نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

انواع سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

سقف وافل یک طرفه

این مدل سقف بر خلاف سایر سقف های وافل، بیشتر برای سقف های با دهانه های بسیار کوتاه و با فرم های مستطیلی که به شکل سقف های یک طرفه طراحی می کنند، استفاده می شود.

و به همین شکل میزان مصرف آرماتور کم می شود که در این حالت هزینه کمتری دارد.

برای خواندن مقاله نکات مهم اجرایی در تزیینات سقف وافل اینجا کلیک کنید.

 

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف وافل بیشتر برای سقف هایی با دهانه های بلند استفاده می شود و شابلون های آن ها عموماً مربعی است و دو طرف کار می کنند.

به همین دلیل مصرف آرماتور بیشتر و قیمت کل کار در مقایسه با سقف یک طرفه بیشتر است.

اما سقف وافل دو طرفه دوام و استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف های دیگر دارد.

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل یکی از مراحل مهم و حساس در ساخت پروژه می باشد که در صورت عدم انجام صحیح و از نظر تکنیکی و عملیاتی در مرحله ساخت باعث بروز حوادث می گردد.

تأثیر اقتصادی و مالی و خسارت جانی در ساخت سقف وافل به سبب جدید بودن، نسبت به برخی روش ها به تخصص و توجه زیادی لازم است.ساخت سقف وافل دارای چندین مرحله می باشد.

 

مراحل درست کردن سقف وافل

  • چوب یا داربست
  • طراحی بشکه یا قاب
  • قالب
  • تقویت شده
  • بتن ریزی
  • قالب را باز کنید

 

شمع بندی یا داربست

این مرحله نخستین قدم در اجرای اکثر سقف ها است. شمع بندی برای سقف های ۳ تا ۳/۵ مناسب است و بیشتر از این ارتفاع برای پوشش سطح زیر سقف ها باید از داربست یا جک با ارتفاع استفاده کرد.

 

نقاشی قوطی یا قاب

نخستین مزایای اجرای سقف وافل در مقایسه با سایر روش های طراحی سقف مثل یوبوت، کوبیاکس در تخته پایین سقف نهفته است.

اما در ساخت سقف وافل لزومی به تخته پایین سقف ندارد و در نتیجه خود قالب ها کار قرارگیری بتن تازه را بروز می کنند.

برای اجرای انواع سقف ها از آنجایی که قالب در داخل سقف قرار می گیرد.

عملیات برد و هزینه های مربوطه مورد نیاز است. با اضافه شدن یک مرحله به مراحل اجرا، زمان اجرای پروژه بر این اساس افزایش می یابد.

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل، اما با حذف مرحله تخت، مرحله دوم اجرا با کنسرو شروع می شود.

قوطی یک ابزار فلزی است که روی شمع بسته می شود و به عنوان تکیه گاه برای قالب های وافل عمل می کند.

کنسرو کردن به دو صورت انجام می شود، در حالت اول قوطی ها طوری قرار می گیرند که هر دو لایه دو سطح قالب وافل در یک میله قرار می گیرند. اگرچه این راه مقرون به صرفه تر و ساده تر است، اما امنیت کمتری دارد.

در حالت دوم برای هر سطح قالب یک میله قرار می گیرد به روش دیگر لایه هر سطح قالب روی یک میله قرار می گیرد. در این روش هزینه و وقت اجرا کمی افزایش می یابد اما ایمنی و امنیت بیشتری ایجاد می کند.

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

قالب گیری سقف وافل

بعد از مرحله کشیدن قوطی ها و اطمینان از اتصال درست میله ها به شمع ها سپس به مرحله قالب گیری می شود.

که بسته به روش ساخت قوطی ها که در مرحله قبل توضیح داده شد می توان قالب ها را روی قوطی های خود قرار داد.

در این مرحله که اکنون یکی از راه های مورد اعتماد بسیاری از پیمانکاران می باشد، بعد از گذاشتن قالب های میان تیرها، از میله های u برای متصل شدم دو قالب کنار هم به یکدیگر مورد استفاده می گیرند.

در کنار استفاده از میلگرد، این کار وقت گیر است و فاقد دقت و امنیت خوبی است. همچنین احتمال نشت شیره بتن از داخل قالب ها در حین بتن ریزی وجود دارد و هنگامی که باد شدیدی می وزد، قالب ها را از بین می برد.

با استفاده از قالب های وافل قفل کننده به این روش، برای هر قالب بست هایی در نظر میگیرند، که پس از قرار گیری قالب ها، به راحتی می توان قالب های مجاور را به هم قفل کرد.

استفاده از قالب های قفل شده علاوه بر کاهش قیمت ها و صرفه جویی در زمان، کیفیت سقف را بسیار بالا برده و امکان نشت بتن تازه بین قالب ها را از بین می برد.

ضمناً با استفاده کردن از قالب وافل با قفل جان کارگردان را ایمن می کند و می توان از روش اجرای میله با اطمینان زیادی استفاده نمود.

تفاوت اجرای سقف یک طرفه و دو طرفه فقط در مرحله قالب گیری است، در اجرای سقف یک طرفه قالب ها مونتاژ می شوند و سپس قبل از اجرا در جای خود قرار می گیرند.

 

استحکام اضافی

پس از مرحله قالب گیری نوبت به اجرای آرماتورها طبق نقشه ساخت سقف وافل می رسد. در این قدم آرماتورهای کششی میان محورها با فواصل و ارقام معیین قرار می گیرند. و آرماتورهای حرارتی با رعایت فاصله از محور به صورت مشبک پهن در سراسر محورها کشیده می شوند.

 

بتن ریزی

روش پنجم ساخت دال بتن ریزی است. قبل ازانجام مرحله  بتن ریزی نیاز است تمام ردیف های نگهدارنده سقف به شکل چشمی چک شود تا از هر گونه نشتی بتن ریزی ایمن حاصل کنید.

در این مرحله بتن تازه بر اساس مقاومت و مشخصات طراحی به مکان پروژه انتقال یابد و بر بام ریخته می شود.

معمولاً در روش بتن ریزی دال وافل لزومی به لرزش ندارد چون محیط بتنی سقف وافل بصورت کاملا باز می باشد. برعکس بتن سقفهای ubot یا kubiax، محل پایین قالب ها برای بتن جدید به آسانی قابل دسترسی نیست و با ارتعاشات بتن جدید به سمت این مکان فرستاده می شود.

 

قالب ها را باز کنید

آخرین مرحله در نحوه اجرای سقف وافل، باز کردن قالب ها است پس از اینکه بتن سقف سخت شد و به استحکام نهایی رسید، می توان قالب های وافل را باز کرد و در مکانی دیگر تمیز کرد.

 

مشاوره در مورد نحوه اجرای سقف وافل

استفاده از داربست در سطح زیرین سقف وافل قابلیت اطمینان زیادی را فراهم می کند.

خطر افتادن جک در هنگام بتن ریزی و نشست سقف را کاهش می دهد. هنگامی که تیر در جای خود اجرا می شود، پیوستگی بتن و سختی سقف به خوبی رعایت می شود. و باعث کاهش ارتعاشات سقف در حین کار می شود و سوراخ های این سقف ها باعث کاهش بار مرده می شود. البته در برخی موارد انتهای ستون ها باید ضخیم تر از انتهای تیرها باشد.

از آنجایی که این سقف یک تخته دو طرفه است، در هر دو طرف نصب می شود.

در صورت نیاز به افزایش طول عمر تیر می توان از هر اندازه ای برای سقف وافل استفاده کرد که به سبک سازی سازه کمک زیادی می کند.

 

راه های ساخت سقف وافل

با دقت به مراحل و شرح بالا دقت کردیم که ساخت تمام سقف وافل چگونه خواهد بود. اما نحوه ساخت آن متفاوت می باشد و به دو شکل انجام می شود.

  • طراحی تخت (معمولی)
  • پیاده سازی مدولار
نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

 

مزایا و برنامه های کاربردی

سقف وافل به دلیل استحکام و پایداری بالا و سرعت اجرا می تواند در ساختمان هایی با سازه های فلزی و بتنی بالا تا حداکثر دهانه بیش از ۱۲ متر استفاده شود.

و به دلیل استفاده حداکثری از محیط، استفاده از بتن کمتر میشود و در قیمت ها صرفه جویی می گردد.

یکی دیگر از مزایای آن سرعت بالا است که صنعت ساختمان را به کار انداخت. امروزه سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود. به عنوان مثال در سالن ها، فرودگاه ها، مجتمع ها و … یکی از دلایل استفاده از این نوع سقف در این فضاها، وزن سبک ستون های پرحجم است که باعث افزایش فضا می شود. که نیازی به اجرای سقف کاذب نیست.

این سقف به دلیل انعطاف پذیری بالا می تواند با بتن، چوب و فولاد درست شود. اما باید به خاطر داشت که بتن برای ساختمان هایی که مقاومت بالایی دارند مانند (فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و …) مناسب تر است. اما چوب برای ساختمان هایی که به استحکام زیادی نیاز ندارند، به عنوان مثال (سقف های گاراژ یا تزئینی و غیره) مناسب تر است.

 

مزایا و برنامه های کاربردی دیگر

به دلیل شکل کاسه ای فرم، بیشترین صرفه جویی در مواد می شود که باعث کاهش وزن کلی سقف نسبت به روش های دیگر می شود و در برابر خم شدن ناگهانی و کاهش لرزش های ناگهانی استحکام بیشتری ایجاد می کند.

به دلیل عدم استفاده از آرماتورهای تقویتی، سرعت اجرا بالاست که باعث صرفه جویی در زمان و نیروهای متخصص برای اجرا می شود، از آنجایی که اجرا آسانتر است، باعث صرفه جویی در نیروی انسانی نیز می شود که همین طور است. مورد این سقف توجه بسیاری از سازندگان را به خود جلب کرده است.

عدم نیاز به پلانک زیر شاسی و امکان اجرا با تیرآهن عمومی و کاهش هزینه های کارگری، امکان استفاده چندین بار از قالب پس از اتمام کار، ضد حریق، عایق در برابر صدا و حرارت و امنیت بالا و … مزیت دیگر سقف وافل است.

زیبایی این نوع سقف مزیت دیگری است که علاوه بر استحکام شما را به استفاده از این نوع سقف وادار می کند.

دو نوع شکل سقف وافل وجود دارد که به یکی از مزیت های آن تبدیل میشود و نیازی به برش اضافی شکل نیست و به سبب استفاده حداقل از فضا ضخامت کمتر از دال بتنی می باشد.

 

سخن نهایی 

سقف وافل سقفی پنجره ای شکل است که از بتن مسلح درست میشود و سبب نامگذاری آن شباهت به نان وافل است. این سازه بیشتر در پشت بام فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و مکان هایی با ارتفاع بیش از 12 متر استفاده می شود.

نحوه و مراحل اجرای سقف وافل | قالب گیری سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword