سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

ubot چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

uobot یک سیستم نصب سقف دال بتنی توخالی دو طرفه با استفاده از قالب های پلاستیکی بازیافتی است. قالب های مورد استفاده در سیستم uobot قطعات پیش ساخته ای هستند و به شکل مخروط های توخالی ناقص هستند.

این قالب‌های توخالی یک دال بتنی متشکل از چندین تیر آی را تشکیل می‌دهند. مونتاژ قالب‌های سیستم ubot در محل تکمیل می‌شود. پس از قراردادن قالب ها ، سقف ریخته می شود.

 

سقف یوبوت

یوبوت یکی از سیستم های اجرای سقف دال توخالی با قالب پلاستیکی می باشد.سیستم یوبوت یکی از روش های جدید اجرای سقف و کف می باشد. بسیاری از مزایای استفاده از این سیستم در چند سال گذشته گسترش یافت. در این مقاله به معرفی تاریخچه، اجزاء، روش کار، مزایا، معایب و اصول طراحی سقف یوبوت می پردازیم.

 

اجزای قالب uobot چیست؟

ubot به قالبی گفته می شود که در کف استفاده می شود. این قالب دارای اجزایی است. برای نصب سیستم uboot قسمت های اصلی قالب uobot عبارتند از:

بدنه

پایه

فاصله ساز( اسپیسر)

پل ( اتصالات )

سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

محتوای قالب uobot چیست؟

بدنه اصلی قالب قسمت اصلی قالب است که فضای خالی را در سقف ایجاد می کند.

 

پایه قالب uobot چیست و چه کاربردی دارد؟

پایه قسمتی است که بدنه اصلی قالب یوبوت را از کف جدا کرده و آن را تثبیت می کند. این پایه را می توان به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم کرد. البته پایه ها اندازه های مختلفی دارند.

 

چگونه سقف uobot را نصب کنیم؟

عملیات سقف یو بوت در هفت مرحله قالب بندی، آرماتور دال، مونتاژ یو بوت، باندینگ آماتوری، بتن ریزی اولیه، بتن ریزی نهایی و قالب بازکنی صورت می گیرد.

این نوع سقف را می توان به خوبی در فواصل 12 تا 20 متری نصب کرد، مراحل نصب سقف uobot بسیار ساده است، در اینجا هر مرحله را به اختصار توضیح می دهیم:

 

مرحله اول: آماده سازی و فرم دهی سقف

در مرحله اول اجرای سیستم یوبوت، آماده سازی و چیدمان فضای زیر سازی به پایان می رسد.قالب های چوبی و … می توانند برای فرم دهی اولیه در عملیات سقف یو بوت استفاده شوند. شمع بندی در این مرحله ضروری است.

 

مرحله دوم: کف را تقویت کنید

در مرحله بعدی آرماتوربندی در زیر دال طراحی شده انجام خواهد شد.به طور کلی آرماتوربندی باید به گونه ای انجام شود که حداقل یک سفره شبکه آؤماتوری در فاصله بین دو طرح یوبوت مجاور وجود داشته باشد. برای تقویت مقاومت فشاری سقف از میلگردهای فولادی نصب شده استفاده می شود.

 

مرحله سوم: ترتیب قالب های uobot و تنظیم فاصله.

بعد از اتمام کامل آرماتوربندی سطح سیستم، قالب های یوبوت به صورت نقشه ها و نقشه های اجرایی روی میلگرد واقع می شوند. و موقعیت قالب توسط اسپیسر ثابت می شود. در ساختار اسپیسر سوراخ های زیادی وجود دارد. این سوراخ ها علاوه بر اتصال و نگه داشتن قالب به هم، فاصله بین این سوراخ ها نیز با برش شیارها و برآمدگی های سقف قالب کنترل می شود.

توجه: اگر به یک الگوی طولانی تر نیاز دارید ابزار Bridge را می توان برای اتصال دو قالب ubot به یکدیگر استفاده کرد.

مرحله چهارم: تقویت روی قالب یوبوت

در این مرحله بر روی قالب یوبوت آرماتوربندی می شود میلگرد استفاده شده روی قالب کشش اعمال شده را تحمل می کند. پس از تکمیل تقویت اصلی میلگردهای اضافی بر اساس برنامه عملیاتی در مکان های مختلف، به عنوان مثال در وسط دهانه، روی ستون ها، روی دیوارهای برشی قرار می گیرند.

نکته: در صورت نیاز به افزایش مقاومت سیستم در برابر برش میلگرد های برشی را می توان در فواصل بین قالب ها استفاده کرد.

 

مرحله پنجم: ابتدا بتن روی کف

بتن ریزی با سیستم یوبوت در 2 لایه قابل انجام است که لایه اول بعد از آرماتور قرار می گیرد. بتن در قسمت پایین قالب نصب شده در مرحله اول ریخته می شود. ارتفاع بتن مرحله 1 بستگی به اندازه ارتفاع قالب یوبوت دارد. بنابراین ارتفاع اولین لایه بتنی برای پوشش کامل فونداسیون می تواند بین 10 تا 60 سانتی متر باشد.هدف از ریختن اولین لایه بتنی به دام انداختن هوا می باشد. این کار از نفوذ بتن به داخل شکاف ها و حرکت قالب جلوگیری می کند. در این مرحله باید کل محوطه بتن ریزی شود و به یک سطح مشخص برسد.

توجه: بتن ریزی در سیستم یوبوت بسیار مهم است. این فرآیند باید با نهایت دقت انجام شود. در صورت بتن ریزی نامناسب ممکن است بعد از گیرش بتن ترک ایجاد شود.

 

مرحله ششم: ریختن بتن سقف را به پایان برسانید

پس از ریزش لایه اول بتن، لایه دوم با یک دوره زمانی شروع می شود. این روند تا رسیدن به ضخامت سقف مورد نیاز ادامه می یابد.

توجه: توجه کنید که فاصله بتن ریزی بین طبقه اول و دوم نباید باعث گیر طبقه اول شود.

 

مرحله هفتم: قالب را باز کنید

در مرحله پایانی شمع ها و قالب های مورد نیاز برای زیرسازی ، در مرحله اول باز شده و به طبقه بعدی منتقل می شوند.

 

شرایط استفاده و جزئیات سقف uobot چیست؟

سقف یوبوت نوعی سقف دال مجوف است که هنوز استاندارد خاصی برای اعمال ندارد.

نصب سقف uobot بسیار آسان است البته در صورتی که ملاحظات اجرایی در این سیستم رعایت نشود نتایج رضایت بخش نخواهد بود. برخی ملاحظات عبارتند از:

برای جلوگیری از بلند شدن قالب (به خصوص قالب هایی با ارتفاع بیش از 20 سانتی متر) توصیه می شود نوارهای کف را به لوله ها یا پروفیل ها متصل کنید.

بیش از 80 کیلوگرم روی قالب قرار ندهید.

برای اتصال شبکه ای از میلگرد بالایی به میلگرد پایینی و تعمیر قالب بین این دو شبکه باید از پین های میلگرد استفاده شود.

برای یکنواخت نگه داشتن سطح بتن باید از شاخص های ( المان های ساخته شده در اجرا جهت تعیین ضخامت سقف ) مناسب استفاده کرد.

هنگام ریزش بتن در هر لایه از جک ایمنی در پایین سقف استفاده کنید.

کلیه عملیاتی که در قسمت عملیات سقف یوبوت توضیح دادیم باید طبق مقررات و استانداردهای موجود انجام شود.

 

مزایای سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت به دلیل مزایای فراوان بسیار محبوب و مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا به معرفی برخی از این مزایا می پردازیم:

کاهش هزینه های حمل و نقل به دلیل حمل و نقل آسان: ساختار سیستم uobot امکان انباشتن قالب ها را فراهم می کند به این ترتیب می توان چندین قالب را با حداقل خدمات به محل پروژه منتقل کرد. این ویژگی هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

افزایش تعداد طبقات ساختمان: به دلیل استفاده کمتر از بتن و ضخامت سقف یوبوسوت بنابراین فضای بیشتری برای کف ساختمان باز می شود.

کاهش عمق فونداسیون مورد نیاز: به دلیل کاهش وزن سازه هنگام استفاده از سقف U-boot بار کمتری به فونداسیون وارد می شود. به این صورت می توان عمق زیاد فونداسیون را کم داد. این ویژگی باعث کاهش هزینه های فونداسیون نیز می شود.

آزادی طراحی بیشتر: حذف تیرها، کاهش وزن و افزایش طول دهانه از ویژگی های این سقف است .

بهبود عایق صدا، حرارت و لرزش: سقف های U-Boot مقاومت بالایی برای کاهش لرزش سازه دارند. وجود فضای خالی در سقف نیز انتقال صدا و گرما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

امکان دهانه های بلند: حذف تیر ها، وزن کم و استحکام بالا امکان استفاده از دهانه های بلندتر را نسبت به سایر انواع سقف فراهم می کند.

قابل نصب در اسکلت های بتنی و فلزی: سادگی و استحکام بالا سقف uobot را به انتخاب مناسبی برای نصب در اسکلت های بتنی و فلزی تبدیل می کند.

 

معایب سقف یوبوت چیست؟

علاوه بر تمام مزایای سقف یوبوت، این سیستم مانند هر سیستم دیگری دارای معایبی نیز می باشد. معایب اصلی این نوع سقف عبارتند از:

در صورت بتن ریزی نامناسب این احتمال وجود دارد که بتن وارد قالب شود یا بتن ته قالب را نپوشاند.

مصرف بتن دو برابر بیشتر از قالب است. (به دلیل ارتفاع بیشتر) و قالب اصلاح شده (به دلیل سایز کوچکتر)

در این سقف برای نگهداری قالب سقف به جک یا شمع نیاز است. (بر خلاف سایر سقف های عرشه فولادی و سقف های مرکب)

وجود اسپیسرهای مستطیلی مانع از پوشش کامل بتن سقف می شود.

 

چه نوع قالب های یوتیوب وجود دارد؟

قالب های ubot مورد استفاده در ایران به سه نوع اصلی تک، دوگانه و اصلاح شده تقسیم می شوند که در قسمت بعدی به معرفی هر یک از انواع قالب های uobot می پردازیم.

الزامات قالب های فناوری uobot چیست؟

فرمت تک را می توان اولین فرمت موجود در سیستم uboot دانست، ساختار این نوع قالب یوبوت یک تکه و باز است. شکاف های چهار گوشه قالب مانع از حرکت بیش از حد در هنگام ریزش بتن می شود. در پایین گوشه های قالب پایه ای برای ایجاد فاصله لازم برای ریزش اولین لایه بتنی وجود دارد. این فاصله هوا را به دام می اندازد و از ورود بتن به داخل قالب جلوگیری می کند.

شکل و اندازه قالب‌های فناوری ubot باعث سرعت تولید بالاتر می‌شود. حمل و نقل آسان تر و هزینه کل کمتر (تولید و حمل و نقل).

سخن نهایی

از مطالعه این مقاله ما دریافتیم که سقف یوبوت از دو بخش بتن مسلح در قسمت بالا و پایین دال بصورت توخالی درست میشود. فاصله بین این دو لایه با قالبی به نام یوبوت پر می شود این قالب ها مانند بلوک های سفالی یا پلی استایرن هستند. شکل مکعبی دارد اما توخالی است.

سقف یوبوت | ubot چیست | قالب یوبوت

پست مرتبط

Enter your keyword