سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

سقف وافل یا تیرچه

سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

انتخاب نوع پوشش سقف در طراحی ساختمان ها با توجه به تنوع سقف همواره مورد بحث مهندسان میباشد. و در سال های اخیر با توجه به نیاز بازار انواع سقف ها ایجاد میشود که هر کدام دارای مزایایی می باشند. سقف تیرچه بلوک یکی از رایج ترین انواع سقف در ایران است که امروزه در بسیاری از پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط ​​مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف تیرچه بلوک از چندین جزء اصلی تشکیل میشود که شامل تیرچه، بلوک و بتن می باشد. بلوک های سقف خود می توانند از نوع سیمانی، سفالی و غیر سنگی باشند. همچنین تیر سقف وافل از تیرچه فولادی و پایه بتنی درست میشود. و اجزای آن آرماتور بالا، آرماتور عرضی و آرماتور کششی پاشنه است.

میلگردهای بالایی قسمتی از سقف وافل هستند و قطر این میله ها باید بین 8 تا 16 میلی متر باشد که معمولاً بهتر از8 یا 10 یا 12 میلگرد آجدار است. آرماتور عرضی عضو مورب سقف وافل است و کاربرد آن برای حمل نیروهای برشی سقف است. قطر میلگردهای عرضی بین 8 تا 12 میلی متر و حداکثر فاصله بین میلگرد های عرضی 20 سانتی متر است. میلگرد های کم کشش نیز وظیفه نگه داشتن لنگرهای مثبت در وسط دهانه را بر عهده دارند و حداقل تعداد این میلگرد ها دو عدد و قطر آنها باید بین 8 تا 16 میلی متر باشد.

سیستم تیرچه بلوک

لازم به ذکر است که سیستم تیرچه بلوک از نظر عملکرد از نوع دال یک طرفه محسوب می شود. این نوع سقف به دلیل سهولت در نصب و اجرا، یکی از سقف های مورد علاقه بسیاری از مهندسان و کارفرمایان است. اما معایب عمده ای نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

این نوع سقف طبق نشریه شماره 543 طراحی شد و در دهانه های بزرگ (بیش از 8 متر) قابل استفاده نمی باشد. استفاده از بلوک های سیمانی و سفالی در این سقف باعث سنگینی آن می شود. و استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز معمولاً گران است.

 

اما مناسب ترین نوع سقف برای اجرا در دهانه های بزرگ در معماری و رسیدن به فضای مفید چیست؟

اولین انتخاب در این جهت استفاده از سیستم دال و تیر است. در این سقف با استفاده از تیرهای دور دال، حداکثر کاهش ضخامت دال و افزایش طول بازشوها که از مهمترین عوامل در معماری و طراحی ساختمان است. نیاز به تیرهای میانی در سقف های بلند، مشکلات ناشی از آرماتوربندی تیرها و همچنین قالب گیری آویزها و مصرف حجم نسبتاً زیاد بتن و آرماتور و در نهایت غیراقتصادی بودن این سیستم در سقف های بلند( بیش از 8 متر) از گسترش این سیستم در ساختمان ها جلوگیری کرد. اما سقف وافل روشی مدرن و راحت با مزایای فراوان است که می تواند جایگزین مناسبی برای سقف های قدیمی و معمولی باشد.

سقف های شبکه ای شامل انواع مختلفی می باشد که سقف مشبک وافل را می توان زیرگروهی از صفحات با تیرهای درجا در نظر گرفت و با توجه به ملاحظات مبحث 9 مقررات ملی طراحی شد.

با توجه به شکل قالب ها و نحوه اجرا،خرید کلیه تیرچه ها همراه با مشکلات حمل و نصب آنها بر روی سقف تلنبار می شود. و اجرای تیرچه های درجا از نظر فنی دقیق تر و از نظر اجرا آسان تر خواهد بود.

سیستم سقفی وافل

سیستم سقفی “وافل” پس از چندین سال تحقیق و بررسی تقاضای صنعت ساختمان کشور و کارشناسی سقف های سنتی و با در نظر گیری مفاد مقررات ساختمانی وارد عرصه ساخت و ساز کشور شد. در واقع این نوع پوشش سقف، به روز رسانی روش های رایج اجرایی با قالب هایی به همین نام ( قالب وافل ) ، بدون ایجاد اختلال در ابزار و روش های موجود و تغییر مدل مصرف مصالح و روش اجرا، بدون تحمیل هزینه های سنگین است. استفاده از این روش باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف مصالح گران قیمت مانند تیرآهن، میلگرد، بتن، سفال، پلی استایرن (فوم) و جلوگیری ازهدررفتن مواد طبیعی و منابع ملی میشود.

 

انواع سقف وافل بر اساس کاربرد:

سقف وافل از نظر رفتار و جهت بار به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود. توضیح مفصلی در مورد هر یک از این انواع  در زیر ارائه خواهد شد.

 

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه نوعی سقف دال بتنی با تیرهای یک طرفه است. در این سیستم بار توسط تیرها در یک جهت حمل می شود و رفتار سقف عملاً مانند تیرچه بلوک خواهد بود. برای طراحی این نوع سقف ها مانند سقف های تیرچه بلوک دستورالعمل نشریه شماره 543 اعمال می شود و باید مورد توجه طراحان محترم قرار گیرد. به طور کلی در فرآیند طراحی، در انتهای نقشه های سازه، جداول تیرها برای اجرا توسط طراح ارائه می شود.

قالب های وافل یک طرفه شامل سه تکه 50 سانتی متری قالب اصلی، 10 سانتی متری پرکننده و درب هایی به طول 15 سانتی متر می باشد. با اتصال قسمت های مشخص می توانید طول دهانه های مورد نظر خود را بپوشانید. عرض قالب ها 60 و 70 سانتی متر است. ارتفاع شابلون ها 25 و 30 سانتی متر می باشد که طبق نظر طراح قابل استفاده می باشد.

 نکته

نکته بسیار مهم در مورد سقف های وافل یک طرفه این است که با توجه به کنترل خیز و باربری سقف برای دهانه های تا 7 یا 8 متر استفاده می شود.

مراحل اجرای سقف وافل

زیرسازی سقف:

زیرسازی سقف های وافل تقریباً شبیه سقف های تیرچه بلوک است و می توان برای زیر سازی آن از مصالحی مانند چوب و چهار تراش، جعبه های فلزی، لوله های داربست و سایر مواد مشابه موجود در کارگاه های ساختمانی استفاده کرد.

 

قالب بندی:

به دلیل سبکی قالب ها به راحتی می توان آنها را روی شبکه زیرسازی قرار داد و در جای خود ثابت کرد. و دسترسی کارگران به راحتی امکان پذیر است. چیدمان قالب ها باید مطابق با نقشه های اجرایی ارائه شده توسط مهندس طراح سازه باشد و بسته به روش طراحی ممکن است برخی از قسمت های دال ها توپر بوده و نیازی به قالب بندی نداشته باشند.

 

تقویت اتصالات حرارتی و تیرهای میانی:

ابتدا آرماتور پایین‌تری در تیرهای میانی قالب های وافل اجرا می‌شود که باعث افزایش سهولت در اجرا و افزایش مقاومت سقف می‌شود. سپس شبکه بالایی آرماتورها مطابق با جزئیات نشان داده شده در نقشه انجام می شود و در نهایت یک سنجاق آرماتور پایینی را به شبکه بالایی متصل می کند.

 

بتن ریزی:

بتن ریزی سقف طبق ضوابط اجرایی انجام می شود. لازم به ذکر است که بر خلاف سایر سقف های مشبک (مثلاً کوبیاکس، یوبوت) بتن ریزی دو مرحله ای نیست زیرا نیازی به آن نیست.

 

قالب را باز کنید:

پس از فرآیند بتن ریزی، قالب را می توان به راحتی از زیر سقف باز کرد و نمای زیر سقف نمایان می شود.

 

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک عبارتند از:

مزایا:

آسان برای استفاده و پیاده سازی

حضور در سراسر کشور

عایق صدا نسبتا خوب

نیروی کار ویژه و تجهیزات ویژه مورد نیاز نیست

 

معایب:

احتمالاً بتن پاشنه تیرچه در حین حمل و نقل ترک بخورد.

با توجه به اینکه برخی ازتیرچه ها در کارگاه هایی ساخته می شوند که به خوبی کنترل نمی شوند، محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

استفاده از اتصالات شکسته و جوشی درتولید برخی تیرچه ها  ممکن است.

به دلیل پیش ساخته بودن تیرچه ها، بتن پاشنه با سایر اجزای سقف چسبندگی خوبی ندارد و به اصطلاح درز سرد ایجاد می شود.

این نوع سقف دارای محدودیت طول (حداکثر حدود 8 متر) می باشد.

عدم تحمل بلوک ها در حین اجرا و بتن ریزی سقف، خطرات زیادی را برای نیروهای مجری ایجاد می کند.

از معایب دیگر:

اگر از بلوک‌های پلی استایرن استفاده شود، اسپیسر‌ها می‌توانند در آن فرو رفته و باعث چسبیدن میلگردهای حرارتی به بلوک شوند که تفاوت چندانی با برداشتن میلگرد ‌های حرارتی ندارد.

جابجایی و حمل تیرچه های پیش ساخته از محل ساخت و همچنین حمل آنها به طبقات بالا خطرناک است و گاهی باعث بروز حوادث می شود و یا نیاز به استفاده از جرثقیل برای انتقال آنها به طبقات بالا دارد که این امر زمان بر و پرهزینه است.

در صورت استفاده از بلوک‌های پلی استایرن در این سقف‌ها، حتی اگر آهسته می‌سوزند، در صورت آتش‌سوزی، آتش تقریباً غیرقابل کنترل بوده و گازهای سمی و دودزا را نیز آزاد می‌کند.

سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

مزایای سیستم وافل یک طرفه:

در مقایسه با سایر سیستم‌ها مانند تیرچه بلوک، این سیستم سقف مقاوم‌تر است و عملکرد سقف را در هنگام زلزله بسیار بهتر است.

حمل و نقل مصالح این نوع سقف ها آسان بوده و هنگام جابجایی از کارخانه به کارگاه و محل ساخت وساز و یا انتقال مصالح به طبقات بالاتر مشکل و خطر چندانی وجود ندارد و قالب ها نیز به راحتی  میتوانند توسط یک نفر حمل شوند ، که مصرف انرژی در حمل و نقل را کاهش می دهد.

قالب وافل یک قالب سقفی غیر دائمی در نظر گرفته می شود، یعنی پس از بتن ریزی سقف، قالب را از پشت بام جدا می کنند و می توان قالب وافل را در سقف های بعدی یا پروژه های دیگر استفاده کرد و در نهایت پس از اتمام سقف، می توان آن را به شرکت های بازیافت فروخت. این کار کمک زیادی میکند که به محیط زیست آسیب نرساند.

بتن ریزی تیرها همزمان با سایر اجزای سقف از تماس سرد بین اجزای سقف جلوگیری کرده و کیفیت آن را بهبود می بخشد.

کیفیت نمای قابل مشاهده در سقف وافل بسیار بهتر از تیرچه بلوک است و سطح زیرین سقف وافل به صورت توری های معمولی یک طرفه است و می توانید بدون نیاز به اجرای سقف کاذب و با استفاده ازتغییرات کوچکی مثل  نورپردازی، نقاشی و غیره جلوه ی جذاب و چشم نوازی از سقف را بدست آورید.

مزایای دیگر

در مقایسه با بلوک های تیرچه بلوک، مقاومت مناسب قالب وافل خطرات را برای کارگران در هنگام آرماتورگذاری و بتن ریزی کاهش می دهد.

به دلیل گونیا و منظم بودن قالب ها، ابعاد تیرهای ایجاد شده یکنواخت و منظم است. قرار دادن آرماتورها در محل مناسب آسانتر و سریعتر است.

در این سیستم سقف به دلیل متریال ساخت قالب  و عدم ماندگاری قالب و باز شدن آن پس از اجرا، خطر آتش سوزی در سازه وجود ندارد.

قالب سقف وافل یک طرفه مدولار بوده و در طول های مختلف قابل استفاده است. و می توانید قالب های مختلف را در کنار هم قرار دهید تا به طول دلخواه برسید.

از دیگر ویژگی های این سقف سهولت اجرا و عدم نیاز به نیروی انسانی خاص و تجهیزات خاص می باشد. و برای اجرای آن از ابزارهای معمولی سقف مانند چهار تراش، لوله فلزی، لوله داربست و جک سقفی معمولی استفاده می شود. مشابه سقف های تیرچه بلوک بوده و برای اجرای آن نیاز به آموزش خاصی ندارد.

قالب های وافل برای باز شدن آسان قالب نیازی به روغن کاری ندارند. و با توجه به موادی که از آن ساخته شده اند تا زمانی که بتن به درستی عمل کند و سپس به راحتی باز شود قابل استفاده است.

با توجه به توخالی بودن سقف های وافل می توان با رعایت اصول آیین نامه محل های عبور تاسیسات را در نظر گرفت که عبور تاسیسات از زیر سقف باعث سبک شدن وزن کف می شود. و به عبارت دیگر بارباعث کاهش بارمرده ی سازه میشود. همچنین ، مزیت دسترسی به تاسیسات را در حین بهره برداری در مواقعی که نیاز به تعمیر و نگهداری است تسهیل می کند.

 مزایای دیگر:

از دیگر مزایای سقف وافل کنترل دقیق استفاده و تنظیم آرماتور تیرچه ها تا لحظه قبل از بتن ریزی می باشد.

سقف وافل در انواع سازه های بتنی و فلزی قابل استفاده است و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

فرآیند طراحی سقف های وافل مورد تایید مقررات معتبر داخلی و بین المللی و مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و نظام مهندسی می باشد.

یکی دیگر از مزایای این سقف، اجرای آسان انواع دهانه ها یا کانال ها برای عبور اجسام برای ایجاد حداکثر ارتفاع مفید معماری است.

یکی از مزیت های اقتصادی سقف وافل کاهش مصرف آرماتور در کل سازه به دلیل سبک بودن سقف وافل نسبت به سایر سقف ها و کاهش زمان اجرا می باشد.

 

مقایسه سقف وافل یک طرفه با سیستم تیرچه بلوک از نظر میزان آرماتور و مصرف بتن در سازه

به چندین مورد باید به طور همزمان در طول این مقایسه دقت شود. اقلام مطلوب در سیستم تیرچه بلوک شامل بتن، آرماتور، هزینه اجرا، هزینه بلوک پلی استایرن هزینه جرثقیل و قرار دادن تیرچه ها و غیره می باشد.

در سیستم سقف وافل یک طرفه، تقویت تیرها باید در سقف به اصطلاح بافته شود.

 

 

– بتن:

به دلیل استفاده از قالب های وافل یک طرفه در محورهای 60 سانتی متری، فاصله تیرها افزایش یافته و تعداد آنها در هر دهانه کاهش می یابد. بنابراین میزان بتن مصرفی نسبت به تیرچه بلوک کاهش می یابد.

 

– تیرآهن:

در سیستم سقف وافل یک طرفه، این هزینه صفر است. زیرا آرماتورهای آن از قبل محاسبه میشود. و بتن مصرفی نیز ناچیز است. در عین حال بتن زیره تیرها در سقف وافل از نوع بتن سازه ای است که کیفیت آن در هنگام بتن ریزی قابل بررسی است. در حالی که نمی توان در مورد کیفیت بتن آماده تیرچه نظر دقیقی داشت.

 

– فیلر (بلوک):

در هر متر مربع حدود 7 بلوک استفاده می شود که در وافل صفر است.

– هزینه اجرا:

با توجه به اجرا و بافت کلیه میلگردهای سقف در سیستم وافل، گرانتر از سقف تیرچه خواهد بود. قیمت آن با توجه به تیم ها و شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود. در مورد سقف های تیرچه بلوک، هزینه های حمل و نقل و جرثقیل برای تیرها نیز وجود دارد که باید در برآورد لحاظ شود.

 

سخن نهایی

در بالا تمام آنچه در مورد مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک مورد نیاز بود ، بررسی شد . بنابراین، شما به راحتی می توانید تصمیم بگیرید که از چه نوع سقفی استفاده کنید. با تعویض سقف وافل با تیرچه بلوک می توانید کیفیت ساخت سازه ها و ساختمان ها را ارتقا دهید. هر چه کیفیت کار نهایی بالاتر باشد، بودجه مصرفی کمتر می شود. بنابراین مطمئنا جایگزینی بهتر از سقف وافل پیدا نخواهید کرد.

سقف وافل یا تیرچه | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

پست مرتبط

Enter your keyword