گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل

امروزه از سیستم های مختلف سقف برای ساخت سقف ساختمان استفاده می شود. با توجه به افزایش ایمنی ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، مهندسان و معماران سعی در استفاده از سیستم های سقف سبک وزن برای ساختمان دارند.

این سیستم ها وزن مرده ای را به سازه تحمیل نمی کنند و به لطف سبکی خود، خطر بروز حوادث طبیعی را کاهش می دهند. سیستم های سقفی yobot و cobiax جزء سیستم های اجرای سقف توخالی با قالب های دائمی هستند اما امروزه نوع دیگری از سیستم سقفی به نام وافل نیز در صنعت ساختمان اجرا می شود که با قالبهای غیر دائمی در پروژه های ساختمانی قابل اجرا می باشد.

 

تاریخچه سقف وافل

عرض تیرهای عمود بر هم بین 10 تا 20 سانتی متر است برای پاسخ به این سوال که سقف مشبک چیست باید به تاریخچه سقف وافل مراجعه کرد.

جالب اینجاست که ایده سقف های باربر دو طرفه به دوران هخامنشی یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد. با توجه به آثار به جا مانده و بر اساس تحلیل باستان شناسان، سقف تخت جمشید از تیرهای چوبی عمود بر هم تشکیل شده است. همچنین ایده استفاده از عملکرد سقف وافل را می توان در ساخت آکروپلیس یونانی در همان دوره هخامنشیان مشاهده کرد.

اما سقف وافل به معنای کنونی به اوایل قرن نوزدهم باز می گردد. با توسعه صنعت، ساخت و ساز رشد کرد و مسائل معماری اهمیت بیشتری یافت. در این زمان نیاز به دهانه‌های وسیع‌تر برای اجرای طرح‌های نامنظم معماری مورد نیاز قرار گرفت و استفاده از این نوع سقف برای ایجاد دهانه‌های عریض بدون نیاز به ستون مورد توجه واقع شد. اما معلوم نیست اولین بار در کدام کشور و کدام ساختمان از سقف وافل استفاده شده است.

 

سقف وافل چیست؟

سقف های وافل سقف های تیرچه ای گلدانی هستند که برای پوشش دهانه های عریض استفاده می شوند. رفتار این نوع سقف مانند دال دو طرفه است که استفاده از میلگردهای تقویت کننده و اتصال آنها به تیرها ضروری نیست.

قالب گیری این نوع روکش مکعبی و توخالی بوده و بسته به پروژه در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. وافل ها از پلاستیک کامپوزیت درست میشوند و وزن سبکی دارند تا به راحتی توسط کارگران حمل شوند.

سقف وافل قابل استفاده در انواع سازه های فلزی و بتنی می باشد. قالب های این نوع سقف، امکان ساخت سقف را به صورت دال در یک یا دو طرف را فراهم می کند و روش مونتاژ نوع آن را مشخص می کند.

 

کاربرد گچ‌کاری سقف وافل در ساختمان

قالب های وافل را می توان پس از بتن ریزی سقف از بتن جدا کرد و در سایر پروژه های ساختمانی مورد استفاده مجدد قرارداد. یکی از ویژگی های این نوع قالب تجدید پذیر بودن آن است که پس از پایان عمر مفید قابل بازیافت می باشد.

استفاده از این قالب‌های کامپوزیتی باعث افزایش دوام و استحکام سقف و سبک‌تر شدن سازه و باعث می‌شود ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله ایمن‌تر شود. این قالب‌ها اجازه می‌دهند تا بلوک‌ها از سقف ساختمان برداشته شوند و به همین دلیل سازه سبک می‌شود.

هندسه متفاوت قالب های وافل منجر به تفاوت در خصوصیات هندسی و فواصل تیرها، شکل حفره های زیرین و در نتیجه تفاوت اساسی در فرم معماری و رفتار ساختاری سقف می شود.

استفاده از قالب های وافل باعث حذف بتن ناکارآمد در مناطق خاصی از سقف و بهینه سازی ساختاری سقف می شود. از آنجایی که کاهش وزن مرده عرشه سقف بسیار مؤثرتر از کاهش ناچیز سختی دال است، در نتیجه سقف وافل دارای استحکام بسیار بالاتری نسبت به سقف دال تخت و تیرهای یک طرفه است و می توان از این فناوری برای ساخت سازه ها یی با دهانه بلند بسیار مفید هستند.

 

گچ‌کاری سقف وافل

گچ‌کاری سقف وافل در مقایسه با سایر سقف های بتنی آسان تر است. کف زیرین این نوع سقف شبیه به سقف های تیر و بلوک است و می توان کف زیرین را از نبشی های فلزی، لوله های داربست، الوار و مواد دیگر ساخت.

قالب های وافل به گونه ای طراحی میشوند که می توان چراغ ها را در محل حفره ها نصب کرد. با استفاده از این روش سقف سازی می توان تیرچه های دوبل را حذف کرد و وزن بتن را کاهش داد و سازه را سبکتر کرد. با قرارگیری تیر درجا، هنگام بستن میلگردهای تیر، لازم نیست میلگردها روی تیرهای اصلی جابجا شوند. قرار دادن تیر در محل به یکپارچگی بتن و صلبیت سقف کمک می کند که باعث کاهش ارتعاشات سقف در حین کار می شود.

سقف وافل دارای مزایای فنی و اقتصادی زیادی نسبت به سایر سقف های بتنی رایج است. شناخت و استقبال روزافزون از مزایای سقف وافل توسط مهندسان و کارفرمایان باعث رشد و گسترش استفاده از این نوع سقف میشود. یکی از مزایای سقف های وافل ، سادگی روش اجرا و عدم وجود تجهیزات خاص یا نیروی کار تخصصی است که با آموزش ساده و ابتدایی برای تیم های مختلف مدیریتی و استفاده از تجهیزات موجود می توان سقف های وافل را اجرا کرد.

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

مزایای گچ کاری سقف وافل

با استفاده از این نوع سقف، تاسیسات می توانند از داخل سقف عبور کنند که باعث کاهش ضخامت کف، کاهش هزینه های ساخت و سبک سازی سازه می شود.

قالب های وافل به دلیل غیر ماندگار بودن امکان استفاده مجدد از قالب ها را فراهم می کند و هزینه ها را کاهش می دهد.

قالب های وافل برای جدا شدن از بتن نیازی به روغن کاری ندارند و پس از باز شدن قالب ها می توانید از مقاومت واستقامت بتن مطمئن باشید.

سقف وافل یکی از سقف های سبک است و اجرای آن به دلیل وزن کم باعث ارتعاشات کم و کاهش انتقال صدا می شود.

وزن سقف ساخته شده با سیستم وافل معادل یک دال مسطح ده سانتی متری است.

نصب اجرای این نوع سقف به صورت تیرچه درجا انجام و بدون استفاده از بلوک سقفی انجام  و بتن ریزی سقف و تیرچه انجام می شود.

در مقایسه با سیستم های سقف ubot و cobiax، در سیستم وافل بتن ریزی به صورت یکپارچه و بدون استفاده از هیچ نوع روان کننده انجام می شود.

مزایای دیگر گچ کاری سقف وافل

سقف وافل نسبت به مصالح مورد استفاده از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است. این نوع سقف را می توان از بتن، فولاد و چوب ساخت. استفاده از بتن برای مکان هایی که استحکام سازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و فولاد و چوب برای مکان هایی که مقاومت سازه در اولویت اول نیست مانند گاراژ استفاده می شود.

وافل برای پوشش بام فضاهای بلند مرتفع و مکان هایی که محدودیت ستون وجود دارد کاربرد خوبی دارد.

باربر روی سقف وافل ( دوطرفه ) بیشتر از سایر اشکال سقف وافل (یک طرفه) است.

این نوع سقف علاوه بر استحکام بالا زیبایی چشمگیری نیز دارد.

این نوع سقف به دلیل آرماتورهای دو طرفه تحمل لرزش خوبی دارد و برای مکان های عمومی که لرزش ناشی از بهم ریختگی دارد استفاده می شود.

این سقف وزن بسیار سبکی دارد و از طرفی برای ساخت و اجرای آن از بتن کمی استفاده می شود به همین دلیل اجرای این نوع سقف در سازه های بزرگ مقرون به صرفه  می باشد.

اجرا و ساخت این نوع سقف ساده و سریع بوده و می توان مراحل اجرا را به خوبی اجرا نمود.

در سقف وافل می توان با غلاف گذاری و یا کرگیری سوراخ هایی در قسمت پایین تیرچه جهت سیم کشی برق، لوله کشی تاسیسات، تهویه مطبوع و روشنایی تعبیه کرد.

 

سقف وافل چگونه نصب می شود؟

اجرای این سقف به طور کلی به یکی از سه روش زیر انجام می شود. اجرا در محل، اجرا به صورت پیش ساخته شده . در ادامه مقاله گچ کاری سقف وافل ما را تا انتها همراهی کنید.

 

پیاده سازی در محل

در این روش پس از ساخت دیوارها و ستون ها، داربست بندی عمودی و افقی نصب می شود. پس از آن، قالب های وافل روی داربست قرار می گیرند. قالب ها به طور کلی مربع، مستطیل هستند. فضای بین قالب ها توسط میلگردها تقویت می شود. پس از اتمام آرماتور، مرحله بتن ریزی انجام می شود. آخرین مرحله در اجرای این نوع سقف ، قالب برداری است. این روش ارزان ترین روش اجرای سقف وافل است که معمولاً در ایران به این صورت اجرا می شود. مراحل استقرار در محل به شرح زیر است:

داربست عمودی و افقی

قرارگیری قالب وافل

آرماتوربندی

بتن ریزی

قالب برداری

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

اجرای پیش ساخته

این روش که ساده ترین راه برای ساخت وافل است که در آن وافل ها به صورت جداگانه در کارخانه یا کارگاه ساخته می شوند و بتن ریزی انجام می گردد ، سپس در محلی که قرار است اجرا شود نصب و به یکدیگر متصل می شوند. بتن ریزی نهایی نیز برای تقویت وافل ها با یکدیگر انجام می شود. در زیر لیستی از مراحل اجرای این نوع سقف پیش ساخته آورده شده است:

قالب گذاری، آرماتوربندی و بتن ریزی در کارگاه
داربست عمودی و افقی
نصب قالب های آماده
بتن ریزی نهایی

 

 

قیمت گچ کاری سقف وافل

عوامل زیادی در قیمت سقف وافل نقش دارند که از جمله آنها می توان به زمان اتمام، مصالح به کار رفته در ساخت سقف، هزینه قراردادها، تعمیرات، هزینه مواد اولیه در ساخت اشاره کرد. قالب ها یک طرفه یا دوطرفه هستند. اگرچه قیمت این سقف کمی بالاتر از سقف های معمولی است، اما به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان است. اگر در ساخت این سقف از مواد با کیفیت استفاده شود، مطمئنا هزینه آن بیشتر ونتیجه ی اجرا از هر نظرمطلوب ترخواهد شد.

 

سخن نهایی 

گچ کاری و زیبا سازی سقف وافل یکی از مراحل حیاتی و مهم اجرای سازه است و در صورت عدم دقت در امور فنی و اجرایی می تواند منجر به بروز حوادث و زیان های اقتصادی شود. اجرای سقف وافل نیز نسبت به سایر روش ها به تخصص و دقت بیشتری نیاز دارد زیرا روشی نوین در اجرا به حساب می آید.

گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword