همه چیز درباره قالب سقف بتنی

همه چیز درباره قالب سقف بتنی

همه چیز درباره قالب سقف بتنی

سقف‌های بتنی به روش‌های مختلفی در کشور ما طراحی و اجرا می‌شوند. سقف‌هایی که در ساختمان‌هایی با اسکلت‌بندی فلزی پیاده می‌شوند بیش‌تر از عرشه‌های فولادی برای پیاده‌سازی سقف بتنی استفاده می‌شود به همین خاطر از توضیح این نوع سقف‌های بتنی می‌گذریم. هدف ما توضیح دادن روش‌هایی است که برای پیاده‌ سازی، نیاز به قالب دارند.

قالب‌های ساختمان‌سازی اغلب از چوب. فلز. سفال. سیمان. آجر و امروزه از یونولیت، پلاستیک و کامپوزیت ساخته می‌شوند. و اما کدام یک از این‌ها به عنوان قالب سقف بتنی مورد استفاده اند؟

 

تغییراتی که روش ساخت سقف‌ها در طی چند دهه اخیر داشته‌اند بسیار چشم‌گیر بوده است. زیرا با گذر زمان کاربرد سقف‌ها نیز تغییر کرده است .

 

همه چیز درباره قالب سقف بتنی

تغییراتی که روش ساخت سقف‌ها در طی چند دهه اخیر داشته‌اند بسیار چشم‌گیر بوده است. زیرا با گذر زمان کاربرد سقف‌ها نیز تغییر کرده است .

شاید دهه‌های پیش سقف‌ها جز اینکه به چشم یک عایق برودت و گرما یا برف و باران باشند کاربرد دیگری نداشتند، در حالی که امروزه سقف‌ها مصارف مختلفی دارند، بخصوص در شهر‌های بزرگ و پر‌جمعیتی که پر از آسمان خراش‌ها و برج‌ها هستند، استفاده به عنوان کف طبقات بالا‌تر، کمترین کاربرد سقف‌های امروزی‌ است. اجرای: پارکینگ، روف‌گاردن یا همان بام باغ، استخر و حتی اتوبان در برخی کشور‌ها، بر روی سقف ساختمان ها و برج ها،از جمله استفاده‌های سقف در دنیای پیشرفته امروز است.

اما سوال این است که این سقف‌ها چگونه ساخته می‌شوند که تحمل چنین بار و فشار بالایی را دارند؟

در عصر جدید تکنولوژی، سقف‌ها نیز مانند دیگر سازه‌های عمرانی، بیشتر از بتن و آهن ساخته می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد چگونگی ساخت سقف بتنی و قالب سقف بتنی صحبت کنیم.

 

 

انواع قالب سقف بتنی

سقف‌های بتنی به روش‌های مختلفی در کشور ما طراحی و اجرا می‌شوند. سقف‌هایی که در ساختمان‌هایی با اسکلت‌بندی فلزی پیاده می‌شوند بیش‌تر از عرشه‌های فولادی برای پیاده‌سازی سقف بتنی استفاده می‌شود به همین خاطر از توضیح این نوع سقف‌های بتنی می‌گذریم. هدف ما توضیح دادن روش‌هایی است که برای پیاده‌ سازی، نیاز به قالب دارند.

قالب‌های ساختمان‌سازی اغلب از چوب. فلز. سفال. سیمان. آجر و امروزه از یونولیت، پلاستیک و کامپوزیت ساخته می‌شوند. و اما کدام یک از این‌ها به عنوان قالب سقف بتنی مورد استفاده اند؟

بیاید هر یک از روش‌هایی که نیاز به قالب دارند را بررسی کنیم تا با انواع قالب بتن سقف آشنا شویم. روش هایی که نیاز به قالب دارند عبارتند از:

1- تیرچه بلوک

2- سقف تام

3- سقف گرین وافل

4- دال بتنی

5- سقف یوبوت

6- سقف پیش تنیده

7- سقف کامپوزیت

 

