میلگرد گذاری سقف وافل | آشنایی کامل با میلگرد گذاری

میلگرد گذاری سقف وافل | آشنایی کامل با میلگرد گذاری

میلگرد گذاری سقف وافل | آشنایی کامل با میلگرد گذاری

آشنایی کامل با میلگرد گذاری

میلگرد گذاری سقف وافل | آشنایی کامل با میلگرد گذاری

میلگرد گذاری فرآیندی است که در آن میلگردها و انواع محصولات فولادی به ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. برای اتصال آنها از یک براکت فلزی استفاده می شود. نیروهای کششی ساختمان توسط آرماتورها تقویت می شوند. به همین دلیل است که میلگرد باید قبل از ریختن بتن قرار داده شود. آرماتور وسیله ای برای افزایش مقاومت کششی بتن و افزایش مقاومت بتن در برابر تنش های محیطی است. در ساخت و ساز، صرف زمان و استفاده از تجربه مناسب برای تقویت مقاطع بتنی بسیار مهم است.

استفاده از اسکلت های بتنی که در آن میلگردها قرار می گیرد، نتایج بهتری نسبت به استفاده از اسکلت فلزی دارد. اسکلت های بتنی مقاومت بسیار بالایی دارند و در شرایط آب و هوایی مختلف استحکام خوبی از خود نشان می دهند. تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتن محسوس است.

میلگرد گذاری سقف وافل

آرماتوربندی یک فرآیند تقویت کننده مهم در پروژه های ساختمانی است. قرار دادن آرماتور در مقاطع بتنی مقاومت سازه را افزایش می دهد. آرماتورها در سقف، ستون، فونداسیون و قسمت های مختلف مقاطع بتنی ساختمان قرار می گیرند. از طریق این فرآیند است که استحکام کششی سازه افزایش می یابد و مقاومت خوبی در برابر تنش های مختلف وارده از خارج از خود نشان می دهد. تقویت یک فعالیت تخصصی است که طراحی و اجرای آن نیاز به تخصص و زمان دارد. در صورتی که حوصله و دانش کافی در اجرای این فرآیند وجود نداشته باشد، پروژه از نظر ایمنی دارای تلفات و ایراداتی خواهد بود که می تواند هزینه های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

اهمیت آرماتور و بتن در سازه های مختلف

بتن یکی از مصالح بسیار مهم در پروژه های ساختمانی می باشد. ویژگی های سقف های وافل  از جمله صرفه جویی در مصرف بتن  در کنار استحکام و کاربردی بودن ، آنها را به ستاره های دنیای سازه تبدیل کرده است. البته لازم به ذکر است که بتن به دلیل فشارهایی که به آن وارد می شود نیاز به آرماتور دارد. یعنی با قرار دادن آرماتورها در داخل بتن مقاومت آنها افزایش می یابد. آرماتورها در قسمت های مختلف سازه قرار می گیرند.

صفحات بتنی ( سقف سازه ای )

ستون ها

 

صفحات بتنی ( سقف سازه ای )

شروع آرماتوربندی یا نصب آرماتور پس از پی ریزی و ریختن بتن انجام می شود. مهمترین بخش این فرآیند آرماتوربندی سقف، ستون، فونداسیون و دال بتنی است. هنگامی که محوطه داخلی فونداسیون با بلوک های سیمانی آماده می شود، قبل از اتمام مقاوم سازی، کار برش و دفن، سنجاقک و آرماتوربندی آغاز می شود.

در ادامه می خواهیم در مورد آرماتوربندی یا نصب آرماتورها در قسمت های مختلفی که به آن ها اشاره کردیم بگوییم.

 

میلگردهای سقف سازه ها

با نصب آرماتورها در سقف بتنی سازه ها مقاومت آن افزایش یافته و در برابر فشارهای مختلف مقاومت بیشتری می کند. میلگردها برای انواع سقف ها قابل استفاده بوده و با قرار دادن آنها در بتن انواع مدل های سقف به افزایش مقاومت سازه کمک می کند. از جمله سقف هایی که امکان نصب میلگرد در آنها وجود دارد می توان به سقف های کوبیاکس، انواع سقف کرومیت، سقف تیرچه ، سقف وافل اشاره کرد.

 

ستون ها

ستون های بتنی نیز کارکردهای بسیار مهمی در سازه ها دارند. به لطف آنها است که امکان حمل بارهای فشاری در ساختمان وجود دارد. آرماتورهای ستون نیز قوانین و مقررات خاصی دارند. به عنوان مثال، باید بدانید که تقویت ستون ها در سه مرحله برشی، خمشی و فشاری انجام می شود. ستون های بتنی با استفاده از آرماتورهای طولی و عرضی درست می شوند. اگر قرار دادن آرماتورها به درستی انجام نشود، ظرفیت باربری ستون تحت الشعاع قرار می گیرد.

 

صفحات بتنی ( سقف سازه ای)

دال ها بخشی از سازه های بتنی هستند که زیر یا بالای فضای مورد نظر سازه را می پوشانند و اهمیت وجود آن ها در این است که نواحی مختلف را از یکدیگر جدا می کنند. میزان آرماتور لازم در هر مقطع و در مقاطع مختلف طول دال به طور جداگانه محاسبه می شود. در این منطقه محاسباتی وجود دارد که روش و فرم آرماتورهای دال بتنی را با توجه به نوع سازه و شرایط آب و هوایی مشخص می کند.

 

تقویت بتن و مقاطع بحرانی

مهاربندی اصول و قواعدی دارد که نباید نادیده بگیرید. در غیر این صورت، پروژه ها هزینه زیادی خواهند داشت. از جمله اصول مهم و مؤثر باید به موارد زیر اشاره کرد.

بستن صحیح میلگردها ؛ میلگردها باید به هم متصل شوند تا در هنگام بتن ریزی ثابت بمانند و حرکت نکنند. فاصله آنها باید به گونه ای باشد که بزرگترین دانه بتن بتواند به راحتی از آنها عبور کند.

آرماتورهای خمشی؛ برای خم کردن بست ها از تجهیزات و ابزارهایی مانند دستگاه های مکانیکی استفاده می شود. خم کردن آنها با دست بدون اعمال فشار زیاد امکان پذیر نیست.

اتصال دهنده ها؛ طول همپوشانی آرماتورها باید به گونه ای باشد که بتواند حداقل کشش تیر را تحمل کند.

سخن نهایی

در پروژه های مختلف ساختمانی، قرار گیری میلگرد در مقاطع بتنی و سقف وافل تکنیکی مناسب و مطلوب است که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. صرف پول برای تقویت می تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. تقویت سازه ها با این روش تا حد زیادی از آسیب های بعدی جلوگیری می کند

میلگرد گذاری سقف وافل | آشنایی کامل با میلگرد گذاری

پست مرتبط

Enter your keyword