسیسات و دسترسی بهتر برای تعمیرات

5) از مصرف بتن اضافی در دال ها جلوگیری میکند

6) امکان ایجاد مقاومت بالا در برابر آتش

 

سقف وافل و نحوه عملکرد آن

وافل در اصل نوعی سیستم سازه ای است که سطح بالایی آن ساده و سطح زیرین آن مشبک است و نام آن همانند شکل ظاهری وافل تحت تاثیر از  لایه زیرین آن است. این سقف به دلیل سبکی و استحکام بالا برای ساختمان هایی با دهانه های بزرگ و مکان هایی که نمی توان از ستون ها استفاده کرد مانند پاساژها، بیمارستان ها، فرودگاه ها و … مناسب و بسیار متداول است.

 

همانطور که می دانید در بتن مسلح نیروی کششی توسط آرماتورها پشتیبانی می شود. به منظور کاهش وزن سقف، میله های کششی را نگه داشته و بتن را از زیر میله متقاطع خارج می کنند. به همین دلیل، یک مکعب به عنوان قالب بتن انتخاب می شود تا پس از جاسازی بتن در کف مش، شکل وافل را فراهم کند.

 

کلیه آرماتورها در این سازه باید مستقیماً به تیرها یا ستون ها متصل شوند، به طوری که ارتفاع آرماتور برابر با عمق ستون ها و تیرها باشد. این میلگردهای  دو طرفه دارای استحکام بالایی بوده و بسیار سبک می باشد بنابراین در دهانه های بزرگ استحکام و مقاومت کافی را ارائه می دهد.

 

سخن نهایی

در نهایت می توان گفت که این سازه سقف های سبک تر و محکم تری را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است. به علاوه این نوع ساختار از لحظه اجرا بسیار ساده تر بوده و اجرای آن سریعتر انجام می شود. از نظر اقتصادی حدود 30 درصد در مصرف بتن وحدود 20 درصد در مصرف آهن صرفه جویی می شود.

سقف وافل | انواع سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword