قالب بندی سقف دال

قالب بندی سقف دال

قالب بندی سقف دال

برای ساخت سقف دال بتنی یا قالب بندی سقف دال به تولید دال بتنی نیاز داریم. دال یک عضو سازه‌ای در یک ساختمان بتنی است که از نوع افقی آن در ساخت سقف بتنی استفاده می‌شود.

از دال‌های با ضخامت کم تر نیز در کف ساختمان و به عنوان سنگ فرش استفاده می‌کنند.

ساخت دال بتنی برای قالب بندی سقف دال بتنی، یا در محل پروژه یا به صورت پیش ساخته انجام می‌گیرد. برای آماده سازی دال بتنی در محل، قالب‌های مخصوص را آماده کرده و میلگرد های تقویتی را در آن قرار می‌دهند. این میلگردها توسط تعدادی اجزای پلاستیکی نگهداشته می‌شوند. تا میلگردها کاملا در تماس با بتن قرار بگیرند. قالب‌های مورد استفاده در ساخت این سازه‌ها از جنس صفحات پلاستیکی، چوب و یا فلز فولاد هستند.

 

 

در ساختمان‌های امروزی بطور گسترده‌ای از سازه‌ها و اجزای بتنی استفاده می‌شود. این قطعات بتنی به شیوه‌های مختلف، ابعاد و مدل‌های مختلف به کمک فناوری‌های متنوع مورد نیاز بشر، متناسب با امکانات و نیازمندی‌ها تهیه و سپس عرضه می‌شوند.

یکی از انواع این سازه‌ها دال بتنی است که اغلب برای سقف ساختمان و گاهی برای کف آن نیز به کار می‌رود. در این مقاله توضیح مختصری درباره چیستی قالب بندی سقف دال و مزایا و معایب آن ارائه خواهیم داد.

 

 

قالب بندی چیست؟

قبل از اینکه در مورد قالب بندی سقف دال توضیح دهیم، باید بدانیم قالب بندی به چه معنا است.

برای ساخت یک سازه‌ی بتنی باید بعد از تهیه‌ی ماده‌ی بتن، آن را درون قالب‌های مخصوصی ریخته تا فرم قالب را به خود بگیرد. بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از پر کردن قالب‌ها، بتن سفت شده و استحکام لازم را بدست می‌آورد. سپس با عملیات قالب برداری، قالب از اطراف بتن، حذف می‌شود.

از قالب بندی به این شیوه در ساخت سقف‌های بتنی مثل قالب بندی سقف دال، و یا در ساخت قطعات اسکلت بتنی استفاده می‌کنند.

انواعی از سیستم‌های قالب بندی وجود دارند؛ قالب بندی سنتی چوبی، که در آن از انواع چوب و تخته سه لایی یا نئوپان ضد آب بعنوان قالب استفاده می‌شود. این قالب‌ها در محل انجام پروژه بارگذاری می‌شوند و به دلیل صرف زمان قابل توجه و عمر کم قطعات نئوپان، برای پروژه‌های بزرگ کاربرد ندارند.

بنابراین برای پروژه‌هایی مثل قالب ‌بندی سقف دال برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی از سیستم‌های دیگر استفاده می‌شود.

سیستم قالب بندی مهندسی، که دارای قالب‌های فلزی مانند فولاد یا آهن هستند، کاربرد بیشتری نسبت به نوع قبلی دارند. اگر بخواهیم چهار مورد از مزیت‌های قالب بندی مهندسی در مقایسه با سنتی را نام ببریم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

سرعت زیاد

جلوگیری از هدردادن منابع چوب

قابلیت بازیافت مواد تشکیل دهنده‌ی قالب

کارایی بالاتر فلز در برابر چوب

در سیستم قالب بندی پلاستیکی نیز از قالب‌های قابل بازیافت، نقش‌دار و دائم استفاده می‌شود.

هم چنین در بعضی از قالب بندی‌ها از آجر برای قالب استفاده می‌شود.

قالب بندی یک سازه‌ ی بتنی باید توسط یک پیمانکار اسکلت بتنی با تجربه و علم کافی انجام شود تا با رعایت استانداردها و ایمنی لازم، بهترین نتیجه را ایجاد کند. پس برای قالب بندی سقف دال از متخصصان آگاه از قوانین آئین نامه‌های موجود بهره بگیرید.

 

 

 

 

سقف دال بتنی

چند نکته‌ی مهم در قالب بندی سقف دال در محل باید مورد توجه قرار گیرد از جمله:

• استفاده از نیروی انسانی کافی.

• دقت به شرایط دمایی و آب و هوا برای تعیین زمان مناسب برداشت قالب‌ها.

• ریختن بتن درون قالب‌ نباید بیش از حد سریع باشد تا نتوان آن را تراز کرد.

• قالب ها نباید درز داشته باشند و مواد بتن به بیرون نشت پیدا کند.

• قالب‌های کناری باید به قدری محکم باشند تا تحمل ابزار تراز کننده را داشته باشند.

• در قالب‌ها از روغن مخصوص استفاده شود تا حفره‌های کوچک هوا بین قالب و بتن تشکیل نشود و همچنین، جداسازی قالب از بتن به راحتی انجام شود.

• مراحل تراز کردن دال بتنی و لبه‌کشی و … به خوبی انجام شوند تا دال مناسب برای قالب بندی سقف دال بدست آید.

تراز کردن دال بتنی به معنای پاک کردن مواد اضافی بتن از سطح رویی قالب است تا سطح صافی برای استفاده در ساخت و قالب بندی سقف دال ایجاد شود. بعد از تراز کردن، مراحل دیگری مثل Tکشی یا شمشه‌کشی برای از بین بردن ناصافی‌های سطح بتن انجام می‌شود. لبه‌کشی و درزکشی، ماله‌کشی و جاروکشی از دیگر مراحلی هستند که بدنبال شمشه‌کشی برای تولید یک بتن مناسب مورد نیاز هستند.

دال پیش ساخته در کارخانه تولید شده و پس از عرضه به محل مورد نیاز انتقال داده می‌شوند. نکته‌ی مهم در استفاده از قطعات پیش ساخته این است که تکیه‌گاهشان در سازه‌ی مورد نظر باید ابعادی متناسب با دال باشد تا بطور کاملا صحیح در محل مناسب قرار گیرند.

از هرکدام از این دال‌های بتنی می‌توان در تولید و قالب بندی سقف دال استفاده نمود.

برای اینکه دال‌های ساخته شده به نسبت وزن خود مقاومت خوبی داشته باشند، طرح‌های مختلفی از آن‌ها ساخته می‌شوند. وجه مشترک بین این طرح‌ها، سطح صاف بالایی است و سطح پایینی دال به شکل‌های مختلفی تولید می‌شود.

طرح‌های رایج انواع دال برای قالب بندی سقف دال، در زیر نام برده می‌شوند.

موج دار

دندانه ای (یک طرفه)

کلوچه‌ای (دوطرفه)

 

 

 

 

مزایای استفاده از قالب بندی سقف دال

در زمان‌های مختلف استفاده از انواع سقف‌ها در صنعت ساخت‌و‌ساز رواج داشته است از جمله سقف طاق ضربی، سقف تیرچه بلوک، سقف کامپوزیت، سقف عرشه فولادی، سقف دال بتنی، سقف تیر-دال و … .

اما اگر بخواهیم از قالب بندی سقف دال بتنی استفاده کنیم باید مزایای قابل توجهی داشته باشد که در ذیل نام می‌بریم:

• مقاومت خوب در برابر زلزله به علت وزن کم

• صرفه جویی در مصرف مصالح از جمله مواد بتن و قالب‌ها

• مقاومت مناسب در برابر خمش و مقاومت برشی

• عایق صوتی خوبی است

• طول عمر بیشتری دارد

 

 

 

 

قالب بندی سقف دال را باید به‌ درستی پیش‌ زمینه اجرای سقف بتنی دانست. روشی مطمئن برای اجرا در محل یا نمونه‌ های پیش ساخته دال بتنی مورد نیاز برای ساخت سقف از این جنس، که خود یکی از مباحث مهم مهندسی سازه نیز به‌شمار می‌آید. قالب‌ های ویژه این کار با متریال متنوعی ساخته شده و کاربرد صحیح آنها در مرحله قالب‌ گیری بتن و موقعیت میلگرد ها و موارد جانبی دیگر، در شکل‌ گیری پروسه موفق انجام قالب بندی بسیار موثر است.

در میان برند های موفق که به کار قالب بندی سقف‌ های دال مشغولند، مهانیت همواره با اجرا های موفق در این زمینه پیشتاز است.

در این مطلب ضمن بررسی موارد فوق می‌خوانیم:

قالب بندی سقف دال و متریال

سقف از اجزای مهم ساختمان و محافظ آن در برابر بخش عمده عوامل فیزیکی محیط است.

از نظر مهندسین سازه و پیمانکاران مجری طرح‌های ساختمانی، اجرای صحیح یک سقف همراه با محاسبه دقیق و کاربرد شیوه‌ های حساب‌ شده در عملیات اجرایی آن، نشانگر توانمندی بالای سازنده و تسلط طراحان آن است.

در این مسیر بسته به نوع سقف، از تجهیزات کمکی، مصالح گوناگون و قالب‌ های گوناگون برای تسریع کار و دقت بیشتر در اجرای آن نیز کمک گرفته می‌شود.

یکی از انواع این قالب‌ ها که برای اجرای سقف دال بتنی کاربرد دارد نمونه‌های مخصوص این کار است که با متریال مختلف و منطبق با الزامات کاربردی در ساخت این نوع سقف تهیه می‌شود.

از شیوه‌ های سنتی ساخت این ملزومات که با چوب و تخته ‌سه‌ لایی و نئوپان انجام می‌شد تا امروز که متریال غالب برای ساخت این ملزومات کاربردی ساختمان آهن و فولاد و پلاستیک قابل بازیافت است، مسیری نسبتا طولانی طی شده است.

امروزه استقبال چندانی از نمونه‌ های قدیمی و چوبی این قالب‌ ها، به‌دلیل پروسه زمان‌ بر و دشوار ساخت و عمر کوتاه و استهلاک بالا صورت نمی‌گیرد.

به‌ علاوه به‌ دلیل هدر رفت مقادیر زیاد چوب و آسیب‌ های زیست محیطی وارده به منابع چوب از این طریق، این روش طرفداران چندانی ندارد.

 

قالب بندی سقف دال

 

قالب‌ هایی از متریال گوناگون برای سقف دال بتنی

با توجه به دامنه وسیع ساخت سقف‌ های بتنی در سازه‌ های گوناگون، کاربرد فلزات و پلاستیک ضمن سهولت بخشیدن به کار، شیوه مناسبی برای صرفه‌جویی در مواد مصرفی و تسریع کار به‌شمار می‌آید. ضمن اینکه کارایی این نمونه‌ ها برای قالب بندی سقف دال به مراتب از چوب بیشتر است.

آجر نیز از دیگر مصالحی است که برای ساخت قالب‌ های سقف دال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظارت بر ساخت و کاربرد این قالب‌ ها توسط پیمانکار اسکلت بتنی انجام و اصول مهندسی و استانداردهای قراردادی در آن به‌طور کامل رعایت می‌شود.

برند مهندسی مهانیت، مجری طرح‌های فراوان از این نوع سقف در سراسر کشور است که با استناد به قوانین نظام مهندسی و اصول مورد قبول در این زمینه، اقدام به قالب بندی سقف دال می‌نماید. این مجموعه با اشراف بر اهمیت اجرای صحیح و کامل مراحل قالب بندی سقف در سازه‌ های بتنی، اصول لازم در این زمینه را به‌طور دقیق و کامل اجرا نموده و در بهترین شرایط به مشتریان عرضه می‌کند.

در شرایطی که قالب‌ بندی از پیش ساخته مورد استفاده باشد، کار بر روال معمول انجام شده و نیازمند حساسیت خاصی نیست. اما در پروژه‌ هایی با قالب بندی سقف دال در محل لازم است کلیه تمهیدات برای اجرای به‌ موقع مراحل کار، در نظر گرفته شود.

در ادامه به برخی نکات مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

کاربرد قالب بندی سقف دال بتنی

• توجه به دمای محیط اطراف قالب و شرایطی که بتن‌ ریزی قالب‌ ها در آن انجام می‌گیرد!

• رعایت تعادل در بتن ریزی و دادن فرصت کافی برای انجام تراز

• روغن اندود کردن قالب‌ ها برای سهولت کار در مرحله جدا سازی آن ها در پایان کار

• در نظر گرفتن انسجام و استحکام کافی برای قالب‌ های کناری جهت تحمل ابزار تراز کننده

• در اختیار داشتن تعداد کافی نیروی کار برای هماهنگی با مراحل اجرایی

• انجام دقیق و کامل کلیه مراحل تراز، لبه‌ کشی و سایر مراحل جهت قالب بندی سقف دال به‌ شکل مناسب!

• اطمینان از نبود درز و شکاف در قالب جهت پیشگیری از نشتی و ریزش بتن

 

نیاز به قالب بندی سقف دال در بهترین شکل اجرایی، از الزامات ساخت در سازه‌ های بتنی است که از این نوع سقف بهره‌مند هستند.

برند مهانیت، مجری موفق و پرکار پروژه‌ هایی از این دست در سراسر کشور است که با به‌ کار گیری تجهیزات روز دانش مهندسی و استفاده از توان و خلاقیت مهندسین مجرب و کار آزموده خود، توانسته موارد فراوانی از این نمونه سقف را با قالب بندی دقیق و اجرای موفق به کاربران عرضه نماید.

با مهانیت آسوده‌ خاطر و مطمئن به رضایت کامل از نتیجه کار خواهید رسید!

پست مرتبط

Enter your keyword