ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

سقف وافل چیست؟

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

سقف وافل از جمله سازه ساختمانی است که عمدتاً برای ساخت سقف های بلند (بیش از 12 متر) استفاده می شود.

مصالح ساختمانی سقف مشبک بتن آرمه است و شکل ظاهری این نوع سقف به صورت شبکه ای است که به همین دلیل به آن سقف مشبک نیز می گویند.

جالب اینجاست که نام این سقف به دلیل شباهت آن به نان وافل (که شبیه گریل است) انتخاب شده است. استفاده از این سقف عمدتاً در مکان هایی است که سقف های بلند مورد نیاز است، بنابراین می توانید این سقف را در نمایشگاه ها، مترو، سالن های چند منظوره، ایستگاه ها، پایانه های مسافربری مختلف، فرودگاه ها و اگر گاهی در برخی از ساختمان های مسکونی پیدا کنید.

 برای خواندن مقاله سقف وافل با اسکلت فلزی اینجا کلیک کنید.

ارزان ترین سقف وافل

استفاده از ارزان ترین سقف وافل امروزه بسیار پر کاربرد شده است و اکنون در همه ساختمان ها از این سقف استفاده می کنند.

معتقدند کارایی، سهولت در نصب و زیبایی این سقف ها می تواند پاسخگوی نیاز پیمانکاران و پوشش الزامات ساخت و ساز باشد. مخاطبان عزیز با ما همراه باشید تا با ارزانترین سقف وافل آشنا شوید و در مورد مزایا و کاربردهای آن بیشتر بدانید.

 

وافل یک طرفه

اگر می خواهید هزینه سقف وافل را با سقف تیرچه مقایسه کنید، باید اطلاعات زیادی در مورد سقف تیرچه و سقف وافل داشته باشید. سقف یک طرفه، عملکرد اصلی آنها مشابه سقف های تیرچه ای و بلوکی است. با این تفاوت که برای سقف های مشبک یک طرفه به جای بلوک های سیمانی یا سفالی از قالب های مستطیلی استفاده می شود.

سقف های مشبک یک طرفه مانند سقف های تیرچه دار دارای محدودیت اجرا و نصب هستند. حداکثر اجرای سقف یک طرفه در دهانه هایی تا ارتفاع 9 متر امکان پذیر خواهد بود. سقف وافل یک طرفه عمدتاً برای ساختمان های کوچک استفاده می شود.

 

وافل دو طرفه

عملکرد وافل دو طرفه منحصر به فردتر و متمایزتر از اتو وافل یک طرفه است. سقف وافل دو طرفه در دهانه های بزرگ استفاده می شود. وافل دو طرفه مربع است که بار سقف را به چهار قسمت تقسیم می کند.

باید به خوبی بدانید که سقف های وافل دو طرفه در ساختمان های بزرگ استفاده می شود.هزینه خرید سقف وافل دو طرفه در مقایسه با نصب سقف های تیرچه باز راحت تر و مقرون به صرفه تر است.

 

مزایای نصب قالب وافل

سقف های مشبک مانند تمام سازه های کوچک و بزرگ انسانی دارای مزایایی هستند که آنها را برای سازندگان و حرفه ای ها جذاب می کند. در زیر نمونه هایی از مهمترین مزایای این نوع سقف را مشاهده می کنید.

این سقف بسیار انعطاف پذیر است و می تواند از بتن، فولاد و چوب ساخته شود. می توان تصور کرد که بتن برای ساختمان هایی که نیاز به مقاومت بالایی دارند، مانند فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن، مناسب است. فولاد و چوب به دلیل سبکی برای سقف هایی که به مقاومت بتن نیاز ندارند مناسب هستند. این نوع ساختمان برای سقف های بلند و عریض که نمی توانند ستون ها را نگه دارند بسیار مناسب است‌ و ظرفیت بار سقف مشبک بیشتر از سایر اشکال است.

 

سایر مزایای ارزانترین سقف وافل

جذابیت و قشنگی وافل نیز عاملی است که میتواند شما را به مصرف جدا از انرژی تشویق کند.

جمعیت در برخی مناطق و لرزش در مناطق دیگر امکان پذیر است. وافل ها به دلیل تقویت دو طرفه، تحمل بالایی در برابر چنین ارتعاشاتی دارند.

یکی از دلایل محبوبیت این سقف این است که هزینه های بتنی آن بسیار کمتر از سایر سازه ها و سبکتر از آنهاست، بنابراین می تواند راه حلی بسیار ارزان، ایمن و اقتصادی باشد.

نصب آن سریع و آسان است و مراحل ساخت و ساز آسان است.

کابل برق، کولر، لوله و غیره با وافل می توانید ته آن را سوراخ کنید و بدون مشکل از آن استفاده کنید.

با حذف بتن ناکارآمد، وزن سازه کاهش می یابد و مشارکت آن در امواج لرزه ای افزایش می یابد، در برابر زلزله مقاوم می شوند.

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

حداکثر باز شدن سقف وافل

سقف های وافل در صنعت ساختمان سازی بسیار محبوب شده اند زیرا می توان از آنها در دهانه های بزرگ استفاده کرد. بسته به پیکربندی این سقف یک طرفه یا دو طرفه، حداکثر بازشو سقف مشبک تعیین می شود. سیستم های کریر در استفاده از قالب های وافل با یکدیگر تفاوت دارند و استفاده از آنها در تعیین حداکثر باز شدن سقف وافل نیز موثر است.‌

در کنار استفاده در دهانه های بزرگ، از ویژگی های دیگر سقف وافل می توان به سهولت نصب، صرفه جویی در هزینه و ظاهر بصری اشاره کرد.

 

حداکثر باز شدن سقف یک طرفه 

عملکرد و ابزار مورد نیاز برای کف سازی سقف های یک طرفه مشابه سقف های تیرچه بلوک است.

در سقف تیرچه بلوک از تیرهای مرکزی برای محدود کردن و انتقال دهانه سقف لازم استفاده می شود، اما در سقف های شیروانی تیرهای مرکزی به طور کامل حذف می شوند. به همین دلیل حقوق مدیر برای سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک کاهش می یابد.

با قرار دادن وافل های مختلف در کنار هم، دسته هایی با طول های مختلف تشکیل می شود که این قالب ها به طول  ۵۰ سانتی متر و عرض  ۶۰ تا  ۷۰ سانتی متر، پرکننده های  ۱۰ و  ۱۵ سانتی متری و درب های  ۱۵ و  ۳۰ سانتی متری موجود می باشد.

با قرار دادن این شابلون ها در کنار هم می توان شابلون هایی با طول های مختلف تشکیل داد. سقف های مشبک یک طرفه عملکرد یک طرفه دارند و در دهانه های کوچک استفاده می گردند و حداکثر دهانه سقف مشبک یک طرفه  ۸- ۹ متر پیشنهاد می شود.

 

سقف وافل دو طرفه حداکثر بازشو

در سقف های وافل دو طرفه از اشکال مربع استفاده می شود، بنابراین این سقف ها عملکرد دو طرفه دارند. وافل مربع دو طرفه در سایزهای 60-80-86 و 90 موجود است.

وافل های دو طرفه در برابر خمش مقاوم هستند، بنابراین می توان از آنها در فواصل طولانی تری در مقایسه به سقف های یک طرفه استفاده کرد. از نظر فنی حداکثر بازشو در این سقف ها 12 متر و در موارد و شرایط خاص تا 16 متر می باشد.

ولی به طور نهایی اجرای این سقف در دهانه های خیلی بزرگ و با یک یا دو طرف توصیه نمی شود. سقف وافل با دقت به نقشه و طرح ساختمان انتخاب می شود، اما به طور کلی سقف های وافل دو طرفه در دهانه های بزرگ انتخاب می شوند.

 

ویژگی های ارزانترین سقف وافل

  1. هیچ چارچوب دیگری برای اجرای تیرها و بلوک ها مورد نیاز نیست
  2. فاصله بین تیرها در محل به طور کلی 600-1500 میلی متر است.
  3. این سازه دهانه تا 16 متر را پشتیبانی می کند.
  4. رفتار ضد خزش این لایه بهتر و مناسبتر از صفحات معمولی است.
  5. قسمت پایین ظاهر زیبایی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان یک جسم قابل مشاهده استفاده کرد
  6. تقویت دو طرفه در برابر حرکت بار زنده بزرگ عمل می کند.

تمامی این ویژگی ها سقف وافل را در بین پیمانکاران و مهندسان بسیار محبوب کرده است.

در سیستم اجرای سقف مشبک، بتن زیرین حذف شده و نیازی به استفاده از آرماتور با چگالی بالا نیست. در نتیجه بار مرده سقف کاهش یافته و مصرف بتن حذف می شود. به همین دلیل می توان از سقف های وافل در سقف های دهانه بزرگ استفاده کرد.

 

خصوصیات ارزان ترین سقف وافل

از این نوع سقف می توان بر روی سازه های اسکلت فلزی نیز استفاده کرد و از آنجایی که سقف های فولادی معایب زیادی دارند، می توان گفت که امتیاز بیشتری به سقف های وافل داده می شود.

از آنجایی که استحکام کششی بتن توسط آرماتورهایی که محور در امتداد آن قرار دارد تأمین می شود، بتن کاملاً وجود دارد و نواحی و سایر مناطقی را که بتن عملاً در کشش یا فشار نیست پر می کند. تحت آرماتور خنثی هنگام برداشتن بتن، وافل ها را در بالای سقف وافل قرار دهید تا وزن دال حاصل کاهش یابد.

 

برخی از مزایای سقف وافلي

مقاومت بالایی در برابر آتش دارد و نیازی به هزینه های نسبتاً بالایی برای حفاظت در برابر آتش ندارد.

یک پرتو مقاوم در برابر ارتعاش و اضافه بار بالا ارائه می دهد و در مورد کنترل جابجایی سر ستون بحث می کند.

این نوع عرشه سبک است بنابراین برای اتصال آن به تیرها نیازی به استفاده از میلگرد زیاد نیست که باعث کاهش زمان ساخت می شود و با این سقف دیگر تیرهای آویزان وجود نخواهد داشت.

سخن نهایی 

همانطور که در قسمت بالا گفتیم در بین انواع سقف های سبک و ارزان، سقف وافل از همه ارزان تر و با صرفه تر است که به این نوع سقف ها سقف شیروانی نیز گفته می شود که با استفاده از سیستم شیب دار ساخته می شود. از این رو نام دیگر آن را سقف گلدانی یا سقف مشبک است. هزینه فروش سقف وافل کمتر از سقف فولادی و توخالی است.

درنتیجه می توان گفت که مقرون به صرفه ترین سقف برای مغازه ها، بیمارستان ها، پارکینگ های سرپوشیده، فرودگاه ها، سوله های کارخانه و … سقف وافل است. سقف های وافل که به عنوان سقف های حوضه ای یا سقف های مشبک نیز شناخته می شوند، شبیه به دو طبقه هستند اما هزینه نصب کمتری دارند. برای ساخت این نوع سقف باید فونداسیون سقف را محکم کرد، بتن ریخت، قالب وافل را گذاشت و قالب را به ترتیب جدا کرد.

ارزان ترین سقف وافل | سقف وافل چیست

پست مرتبط

Enter your keyword