مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل 

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

سقف وافل سازه ای جدید و مدرن است که عمدتاً برای ساخت سقف های با دهانه بلند (معمولاً بیش از 12 متر) استفاده می شود. سقف وافل از بتن مسلح ساخته شده است و ظاهری شبیه شبکه و پنجره دارد. این ساختار همانطور که از نامش پیداست شباهت زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به همین شباهت برمی گردد.

سقف وافل عموماً در فضاهایی که وزن زیادی روی سقف وجود ندارد و سقف به طور کلی مسطح است استفاده می شود. از جمله فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و مترو، سالن ها، نمایشگاه ها و حتی منازل مسکونی…

 

مزایای نصب سقف وافل

سقف وافل مانند تمام سازه های کوچک و بزرگ انسانی دارای مزایایی است که آن را برای سازندگان و کارشناسان جذاب می کند. در زیر نمونه هایی از مهمترین مزایای این نوع سقف را مشاهده می کنید.

  • این سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را با بتن، فولاد و چوب ساخت. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، بتن برای ساختمان هایی که به استحکام زیادی نیاز دارند، مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، مناسب است. فولاد و چوب به دلیل سبکی برای سقف هایی که به مقاومت بتن نیاز ندارند مناسب هستند.
  • این نوع سازه برای سقف های بلند و عریض که نمی توانند ستون ها را نگه دارند بسیار مناسب است.
  • بار باربر روی سقف وافل (شبکه) بیشتر از سایر اشکال سقف است، برای مثال (سقف وافل یکطرفه).
  • جذابیت و زیبایی وافل نیز یکی از دلایلی است که علاوه بر استحکام می تواند شما را به استفاده از آن ترغیب کند.
  • در برخی نقاط به دلیل جمعیت و موارد دیگر امکان ایجاد لرزش وجود دارد که وافل به دلیل تقویت دو طرفه تحمل بالایی در برابر چنین ارتعاشی دارد.
  • یکی از دلایل سبک بودن این سقف این است که مصرف بتن آن نسبت به سایر سازه ها بسیار کمتر بوده و نسبت به آن ها بسیار سبک تر است بنابراین می تواند گزینه ای بسیار ارزان، مطمئن و اقتصادی باشد.
  • این سقف به سرعت و به راحتی نصب می شود و امکان پیگیری مراحل ساخت آن وجود دارد.
  • قابلیت عبور کابل های برق، کولر، لوله و … را دارد. هنگام چیدمان قالب های وافل میتوان بر اساس نقشه محل عبور تاسیسات فضای مناسب بین قالبها ایجاد کنید و بدون مشکل خاصی برای عبور تاسیسات از آن استفاده کنید.

 

تاریخچه مشخصات سقف وافل

در سال 1999، دکتر. ابراهیم سعی در بهینه سازی سقف های t شکل با استفاده از مدل های ریاضی داشت. روشی مبتنی بر طراحی دال یک طرفه با تکیه گاه ساده و بر اساس اصول طراحی الاستیک و روش استحکام نهایی ارائه کرد.

پس از آن، در سال های 2000-2005، چندین دانشمند تلاش کردند تا با استفاده از الگوریتم ژنتیک، صفحات بتنی را بهینه کنند.

پس از این همه تلاش در سال 1384 فردی به نام پاراساد مدل بهینه دال بتنی را که به شکل وافل بود تهیه کرد. پاراساد سعی در ارائه ابعاد بهینه برای ضخامت دال، فاصله تیرها و عرض آنها داشته است. یکی دیگر از ایده های او اتصال یکپارچه دال به تیرهای جانبی بود.

برای خواندن مقاله کامل تاریخچه سقف وافل اینجا کلیک کنید.

 

مشخصات سقف وافل و نحوه عملکرد آن

وافل در اصل نوعی سیستم سازه ای است که سطح بالایی آن ساده و سطح زیرین آن شبکه ای است و نام آن ازهمان ظاهر وافل لایه زیرین آن است. این سقف به دلیل سبکی و مقاومت بالا برای ساختمان هایی با دهانه های بزرگ و مکان هایی که نمی توان از ستون ها استفاده کرد مانند اتاق بازی، بیمارستان، فرودگاه و … بسیار مناسب و متداول است.

همانطور که می دانید در بتن مسلح نیروی کششی توسط آرماتور انجام می شود. برای کاهش وزن سقف، میلگردهای کششی حفظ شده و بتن زیر میلگرد حذف می شود. به همین دلیل از قالبهای مکعبی شکل به عنوان قالب بتن ریزی انتخاب می شود تا پس از قرار گرفتن بتن روی قالب شکل وافل را بدهد.

این میلگرد دو جهته دارای استحکام بالایی بوده و از نظر وزن بسیار سبک می باشد و در نتیجه در دهانه های بزرگ استحکام کافی را ارائه می دهد.

در نهایت می توان گفت که این سازه سقف های سبک تر و محکم تری را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است. علاوه بر این، این نوع سازه هنگام نصب بسیار ساده تر است و مونتاژ آن با سرعت بیشتری انجام می شود. از نظر اقتصادی 30 درصد در مصرف بتن و 20 درصد در مصرف آرماتور صرفه جویی می شود.

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

حداکثر باز شدن سقف مشبک

سقف های وافل به دلیل قابلیت استفاده در دهانه های طولانی در صنعت ساختمان سازی بسیار محبوب شده اند. بسته به فرمت این سقف های یک یا دو طرفه، حداکثر بازشو سقف مشبک تعیین می شود. متناسب با ابعاد واندازه ی سقف های مختلف از قالب هایی با ابعاد متفاوت استفاده میشود.

علاوه بر استفاده طولانی مدت، از دیگر مزایای سقف های وافل می توان به سهولت در مونتاژ، صرفه جویی در هزینه و ظاهر زیبای سقف اشاره کرد. با توجه به تمامی این ویژگی ها، سقف وافل بسیار مورد توجه پیمانکاران و مهندسان قرار گرفته است.

در سیستم اجرای سقف وافل ، بتن زیرین حذف شده  ودر نتیجه بار مرده سقف کاهش یافته و مصرف بتن کم می شود. به همین دلیل می توان از سقف های وافل در سقف های دهانه بزرگ استفاده کرد. با حذف بتن بی اثر، وزن سازه کاهش می یابد و برای در برابر زلزله مقاوم می شوند.

 

حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه

عملکرد و ابزار مورد نیاز برای زیرسازی سقف های وافل یک طرفه مشابه سقف های تیرچه بلوک است. در سقف های تیرچه بلوک، از تیرهای اصلی برای محدود کردن و انتقال بار سقف استفاده می شود، اما در سقف های وافل، تیرهای اصلی به طور کامل حذف می شوند. به همین دلیل زمان اجرایی سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک کاهش می یابد.

با قرار دادن قالب های مختلف وافل در کنار هم بسته هایی با طول های مختلف به وجود می آید که این قالب ها به طول 50 سانتی متر و عرض 60 تا 70 سانتی متر، قطعات 10 و 15 سانتی متری و درپوش های 15 و 30 سانتی متری موجود است. با قرار دادن این قالب ها در کنار هم می توان قالب هایی با طول های مختلف تشکیل داد.

سقف وافل یک طرفه عملکرد یک طرفه دارد و در دهانه های کم استفاده می شود و حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه 8 تا 9 متر توصیه می شود.

 

حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه

از قالب های مربعی در پوشش های مشبک استفاده می شود، بنابراین این سقف ها عملکرد دو طرفه دارند. در سقف های دو طرفه بار سقف از چهار طرف به ستون ها منتقل می شود. قالب های وافل مربعی دو طرفه در سایزهای 60-80-86 و 90 و با ارتفاعات مختلف موجود می باشد.در این سقف ها تیرها عمودی بوده و به عنوان تکیه گاه عمل نمی کنند. به همین دلیل بار بارگذاری شده به چهار طرف ستون منتقل می شود.

سقف های وافل دو طرفه در برابر خم شدن مقاوم هستند، بنابراین می توان از آنها برای دهانه های بلندتر از سقف های یک طرفه استفاده کرد.

از نظر فنی حداکثر دهانه این سقف ها 12 متر و در موارد و شرایط خاص تا 16 متر می باشد. در شرایط خاص ضخامت سقف ها افزایش یافته و یا سقف دارای تیرهای کاذب است.

اما به طور کلی اجرای این سقف در دهانه های خیلی بلند توصیه نمی شود، سقف های وافل یک طرفه یا دو طرفه با توجه به نقشه و طراحی ساختمان انتخاب می شوند، اما به طور کلی در دهانه های بلند سقف های وافل دو طرفه انتخاب می شوند.

 

ویژگی ها و مشخصات سقف وافل

  1. عدم نیاز به قاب متفاوت برای تیرها
  2. دارای ضخامت سقف کمتر، به طور کلی ضخامت دال رویه کمتر از 100 میلی متر است. اما ارتفاع قالب وافل 3 تا 6 برابر این مقدار است، یعنی مقداری بین 300 تا 600 میلی متر.
  3. فاصله بین تیرها به طور کلی 1500-600 میلی متر است.
  4. این سازه دهانه تا 16 متر را پشتیبانی می کند.
  5. رفتار خیز این سقف بهتر و مناسبتر از دالهای معمولی است.
  6. سطح زیرین آن ظاهر زیبایی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان یک آیتم قابل مشاهده استفاده کرد
  7. میلگردهای تقویت کننده دو جهته مقدار زیادی از حرکت بار زنده را خنثی می کند.

 

ویژگی های قالب های سقف وافل

قالب وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده و بسیار سبک وزن هستند. این سبکی باعث شده است که آنها به راحتی توسط کارگران قابل حمل باشند. همچنین با تغییر روش نصب آن می توان سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا نمود.

نوع پلاستیک به کار رفته در این قالب ها باعث می شود که هنگام جداسازی آنها از بتن نیازی به روغن کاری نباشد. علاوه بر این، به راحتی جدا می شوند، به این معنی که آسیبی نمی بینند و قابل استفاده مجدد هستند.

آخرین ویژگی مهم آنها قابلیت بازیافت آنهاست که پس از پایان عمر مفید و پس از تبدیل شدن به زباله قابل بازیافت هستند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

از این نوع سقف ها در سازه های اسکلت فلزی نیز می توان استفاده کرد و می توان گفت با توجه به معایب فراوان سقف های فولادی می توان امتیاز بیشتری به سقف های وافل داد.

از آنجایی که استحکام کششی بتن توسط میلگردهای تقویت کننده تأمین می شود، در جایی که تیرها قرار دارند، بتن کاملاً وجود دارد و آن ناحیه را پر می کند و سایر مناطقی که بتن در واقع تحت کشش یا فشار نیست، یعنی در زیر نوار خنثی، با حذف بتن، وزن دال را کاهش می دهیم که با قرار دادن قالب وافل روی سقف وافل ایجاد می شود.

 

استفاده از سقف وافل

سقف وافل در انواع ساختمان ها قابل استفاده است. استفاده از سقف های وافل به دلیل مقرون به صرفه بودن، به دلیل مزایایی که نسبت به سقف های سنتی دارد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

این سقف ها در مکان هایی که زیبایی اهمیت دارد استفاده می شود. استفاده از این سقف ها برای داشتن دید خوب و دهانه های بزرگ توصیه می شود. این سقف ها در سقف های گاراژ پارکینگ برای نمای سقف بسیار جذاب و با امکان در معرض دید بودن مورد استفاده قرار می گیرند.

ایمنی سقف های وافل در برابر بلایای طبیعی نسبت به سقف های ساخته شده با مصالح سنتی برتری دارد. این سقف ها سبک هستند. بنابراین بار مرده ساختمان کاهش می یابد. در صورت وقوع بلایای طبیعی، خطرات کاهش می یابد.

عوامل متعددی در انتخاب سقف موثر است. این عوامل شامل بودجه، کاربری ساختمان، امکانات، چیدمان، معماری، ارتفاع دهانه و غیره است. از نظر اقتصادی، انتخاب سقف وافل برای دهانه های بلند بسیار مقرون به صرفه است. اجرای آن ساده است و نیازی به تجهیزات و ابزار خاصی برای نصب ندارد. بنابراین توسط تیم های مدیریت عادی اجرا خواهد شد.

از طرفی سقف وافل را می توان در ساختمان هایی با معماری های مختلف استفاده کرد. از موارد پرکاربرد آن می توان به اجرای سقف هایی با دهانه های بزرگ و حذف ستون های مزاحم اشاره کرد. بنابراین، معماران و پیمانکاران ترجیح می دهند از سقف وافل در ساخت پروژه خود استفاده کنند.

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

1- کاربرد در ساختمان های مسکونی

ساختمان های مسکونی از جمله پرکاربردترین سازه هایی هستند که با سقف وافل طراحی شده اند. این سقف ها وافل هستند و برای تزیین در بسیاری از مکان ها نیازی به استفاده از سقف کاذب نیست. با یک چراغ روی سقف های وافل می توان زیبایی آن را چندین برابر کرد. حذف تیرها نیز در بهینه سازی فضا موثر است. سقف وافل به دلیل سبکی و حذف تیرهای اضافی فضای مفید ساختمان را افزایش می دهد.

 

2- استفاده در اماکن تجاری

اماکن تجاری معمولاً به سقف هایی با دهانه های بلند نیاز دارند. اگر از مصالح سنتی سقف در دهانه های بلند استفاده شود، بار مرده ساختمان بیش از حد افزایش می یابد و احتمالاً باعث افزایش هزینه ها و همچنین مصرف بالای مصالح می شود. از دیگر مزایای استفاده از سقف وافل در مکان های تجاری می توان به کاهش لرزش ناشی از بهم ریختگی، ظاهر زیبا، مقرون به صرفه بودن و توانایی ایجاد دهانه های بلند اشاره کرد.

 

3- استفاده در پارکینگ ها، سقف سینما و …. با دهانه بلند

سقف وافل دو طرفه به دلیل عملکرد و امکان ایجاد دهانه های بلند برای سازه هایی که وجود ستون ها در طراحی معماری اختلال ایجاد می کند مانند پارکینگ سازه های مسکونی یا پارکینگ های طبقاتی که وجود ستون ها منجر به کمبود فضاهای پارک ضروری و ایجاد مزاحمت برای تردد خودروها می شود، بسیار راحت است. در این مکان ها نیازی به زیباسازی سقف نیست و با برداشتن ستون، فضای پارک نیز افزایش می یابد.

برای سازه های بیمارستانی یا اتاق ها و مساجد و … پوشش های وافل جهت حذف ستون های وسط توصیه می شود. حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه در شرایط عادی بدون استفاده از تیرهای آویز میانی و فقط با استفاده از قالب های وافل برابر با 15 متر است، اما در شرایط خاص از نظر تیرهای آویز یا پیش تنیدگی در تیرهای سقف وافل یا پیش تنیدگی،  تنش در تیرهای اصلی تا 25 متر قابل استفاده است. منظور از تیرهای کاذب تیرهایی با ضخامت بیشتر از سقف است.

از طرفی در صورت آتش سوزی در پارکینگ این سقف مقاومت بالایی دارد و از بین نمی رود.

 

4- استفاده در ساختمان های اداری

سقف وافل علاوه بر زیبایی که دارد عایق صدا نیز می باشد. از طرفی از بازتاب صدا جلوگیری می کند.

 

5- کاربرد در بیمارستان ها

سقف های  وافل در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم هستند. بنابراین می توان از آنها در مکان های شلوغ و حساس مانند بیمارستان ها استفاده کرد.

 

معایب سقف وافل

مشخصات سقف وافل، هر سیستم سقف ساختمانی که استفاده می شود، چه قدیمی و چه جدید، دارای مزایا و معایبی خواهد بود. این در مورد سقف وافل نیز صدق می کند و دارای معایبی است، اگرچه قابل توجه نیست.

معایب سقف وافل را می توان به دو گروه تقسیم کرد. اولین گروه از معایب مربوط به سیستم سقف وافل و دسته دوم مربوط به نوع وافل است. معایب سقف وافل عبارتند از:

از آنجایی که سقف وافل (توخالی) است، بنابراین در برخی از مصارف از جمله مسکونی باید از کناف برای زیباسازی نمای سقف استفاده شود. با این حال، هزینه کار بام با توجه به سبک سقف قابل مقایسه نیست. علاوه بر این، این سقف در بسیاری از مناطق از جمله پارکینگ ها، مراکز خرید و ادارات به صورت اکسپوز استفاده می شود.

اجرای سقف های وافل بخشی از دغدغه های مشتریان و بازرگانان است که اجرای این نوع فرمت ها نیازمند متخصص خاص خود می باشد. این مشکل نیز با گسترش این سیستم در کشور حل شده است و همچنین با آموزش های بسیار ساده و تیم های منظم در شهرستان ها و پیمانکاران سقف دال و تیرچه نیز می توانند این نوع سقف ها را اجرا کنند.

مورد دیگر استفاده از قالب های وافل در سقف های شیبدار است که توصیه نمی شود هرچند از نظر سازه ای در مراحل اجرا در سطوح شیبدار مشکلی وجود ندارد و قابل اجرا می باشد.

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

 

نمای سقف وافل

نما زیر سقف وافل در صورت اجرای صحیح پیمانکار کاملاً نمایان می شود و بدون نیاز به نجاری می توان از این نما استفاده کرد. در بسیاری از جاها دیگر نیازی به زیباسازی سقف نیست و با رنگ و نورپردازی زیر سقف می توان به نتیجه مطلوب رسید.

 

انواع قالب های سقفی وافل

قالب وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه نوعی سقف دال بتنی با تیرهای یک طرفه است. در این سیستم بار به وسیله تیرها در یک جهت انجام می شود. نوع رفتار سقف عملاً همانند سقف تیرچه خواهد بود.

 

قالب وافل دو طرفه

سقف وافل دو طرفه در واقع سیستم تیرها و دال ها است. در این سقف ها بارگیری به دو صورت انجام می شود. همچنین امکان ایجاد دهانه های بلند در سازه را فراهم می کند.

 

 

سخن نهایی

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، سقف وافل، که در نتیجه سقف بخش مهمی از ساختمان است وظیفه تحمل و انتقال بارهای وارده بر آن و وزن خود را دارد. سقف های سازه ای از نظر مقاومت و استحکام، آتش و رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

سقف ها نیز مانند سایر عناصر ساختمانی دارای سیستم های متفاوتی هستند که دال های بتنی یکی از آنهاست. همانطور که می دانید دال بتنی از مقاطع بتنی و فولادی تشکیل شده است. یکی از انواع دال های بتنی سقف وافل است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.

مشخصات سقف وافل | ضخامت سقف وافل | قیمت سقف وافل

 

 

پست مرتبط

Enter your keyword