 

قالب سقف بتنی تیرچه بلوک

سقف‌های تیرچه بلوک که از روش‌های قدیمی ساخت سقف می‌باشد یکی از رایج‌ترین آنها به شمار می‌رود، در این روش همان‌طور که از نامش پیداست تیرچه‌هایی روی سقف کار گذاشته می‌شود؛ این تیرچه‌ها می‌توانند از جنس کرومیت، نیازیت، بتن یا آهن باشند. ما بین این تیرچه‌ها با بلوک‌هایی پوشش داده می‌شود و سپس بر روی آنها آرماتور‌بندی با میلگرد انجام شده و دال بتنی اجرا می‌شود.

 

 

در این روش از انواع مختلف تیرچه استفاده می‌شود مانند تیرچه کرومیت، تیرجه بتنی، تیرچه خرپایی، تیرچه پیش‌تنیده و…

قالب بتن سقف تیرچه در واقع همان بلوک‌ها هستند در روش قدیمی بلوک‌های دایمی سفالی یا سیمانی برای پر کردن فضای ما بین تیرچه‌ها استفاده می‌شد (که امروزه نیز در برخی از مناطق استفاده رایجی دارد) ، اما امروزه از قالب‌های موقت یونولیتی، پلاستیکی، چوبی یا فلزی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

قالب سقف بتنی تام

روشی از سقف بتنی تیرچه بلوک که در آن قسمت پایین سقف از تسمه و قسمت وسط و بالای آن میلگرد‌بندی می‌شود، سقف تام نامیده می‌شود. در این نوع سقف، قالب سقف بتنی معمولا یونولیت و سفال است که به صورت قالب دائمی داخل سقف کار گذاشته می‌شوند، سپس مرحله آرماتور‌بندی و بتن‌ریزی مانند سایر روش‌های دال‌سازی انجام می‌گیرد.

 

 

 

 

قالب سقف بتنی گرین وافل

در روشی از سقف تیرچه بلوک که درساخت آن از قالب سقف بتنی موقت استفاده می‌شود. به سقف گرین وافل مشهور است. در این نوع سقف‌سازی قالب سقف بتنی که از جنس پلاستیک کامپوزیت است، روی سقف چیده می‌شود و در انتهای کار و پس از تکمیل سقف‌سازی برداشته می‌شود. این نوع قالب‌ها چندین بار، مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

قالب سقف بتنی پیاده‌سازی شده با دال

سقف‌های دال بتنی همان طور که انتظار می‌رود با استفاده از دال بتنی پیاده‌سازی می‌شود . به این صورت که ابتدا یک عرشه از قالب‌ها ساخته می‌شود، این قالب‌ها می‌توانند پلاستیکی، فلزی یا چوبی باشند . نوع جدیدی از قالب‌ها هم وجود دارند که از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته شده اند. بعد از چینش قالب بتن سقف، آرماتور‌بندی و بتن‌ریزی انجام می‌شود و بعد از تکمیل و سفت شدن بتن، قالب سقف بتنی جدا می‌شود و میتوان از آن ها مجدد استفاده کرد.

 

 

 

 

قالب سقف بتنی یوبوت

این سقف‌ها که نوعی از سقف‌های دال بتنی هستند، این امکان را فراهم می‌کنند که بتوان تیر‌ها را از سقف حذف کرد. این نوع سقف‌ها شامل دو مرحله چینش قالب هستند، به این صورت که: ابتدا چیدنش قالب‌های زیرین انجام می‌شود ،پس از این مرحله شبکه آرماتور پایین بسته شده و بعد از آرماتور‌بندی، قالب‌های یوبوت (U_Boot) چیده می‌شوند. بعد از اتمام چینش قالب‌های یوبوت، آرماتور‌‌های بالایی دال بسته شده و بتن‌ریزی آغاز می‌شود. پس از تکمیل بتن‌ریزی و رسیدن به ضخامت مورد نظر، مدت دو یا سه هفته بعد قالب‌های زیرین برداشته می‌شوند و برای ساخت سقف طبقات دیگر مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

قالب سقف بتنی پیش‌ تنیده

در این روش به جای اینکه آرماتور‌بندی با میلگرد انجام شود از کابل‌های فولادی استفاده می‌کنند. کابل هایی که در هم تنیده می‌شوند و به انتهای تیر ها تثبیت می‌شوند. بعد از این مرحله بتن ریزی انجام می‌گیرد.

در این روش کابل‌های در هم تنیده، مقدار زیادی از فشار وارده را خنثی می‌کنند. زیرا این کابل‌های تنیده خودشان نیروی کششی دارند و این نیرو در مقابل نیروی وارد برا آن‌ها قرار می‌گیرد. در این روش نیز دقیقا از قالب‌هایی استفاده می‌کنند که در روش دال بتنی استفاده می‌شود. اطراف قالب سقف بتنی نیز با قالب‌های چوبی انجام می‌گیرد.

 

 

قالب سقف بتنی از شیوه‌ های مرسوم در ساخت سقف بتنی با قالب است. صرف‌ نظر از سازه‌ هایی با اسکلت فلزی که توسط عرشه فولادی سقف‌ های بتنی را اجرا می‌کنند، در نمونه سقف‌ های اجرایی با قالب، نمونه‌ های موجود نقش مهمی در بنا هایی با سقف پایدار ایفا می‌کنند.

در مهندسی سازه اجرایی در عصر حاضر و به‌دلیل بروز تغییر عمده در شکل و نقش ساخت‌ و ساز و افزایش بناهای آپارتمانی و برج‌ ها، نیاز به سقف‌ هایی با قابلیت تحمل بار های سنگین و وزن طبقات پدید آمده است. بر این اساس کاربرد بتن و آهن بیشتر به‌ جهت بالا بردن توان تحمل فشار در بخش سقف رواج یافته و به تولید سقف‌ هایی با قالب‌ های بتنی انجامیده است.

برند مهانیت، مجری پیشرو در پروژه‌ های سنگین سازه در سطح کشور نیز، با کمک تکنولوژی نوین این نوع سقف و سرمایه‌ گذاری بر روی دانش فنی مهندسین کارآزموده مجموعه خود، موفق به اجرای سازه‌ هایی با مقیاس عظیم و تامین رضایت کاربران شده است.

متریال قالب سقف بتنی

ساختمان‌ های بتنی از شناخته‌ شده‌ ترین بنا های مرسوم در همه جای دنیا به‌شمار می‌آیند. کاربرد مهندسی شده بتن و فولاد در این بنا ها در همه بخش‌ ها از جمله سقف به استحکام بالا و قابلیت مقاومت در برابر فشار وزن منجر شده که با توجه به نوع کاربری این سازه‌ ها با استقبال بالایی نیز روبروست.

استفاده از قالب برای ساخت سقف بنا، یکی از روش های مورد استفاده در این سیستم است که با قالب‌ هایی ساخته شده از متریال مختلف به انجام می‌رسد.

از چوب و سفال تا آجر و سیمان و حتی یونولیت و کامپوزیت برای ساخت قالب‌ های مختلف استفاده می‌شود.

برخی روش‌ های ساخت سقف سازه نیز، بی‌نیاز از وجود قالب و تنها با کاربرد میلگرد و بتن اجرا می‌شوند.

در ادامه مطلب به روش‌ هایی می‌پردازیم که اساس اجرای آنها بر کاربرد قالب قرار دارد.

قالب سقف بتنی

 

آشنایی با سقف‌ های بتنی قالب‌ دار

تنوع در شیوه‌ های ساخت سقف با کمک بتن را می‌توان در ۷ مورد زیر خلاصه کرد:

  • تیرچه بلوک
  • سقف بتنی تام
  • سقف پیش تنیده
  • سقف کامپوزیت
  • سقف وافل
  • دال بتنی
  • سقف یوبوت

ملاحظه می‌کنید که کاربرد متریال کاربردی و شیوه ساخت، به تولید سقف‌ هایی با تفاوت‌ های ساختاری در این بخش منجر شده که هر یک به طراحی هوشمندانه و اجرای متفاوت و به‌کارگیری تکنیک‌ های مهندسی خاص نیازمند است.

در هر یک از این انواع، بخشی به‌عنوان قالب سقف به‌شمار آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال در سقف‌ های بتنی تیرچه، بلوک‌ های مصرفی به‌منزله قالب سقف بتنی هستند. این اجرا در شیوه سنتی با استفاده از بلوک‌ های دائمی سیمانی و سفالی انجام می‌شد و امروزه با قالب‌ های ساخته شده از چوب، پلاستیک، فلز و یونولیت قابل اجراست.

در سقف دال بتنی، متریال چوب، فلز، پلاستیک و در سقف یوبوت بتنی در دو مرحله کاربرد قالب‌ ها صورت می‌گیرد. در روش ساخت سقف بتنی از نوع پیش تنیده نیز از قالب سقف دال بتنی استفاده می‌شود.

این متریال در سقف‌ های بتنی تام اغلب سفال و یونولیت و به شکل قالب دائمی مورد استفاده است.

در سقف‌ های بتنی وافل این قالب‌ ها یکبار مصرف و دائمی نبوده و بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند که با مزیت‌ های زیست محیطی همراه است.

در سقف کامپوزیت قالب فلزی و جداشونده کاربرد دارد.

مجموعه مهندسی مهانیت مفتخر است که در همه مراحل ابداع، ساخت و کاربرد انواع قالب سقف بتنی پیشگام بوده و خدمات شایانی را در پروژه‌ های گوناگون در سطح کشور با موفقیت به انجام رسانیده است.

هدف اصلی از کاربرد این قالب‌ ها کاستن از زمان و مواد مصرفی و سرعت بخشیدن به پروسه بتن در عین دقت و رعایت موازین مهندسی است.

برخی نمونه‌ های قالب به‌دلیل متریال مصرفی در ساخت آن ها از دوام و کارایی بیشتری بهره‌مند هستند. این نمونه‌ ها بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌ همین دلیل نیز به‌لحاظ صرفه اقتصادی و ملاحظات زیست محیطی گزینه‌ های مطلوبی به‌شمار می‌آیند.

شرایط آسان اجاره و خرید انواع این قالب‌ ها نیز، از طریق شرکت مهانیت برای کلیه کار فرمایان و مجریان سازه‌ های ساختمانی در سراسر کشور فراهم آمده است.

قالب سقف بتنی و کاربرد وسیع آن در صنایع ساختمانی، نشان از هوشمندی سازندگان و مجریان این نوع سازه‌ ها در بهره‌ برداری از ملزومات کار دارد. از صرفه‌ جویی در زمان و انرژی مصرفی برای کار تا اجرای روش‌ های بهینه در این مورد نقش دارند.

برند مهانیت سازنده و عرضه کننده انواع قالب بتن سقف با عرضه این ملزومات کاربردی ساختمانی در پیشبرد پروژه‌ های ساخت و ساز در سراسر کشور پیشگام است.

استفاده از نیروی متخصص و کارآزموده در کنار سال‌ ها تجربه، این مجموعه را به نمونه‌ ای از برند های موفق و پیشتاز در ساخت انواع سازه‌ های مقاوم با استفاده از فناوری قالب‌ های سقف معرفی می کند.

با مهانیت تجربه شیرینی از سقف مقاوم و ماندگار را بگذرانید!

پست مرتبط

Enter your keyword