نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

مراحل ساخت سقف وافل

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

فاز زیرسازی سقف وافل بسیار مهم است و به عنوان اولین گام در اجرای سقف وافل شناخته می شود.

به خصوص در مرحله آخر که پشت بام اصلی است. همچنین بسیار مهم است که تمام مراحلی که ذکر میکنیم با دقت بسیار بالایی انجام شود تا شکل گیری و چینش قالب ها محکم و بادوام باشد.

اولین قدم در ساخت زیرسازی سقف وافل باید اجرای شبکه (قفسه)  باشد. جک‌ها یا پایه‌های قابل تنظیم که به عنوان قفسه‌ها نیز شناخته می‌شوند، سقف و بارهای سازه را به زمین منتقل می‌کنند.

البته قالب های سقف وافل گزینه های زیادی را برای قرار گرفتن قالب ها ، روی آن را دارند. برای زیر قالب های وافل می توانید از لوله، چوب،چار تراش و … استفاده کنید که بدون شک هیچ کدام از این موارد ماندگاری و کارایی بالای پروفیل را ندارد.

همزمان با پیش رفت سقف وافل دو شبکه پروفیل مجزا و عمود بر هم ایجاد خواهد شد. در این چیدمان باید به این نکته توجه شود که پاشنه های وافل در یک ردیف قرار بگیرند.

برای خواندن مقاله زیرسازی سقف وافل در سایت مهانیت اینجا کلیک کنید.

 

نحوه زیرسازی سقف وافل

زیرسازی سقف وافل یکی از مهمترین مراحل در اجرای این نوع سقف می باشد. این سقف ها دارای مزایای زیادی هستند که باعث افزایش تقاضا و محبوبیت آنها در بین سازندگان و معماران شده است.

از مزایای این سقف ها می توان به وزن سبک، ظاهر بسیار شیک و زیبا، سرعت نصب و صرفه جویی درمصالح مصرفی برای ساخت و ساز اشاره کرد .اجرای سقف وافل شامل چند مرحله می باشد که اولین و مهمترین آن زیرسازی سقف می باشد.

اهمیت این مرحله به دلیل کاربرد زیرسازی سقف است، در واقع زیرسازی سقفی در مرحله قبل از چیدمان قالب وافل سقف انجام می شود. به همین ترتیب پس از انجام صحیح و کامل مراحل زیرسازی، سقف سازه برای چیدمان قالب های  مختلف وافل بر اساس نقشه چیدمان آماده می شود.

نکته مهم در فونداسیون سقف وافل این است که قالب را مستقیماً روی قوطی فلزی یا لوله داربست قرار می گیرد. به این ترتیب می توان گفت که سرعت اجرا و ساخت سقف های وافل نسبت به سایر سقف های بتنی بیشتر است زیرا نیازی به اجرای زیر سازی با تخته سه لایی یا پلای وود برای کل سقف نیست.

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

 

فرمت سقف وافل

یک زیرساخت قوی بدون شک ایمنی و امنیت را در برابر احتمال فشار ناگهانی افزایش می دهد. همانطور که گفتیم، چیدمان قالب یکی از مراحل اولیه در ساخت سقف وافل محسوب می شود.بنابراین باید بر چیدمان قالب ها تاکید و تمرکز زیادی داشت.

پیمانکاران سقف وافل به ارتفاع کف تا سقف توجه خواهند کرد. بنابراین در سقف هایی با ارتفاع 3.30 متر از جک های متقاطع و در موارد دیگر از داربست استفاده می شود.

 

 

چسباندن قالب های وافل به یکدیگر

اتصال قالب های وافل به یکدیگر یکی از مهمترین نکات در ساخت و اجرای سقف وافل می باشد. بنابراین، از دو روش مختلف برای ترکیب قالب ها برای پوشش بهتر و اجرای بی نقص استفاده می شود.

در میان رایج‌ترین روش‌های اتصال، از آرماتور (u) شکل استفاده می‌شود. در این روش پس از چینش قالب وافل ، آرماتورهایی که در کارگاه متناسب با عرض تیر درست می شود، قالب های مجاور را به یکدیگر متصل می کند و از حرکت قالب جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است که با توجه به شکل آرماتور، باید حداقل اندازه 12 میلی متر استفاده شود و پس از هر بار استفاده، دهانه های آرماتور فشرده شود تا برای سفت شدن بعدی قالب، استحکام بیشتری ایجاد شود.

برای نوع دوم یعنی استفاده از قالب وافل بسته یعنی در این روش فقط از قالب های وافل بسته استفاده می شود به این ترتیب برای نگهداری و نصب وافل. آنها از قفل ظروف پلاستیکی برای ایجاد نصب سریعتر سقف وافل استفاده می کنند.

 

طراحی نمای سقف وافل 

پس از استفاده صحیح و اصولی از تکیه گاه های سقف با توجه به اینکه تیرهای بتنی سقف آویز دارند یا نه می توانید پروفیل اعمال کنید.

با توجه به اینکه سقف وافل مخصوصا در نوع دو طرفه معمولاً برای دهانه های بلند استفاده می شود، لازم است برای اجرای آن از ابزارهایی استفاده شود که ارتعاشات ناشی از بتن را به خوبی تحمل کنند و ثانیا شرایط آسان را برای نصب و برچیدن سقف فراهم کنند.

 

مواد اولیه برای نحوه زیرسازی سقف وافل

یکی از سوالات اصلی پیمانکاران و سازندگان در مورد سقف وافل، نوع مصالح مورد نیاز برای ساخت سقف وافل است. یکی از موارد مهم در انتخاب نوع زیرسازی سقف وافل، نوع قالب وافل مورد استفاده در پروژه می باشد.

سخن نهایی 

نحوه زیرسازی سقف وافل در طراحی اولیه و دوم ابزار و تجهیزات پیمانکار و سوم به تجربه پیمانکار بستگی دارد. این مرحله از اجرای سقف لانه زنبوری بحرانی ترین عملیات این سیستم است و بی توجهی به جنبه های آن عواقب فاجعه باری را به دنبال خواهد داشت. از بی نظمی زیر سقف تا احتمال سقوط در حین بتن ریزی.

نحوه زیرسازی سقف وافل | مراحل ساخت سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword