بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

انواع مختلف سقف وافل

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

انواع سقف وافل بر اساس شکل به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • یک صفحه مثلثی که غلاف آن مثلثی شکل است.
  • صفحه مربعی که در آن روکش مربعی ساخته می شود.
  • در موردی دیگر سقف وافل به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود که مشخصات آن به شرح زیر است:
  • سقف وافل در یک طرف برای دهانه های کوچکتر
  • سقف وافل دو طرفه برای بازشوهای بزرگتر

بررسی سقف وافل 

اگر به دنبال ساختن یک سازه محکم هستید که برای چندین دهه بدون هیچ نشانه ای از ساییدگی دوام می آورد، سقف های وافل انتخاب خوبی هستند.

اما آیا می دانید سقف وافل چیست و چگونه کار می کند؟

این سیستم نسبت به روش های معمولی سقف تیرچه بلوک از پایداری و دوام بسیار بیشتری برخوردار بوده و ظرفیت تحمل بار بیشتری را نسبت به دال های بتنی معمولی از خود نشان می دهد. این نوع سقف دارای آرماتوربندی در دو جهت در قسمت زیرین است و معماری زیبایی شبیه به شیرینی وافل به شما می دهد.

به طور خلاصه پانل های وافل برای سقف هایی با دهانه های بزرگ استفاده می شود و زمانی استفاده می شود که باید فاصله بین ستون ها تا حد امکان افزایش یابد و تعداد آنها کاهش یابد. چندین ساختمان با کمک پانل های وافل بتنی از جمله ساختمان مترو واشنگتن و تئاتر ملی سلطنتی در لندن و ایالات متحده ساخته شده است.

اگر به دنبال استفاده از سقف وافل در مرحله ساخت ساختمان خود هستید در این مقاله به توضیح کاملی در مورد مشخصات، مزایا و معایب سقف وافل و روش های ساخت می پردازیم.

 

بررسی مشخصات کامل سقف وافل چیست؟ 

سقف وافل معمولاً برای سقف های مسطح مناسب تر است و از بتن کمتری نسبت به سقف های معمولی استفاده می کند. سطح زیرین سقف شبیه یک شیرینی وافل است که با استفاده از قالب های وافل به دست می آید.

به طور کلی، عرض وافل توصیه شده بین 60 تا 90 میلی متر است، در حالی که عمق کلی ضخامت سقف به 300 تا 500 میلی متر محدود می شود. ضمناً عرض پاشنه ریب ها در صفحه وافل معمولاً 110 تا 200 میلی متر است.

 

 حداکثر دهانه

سقف وافل برای دهانه های بزرگتر از 12 متر توصیه می شود. به علاوه حداکثر طول سقف وافل 16 الی15  متر است و در ادامه این طول، پنل های وافل پیش ساخته ترجیح داده می شود. یکی از مهمترین ویژگی های سقف وافل این است که خاصیت ضد انقباض بسیار خوبی دارد.

سقف های وافل در مقایسه با سایر سقف های بتنی رایج ، بتن و فولاد کمتری استفاده می کند، این مقدار تنها به 70 درصد بتن و 80 درصد فولاد نسبت به سقف های مشابه است و همچنین در مقایسه با سقف تیرچه بلوک سقف ریب های یکطرفه ( تیرچه درجا) پیشنهاد شده که از این نظر هزینه سقف وافل اشاره شده کمتر از تیرچه بلوک رایج به همراه یونولیت یا سفال است.

 

 

قالب های سقف وافل 

در طراحی سقف وافل باید به انواع قالب های این دال بتنی که به مهانیت یا وافل سبز نیز معروف است توجه کرد. ویژگی های وافل سبز به شرح زیر است:

استفاده از این قالب ها باعث صرفه جویی در بتن و آرماتور می شود.

زمان اجرای دال کاهش می یابد.

کیفیت سقف افزایش یافت

کار با آن به دلیل وزن سبک آسان تر است.

 

مراحل ساخت سقف وافل

اجرای انواع سقف وافل معمولاً چندین مرحله دارد:

 

زیرساخت

در این مرحله ابتدا جک نصب شده و چارچوب مناسب زیرسازی با استفاده از لوله یا چهارتراش ساخته می شود سپس سازه برای چیدمان قالب سقف وافل آماده می شود.

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

سفارش قالب وافل

قالب ها طبق طرح چیدمان  روی لوله یا چهارتراش ها قرار می گیرند و سپس نوبت به تقویت سقف وافل می رسد.

 

بتن ریزی

بتن ریزی سقف پس از انجام عملیات آرماتوربندی انجام می شود.

 

قالب سقف

پس از مدت زمان مشخصی از ریختن و گیرش بتن، نوبت به جدا کردن قالب از سازه می رسد. در این مرحله باید مراقب بود که به قالب آسیبی نرسد.

 

سقف وافل

مرحله نهایی ساخت سقف وافل ، مرحله دیزاین نهایی نمای در معرض دید سقف است. برخی از مهندسان از همین سازه استفاده می کنند و به آن نورپردازی های مختلفی می دهند که جلوه زیبایی به آن می بخشد.

 

مزایا و معایب سقف وافل

سقف های وافل دارای مزایا و معایبی هستند که جهت اجرای این نوع سقف در ساخت و ساز خود باید در نظر بگیرید.

 

مزایای سقف وافل

سقف وافل برای پانل هایی با دهانه های بزرگ تا 16 متر قابل استفاده است.

ظرفیت باربری سقف وافل نسبت به سایر دال های بتنی معمولی بیشتر است.

سقف وافل ثبات ساختاری خوبی را همراه با ظاهری زیبا فراهم می کند. بنابراین برای سازه های بزرگ مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها، مساجد و دانشگاه ها گزینه مناسبی هستند.

دال های بتنی وافل به دلیل تقویت دو طرفه، کنترل ارتعاش خوبی دارند. بنابراین با اجرای این نوع سقف، ارتعاشات ناشی از حرکت انسان برای ساختمان های عمومی بزرگ کنترل می شود.

ورق های سقف وافل سبک وزن هستند و به بتن کمتری نیاز دارند، بنابراین مقرون به صرفه در نظر گرفته می شوند.

حجم بتن و فولاد مورد نیاز در سقف وافل کم است، بنابراین وزن سقف وافل کمتر از سقف های مشابه رایج است .

ورق های وافل را با نظارت خوب آسان و سریع درست کنید.

بسیاری از خدمات مانند روشنایی، لوله کشی، سیم کشی، تهویه مطبوع، پانل ها و عایق کاری را می توان با ایجاد سوراخ در قسمت زیرین سقف در وافل قبل از بتن ریزی ، ایجاد کرد.

 

انواع راه های ساخت و ساز سقف وافل

سقف وافل به دو روش ساخته می شود؛

برای اجرای سقف وافل در محل یا محل ساخت، پس از آرماتوربندی، برای ریختن بتن به قالب نیاز داریم .

در فرآیند ساخت سقف های وافل پیش ساخته، اسلب ها در جای دیگری مانند کارخانه ساخته می شوند و به محل پروژه ارسال می شوند.

 

 تفاوت سقف وافل با تیر بلوک 

همانگونه که گفته شد سقف وافل در سقف های با بازشو های بزرگ جایگزین مناسبی برای حل مشکل فاصله محدود تیرهای یکپارچه می باشد. در ادامه به مقایسه سقف وافل و تیرچه بلوک از جنبه های مختلف می پردازیم.

 

طول دهانه ها

در سقف های تیرچه بلوک طول دهانه ها به 7 متر می رسد در حالی که انواع سقف های وافلی قابلیت ایجاد دهانه های بزرگتر را دارند.

 

محافظت

سقف وافل از نظر ایمنی دارای معایب بسیار کمتری نسبت به تیر بلوک است. آمارها حاکی از آن است که سقف های تیرچه بلوک در اثر عوامل محیطی مانند زلزله و آتش سوزی خسارت و تلفات زیادی متحمل می شوند. از آنجایی که سقف وافل می تواند دمای بالا را تحمل کند، در برابر آتش مقاوم تر است و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای سقف تیرچه بلوک به حساب می آید.

وجود پلی استایرن در سقف تیرچه بلوک  در هنگام آتش سوزی باعث تولید گازهای سمی و همچنین تسریع در گسترش آتش می شود که منجر به خسارات جانی و مالی فراوان می شود. اما در سقف وافل از مواد قابل احتراق استفاده نمی شود. به علاوه استحکام سقف وافل از تیرچه بلوک خیلی بیشتر است، بنابراین در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارد.

 

آسایش فراوان

سقف تیرچه بلوک صدا را به داخل منتقل می کند و در حین کار ارتعاشات زیادی دارد. از طرفی سقف وافل به دلیل تیرچه های دو طرف استحکام بیشتری نشان می دهد.

 

تعداد تیرهای وسط

در سقف تیرچه بلوک، تیرهای میانی را نمی توان حذف کرد، زیرا نقش پشتیبانی و انتقال یا محدود کردن بار را در سرتاسر سقف ایفا می کنند. اما در سقف وافل به دلیل طراحی خاص امکان حذف تیرهای میانی و استفاده از آن به عنوان دال بتنی تخت وجود دارد.

 

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

 

سخن نهایی 

با بررسی سقف وافل که به صورت شبکه ای است و برای فضاهای بزرگ  و همچنین در ساختمان های مسکونی قابل استفاده است. صرفه جویی در مصرف آرماتور و بتن که یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی محسوب می شود.

بررسی سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword