قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ 

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ 

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ 

تاریخچه قالب سقف وافل

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه قالب سقف وافل از نخستین قرن نوزدهم با توسعه تکنیک های ساخت و ساز و ماشین آلات پیشرفته در زمینه ساخت و ساز آغاز می شود.

در ابتدا، کشورهای آمریکایی و اروپایی سقف وافل را به عنوان یک اصل پذیرفتند. مزایا و راحتی و از همه مهمتر استقامت این سقف ها باعث می شود این سیستم ساختمانی همچنان مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از مهندسان و طراحان سازه حرفه ای سقف های وافل را برای ساختمان های خاص و سازه های پیچیده انتخاب می کنند. سقف وافل در سازه های مختلف با دهانه های وسیع مانند فروشگاه ها، پارکینگ ها، هتل ها، مراکز خرید، موزه ها، دانشگاه ها، لابی ها، استخرها و سالن های ورزشی استفاده می شود.

 

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ 

قالب سقف وافل یکی از پرکاربردترین ابزار ساخت سقف وافل می باشد که به عنوان پایه سقف وافل مورد استفاده قرار می گیرد، جنس این قالب ها پلاستیک است که دارای ابعاد و اشکال خاصی می باشد. این فرم ها جایگزین بتن ناکارآمد می شوند و آن را اقتصادی تر می کنند. همچنین این کار باعث سبک سازی سازه شده و تاثیر بسزایی در کاهش جذب انرژی لرزه ای دارد.

 

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب سقف وافل از پر اهمیت ترین ابزار ساخت سقف وافل می باشد که زیربنای سقف وافل محسوب می شود. این قالب ها از پلاستیک ساخته شده اند و ابعاد و شکل خاصی دارند.

این قالب برای حذف بتن نسوز از دال های بتنی استفاده می شود. حالا این حوزه ناکارآمد چیست؟ بتن ناکارآمد بخشی از دال بتنی است که بدون تنش و کشش بوده و از طرفی فاقد عضو کششی از جمله میلگرد می باشد. با حذف این قسمت اضافی و ناکارآمد، سازه سبک‌تر و از طرفی در کاهش جذب انرژی لرزه‌ای مؤثرتر می‌شود.

 

 

تاریخچه قالب سقف وافل در ایران

برای پاسخ به این سوال که قالب سقف وافل چیست و تاریخچه آن باید به تاریخچه خود نگاه کرد. جالب است بدانید که ایده حمل و نقل دو طرفه به دوران هخامنشیان در حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

با توجه به بقایای باقی مانده و تحلیل باستان شناسان، سقف تخت جمشید از تیرهای چوبی عمودی ساخته شده است. همچنین ایده استفاده از عملکرد سقف وافل در ساختمان آکروپولیس یونان مشابه ساختمان هخامنشیان دیده می شود.

 

انواع قالب سقف وافل

در طراحی سقف وافل، شکل و ابعاد قالب است که نوع عملکرد سقف را تعیین می کند. این قالب ها با توجه به نوع کاربرد به دو دسته قالب های وافل یک طرفه و قالب های وافل دو طرفه تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ قالب سقف وافل یک طرفه

قالب های یک طرفه عملکردی مشابه تیرهای بلوک دارند و در دال هایی که بارهای مرده و زنده را در یک جهت حمل می کنند استفاده می شوند. تفاوت قالب وافل یک طرفه با تیر بلوکی در این است که خود قالب تیرهایی بین 12 تا 14 سانتی متر ایجاد می کند.

این قالب‌ها معمولاً مجموعه‌ای از قطعات پلاستیکی U شکل هستند که قسمت‌هایی در انتها دارند. این قطعات در محل پروژه با استفاده از بست های مخصوص به هم متصل شده و فرمی الماسی شکل ایجاد می کنند. فاصله محورهای این قالب ها 60 تا 70 سانتی متر و عمق آن ها 25 تا 30 سانتی متر است.

 

قیمت قالب سقف وافل یک طرفه

به طور کلی قیمت این قالب ها به پلان و جزئیات اجرای آن بستگی دارد. پزینه سقف بر حسب متر مربع و فاکتورهایی مانند ابعاد فرم، کیفیت آن، محل پروژه و … محاسبه می شود. در تعیین قیمت تاثیر دارد. توجه داشته باشید که هزینه ساخت قالب جدا از هزینه تولید سقف وافل محاسبه می شود.

 

قالب سقف وافل دو طرفه

همانطور که از اسم این فرم مشخص است در اجرای سقف های مشبک از فرم های دو طرفه استفاده می شود که بار مرده و زنده را در دو جهت منتقل می کند. این قالب ها مکعبی شکل هستند و این مربع شکل و ابعاد دقیق مصرف بهینه بتن را در توزیع بار تضمین می کند.

این قالب ها بر خلاف قالب های یک طرفه با اتصال دهنده ها به هم متصل نمی شوند، اما مانند قالب وافل یک طرفه می توان آنها را باز کرد و پس از سفت شدن بتن دوباره از آنها استفاده کرد.

قالب وافل دو طرفه بسیار سبک است و دارای سوراخ هایی برای اتصال به قالب های جانبی است. این قالب ها برای دهانه های عریض مناسب بوده و معمولا در سایزهای 60*60 یا 90*90 موجود می باشند. عمق این قالب ها بسیار متنوع بوده و با هر نوع ساختاری قابل تطبیق می باشد.

 

قیمت قالب سقف وافل دو طرفه

قیمت این قالب ها بر اساس تعداد قالب های استفاده شده تعیین می شود و مانند قالب وافل یک طرفه به عوامل مختلفی در محاسبات سازه سقف وافل بستگی دارد.

 

مزایای قالب سقف وافل

مزایای کار با فرم وافل یک طرفه از نظر نوع کاربری سازه بسیار شبیه به سیستم سقف تیرچه بلوک است.

اما تفاوت های کیفی زیادی نیز با یکدیگر دارند که باعث برتری و تمایز روش استفاده از قالب ها شد. در ادامه چند نمونه از این تفاوت ها را ارائه می دهیم. مزایای روش جدید و معایب روش سنتی به شرح زیر است:

 

  1. کاهش ریسک در حین اجرا در روش جدید برخلاف روش استفاده از تیرچه بلوک که به دلیل عدم استقامت بلوک یا پلی استایرن باعث افزایش ریسک احتمالی شده است.

 

  1. قابل رویت بودن عیوب در حین اجرا که به دلیل عدم لرزش بتن تیرها علیرغم وجود بلوک و پلی استایرن در روش تیر-بلوک پنهان می ماند.

 

  1. عدم استفاده از جوش لب به لب با پین برداشته شده از دور، در روش جدید.

 

  1. عدم اتصال لازم بین بتن پاشنه تیرچه و بتن سقف به روش قدیمی که در این مدل جدید حل شده است.

 

  1. وجود کیفیت مناسب در محیط های کارگاهی در استفاده از قالب

 

  1. در روش تیر بلوک به دلیل نداشتن دانه بندی مناسب کاهش مقاومت داشته ایم که این مدل مشکل را حل کرده است.

 

  1. وجود ضریب انبساط یکسان در قالب وافل بر خلاف ته تیر با بتن.

 

  1. مشکل شکستن فندول که ناشی از چیدمان اشتباه تیرها و رفع آنهاست را نداشته باشید.

 

  1. رفع مشکل عدم پوشش مناسب و عدم پوشش بتنی روی میلگردهای سر تیر
قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟ 

سقف وافل لانه زنبوری | سقف لانه زنبوری | ارتفاع سقف وافل

معایب قالب سقف وافل

  1. هزینه های قالب گیری و آماده سازی بالا

 

  1. ارتفاع هر طبقه را افزایش می دهد و در نتیجه تعداد طبقات را کاهش می دهد.

 

  1. به دلیل استفاده از مواد مرغوب و مناسب برای اتصال قالب، هزینه پروژه را متقابلا افزایش می دهد.

 

  1. به لطف فناوری های جدید، با کمبود مدیران نخبه و متخصص و تیم های نظارتی مجرب مواجه هستیم که باز هم هزینه ها را افزایش می دهد.

 

  1. با توجه به عملکرد و کارایی مورد نظر، برای سطوح و سقف های شیبدار مناسب نیست.

 

  1. این مدل به دلیل وزن کم در مکان های بادخیز و شرایط آب و هوایی خاص قابل استفاده نیست.

 

  1. استفاده از این فرم ها در اجرای سقف هزینه های اضافی مانند کناف یا سقف های کاذب را به پروژه اضافه می کند.

 

  1. اگر از کناف استفاده نکنید به دلیل خالی بودن زیر ویفرها صدای آکوستیک می دهد.

 

  1. در صورت عدم نگهداری و مراقبت مناسب از ابزار و تجهیزات بین صفحات با خرابی و آسیب دیدن صفحات مواجه خواهیم شد.

 

  1. با توجه به اینکه قالب های وافل برای سقف های شیبدار مناسب نیستند، اگر بخواهیم از این نمونه در چنین مکان هایی استفاده کنیم، ابتدا باید آن را صاف کنیم که باعث افزایش هزینه و اتلاف وقت و انرژی و همچنین نیاز به مصالح می شود. اولیه (خاک).

 

  1. با توجه به اینکه پروژه اجرای سقف با این قالب ها جزء رده آهن است و قیمت آهن بر اساس سیاست جهانی تغییر و نوسان معروف است، این نوسان ممکن است پروژه را با مشکل مواجه کند.

 

کیفیت قالب سقف وافل

قالب های وافل مانند قالب های یوبوت باید وزن تیم اجرایی در هنگام نصب و مقاوم سازی و همچنین وزن و فشار بتن را تحمل کند، با این تفاوت که این قالب ها در چند مرحله (معمولا 30 سقف) استفاده می شوند و این طولانی فرآیند ترم در معرض گرما و سرما قرار می گیرد، بنابراین باید به پرتاب، ضربه و فشار پاسخ مثبت دهند.

 

سخن نهایی 

در برخی از پروژه ها مشاهده شد که جابجایی ستون ها به میزان 5 یا 10 سانتی متر بدون تأثیر بر نمای پارکینگ ها و الزامات معماری باعث می شود که قالب ها بین دهانه ها به درستی ثابت شوند. می توان گفت اگر این جابجایی 5 یا 10 سانتی متری پایه ها ایجاد نشود، قالب ها در آن محل ثابت نمی شوند و باید آن محل را با بتن پر کرد.

پر کردن محل با بتن باعث افزایش بار روی سقف می شود. بنابراین قبل از طراحی و معماری سازه باید به چیدمان قالب ها توجه کرد. همچنین انتخاب قالب مناسب ساختاری ایمن، پایدار و زیبا را به همراه خواهد داشت که از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

قالب سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

پست مرتبط

Enter your keyword