بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

نقد و بررسی کامل سقف وافل

بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

سقف وافل یکی از مدل سقف های سازه های بتنی است که در ساختمان یافت می شود. و علاوه بر ظاهر مدرن و زیبا، بسیار مقرون به صرفه و ارزان می باشد.

علت نام گذاری این سقف نشان دهنده شباهت آن به نان وافل است. قالب های وافل را می توان علاوه بر ویلا سازی و ساختمان های مسکونی معمولی و بزرگ ، در سقف سازه های مرتفع مانند فرودگاه ها یا ایستگاه های مترو و قطار استفاده کرد.

در این مقاله از نقد و بررسی کامل سقف وافل هر آنچه را که باید در مورد ساختار وافل بدانید را پوشش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

 

معرفی سقف وافل

سقف های وافل یک نوع از سیستم های سقف های دال هستند که بر پایه تیرچه های دو طرفه که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته اند. همه ی قسمت های این سقف در یک تراز قرار دارند و ظاهر یک چندضلعی را ایجاد می کنند.

رویه سقف وافل صاف است و زیر آن سوراخ هایی وجود دارد که ظاهری شبیه نان وافل دارد.

این نوع سقف علاوه بر ساختمان های مسکونی معمولی ، معمولاً در مناطقی که نیاز به دهانه های بزرگ با حداقل تعداد ستون دارند ، استفاده می شود. عملکرد اصلی سقف وافل تحمل بارهای بیشتر در دهانه های طولانی تر است. یکی دیگر از دلایل استفاده از این سقف، تامین ارتفاع آزاد بیشتر برای ساختمان ها است.

سقف بتنی وافل در مقایسه با سایر انواع دال مانند دال توخالی، سقف گنبدی، دال پس تنیده ، دارای صلبیت بیشتر و سبک تر است.

دال وافل یا سقف دال، دال بتنی با ظاهری زیبا و مزایای اقتصادی و فنی فراوان است. برای ساخت چنین سقف هایی از قالب های وافل استفاده می شود. این قالب ها باعث کاهش بار استاتیکی سازه شده و نمای زیبایی از سطح زیرین سقف ایجاد می کند.

 

تاریخچه دال وافل

جالب اینجاست که قدمت قالب های وافل به دهه 1800 برمی گردد. اگر از منظر ایران باستان به زیبایی این بنا نگاه کنیم باید به 2500 سال پیش برگردیم. ایده اولیه ساخت سازه های وافل از یونان سرچشمه گرفت و سپس به کشورهای دیگر منتقل شد.

اگر ظاهر چنین سقفی را به خاطر ندارید، توصیه می شود به نقاشی معروف لئوناردو داوینچی “شام آخر” توجه کنید. علاوه بر این، مجسمه های تخت جمشید جذابیت ضخامت سطوح تزئین شده در دنیای امروز را نشان می دهد. در آن زمان صنعت ساخت و ساز به پیشرفت خود ادامه داد و زمینه ساخت و ساز گسترده تر از قبل بود.

در آن زمان تقاضای پیمانکاران با حداکثر دهانه دال وافل مشخص می شد. و نیاز به دهانه های وسیع بدون استفاده از ستون داشتند. اگرچه در گذشته از این نوع سقف در ساخت و ساز استفاده می شده است، اما هنوز اطلاعات صحیحی از تاریخچه و نحوه پیدایش آن در دست نیست.

برای مطالعه کامل مقاله تاریخچه سقف وافل اینجا کلیک کنید‌.

 

بررسی کامل سقف وافل

اگر به نقد و بررسی کامل سقف وافل نگاهی بیندازیم، می توان گفت که سقف های وافل برای مناطق مسطح ایده آل هستند و حجم بتن استفاده شده در آنها بسیار کمتر از سایر اشکال رایج سقف است.

برای تقویت سقف های وافل از یک طرف می توان از شبکه های فولادی یا میلگرد های جداگانه استفاده کرد. و از طرف دیگر نیازی به سوراخ کردن تیرچه ها در سقف های مشبک نیست. سطح زیرین دال وافل شبیه ساختار نان وافل است.

ضخامت دال رویه  توصیه شده برای سقف های وافل 60 تا 100 میلی متر با محدودیت عمق کلی 250 تا 500 میلی متر است. عرض تیرچه های موجود در سقف مشبک معمولاً بین 100 تا 180 میلی متر است و توصیه می شود فاصله بین تیرچه ها بین 600 تا 900 میلی متر باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های سقف وافل مقاومت بسیار خوب آن در برابر انقباض است. بعلاوه، به دلیل وزن کمتر از دال پایه، نسبت به بخش دال بتنی معادل ، خواص مقاومتی بالاتری دارد.

دال وافل در مقایسه با بتن و میلگردی که در سقف بتنی سنتی استفاده می شود، تنها به 70 درصد بتن و 80 درصد فولاد نیاز دارد. با توجه به ویژگی ها و عملکرد سقف موج دار به طور کلی می توان گفت که این نوع سقف یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است.

 

انواع دال وافل

اکنون که می دانید سقف وافل چیست، بهتر است انواع آن را بشناسید.

در حال حاضر دو مجموعه سقف وافل وجود دارد که شامل سقف وافل یک طرفه و دو طرفه است. هر یک از آنها دارای ویژگی ها، برنامه ها و عملکردهای خاصی هستند که برای انتخاب بهتر باید با آنها آشنا شوید.

 

 وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه سقفی است که بار توسط تیرهای سازه ای در جهت مخالف تیرچه ها انتقال داده می شود تا سقف بتواند بار را تحمل کند.

لازم به ذکر است که سقف وافل یک طرفه با نام های مهانیت یا وافل سبز نیز معروف اند. طول میلگرد ها به اندازه قالب ها بستگی دارد. همه این موارد به حداکثر اندازه دهانه نیز بستگی دارد.

اما مهم این است استفاده از سقف های وافل یکطرفه تا دهانه های 7 الی 8 متری به دلیل جوابگیری کنترل خیز و ارتعاش محدود شده. و بهتر است برای طراحی دهانه های بلندتر از وافل دوطرفه استفاده شود.

 

 وافل دو طرفه

سقف وافل دو طرفه یک پانل دو طرفه است که می توان از آن برای انتقال بار از دو جهت استفاده کرد. با این حال، باید بدانید که هیچ یک از مسیرها دائمی نیستند. اگرچه از چهار طرف توسط تیرهایی پشتیبانی می شوند.

لازم به ذکر است که در سقف وافل دو طرفه بار از هر دو جهت منتقل می شود، بنابراین مسیر اصلی آرماتوربندی برای دال دو طرفه در هر دو جهت در نظر گرفته شده است و بارها را مستقیماً به تکیه گاه های موجود در آن منتقل می کند.

با سقف وافل دو طرفه تمامی تیرها به صورت عمودی روی هم قرار می گیرند و بار اصلی از چهار طرف به تیرها منتقل می شود. با وجود استحکام و ایجاد محیطی امن در داخل ساختمان، زیبایی و جذابیت در معماری که از اهمیت بالایی برخوردار است ، در این نوع سقف ها نمود پیدا می کند.

بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

 

تفاوت دال وافل یک طرفه و دو طرفه

در این بخش به تفاوت های سقف یک و دو طرفه می پردازیم، با ما همراه باشید:

تولیدی قالب وافل | مهمترین مزایای تولیدی قالب وافل مهانیت

حداکثر دهانه سقف وافل:

سقف وافل یک طرفه عملکرد یک طرفه دارد و در دهانه های کوتاه استفاده می شود که حداکثر دهانه آنها در نوع یک طرفه 7 تا 8 متر است.

نحوه انتقال بار و کارایی: سقف وافل یک طرفه فقط در یک جهت قابل انتقال نیرو است. علاوه بر این، به دلیل رفتار یکطرفه، نمی تواند تأثیر قابل توجهی درانتقال  باربه ضلع های یک دهانه داشته باشد. این در حالی رخ می دهد که سقف های وافل دوطرفه با انتقال بار دهانه به تمام اضلاع چشمه خود سربار خود را به صورت مناسب تری بازپخش نیرو می کند .

شکل ظاهری: وافل های یک طرفه از نظر ظاهری به شکل مستطیل طراحی شده اند و در سایزها و طول های مختلف قابل تولید هستند.

ضمناً امکان مونتاژ قالب های یک طرفه نیز وجود دارد اما از طرفی ظاهر قالب های دو طرفه مربعی شکل است و امکان مونتاژ وجود ندارد زیرا در اندازه خاصی ایجاد می شوند و قابل تغییر نیستند.

کاربرد و کارایی: اگر ستون های اضافی را از زیر سقف وافل دو طرفه برداریم، می توانیم فضای بیشتری به دست آوریم .

لایه زیرین: قسمت زیرین سقف وافل نمای بسیار جذاب و چشم نوازی دارد که در خیلی از قسمت ها نیاز به اجرای سقف کاذب را کاملا برطرف نموده و در هزینه های کلی ساخت وساز صرفه جویی می کند.

 

ویژگی های سقف وافل

ویژگی های این سقف عبارتند از:

  • ضخامت این سطوح معمولاً 60-100 میلی متر است، در حالی که عمق دال های بتنی معمولی به 250 میلی متر و 500 میلی متر محدود می شود.
  • عرض تیرها در سقف وافل معمولاً بین 100 تا 180 میلی متر است.
  • در صورت استفاده از قالب های قابل مونتاژ مهانیت برای طول ها ی مختلف نیازی به تهیه قاب های مختلف نیست.
  • فاصله بین ریب ها معمولاً 600-900 میلی متر است.
  • سقف وافل دوطرفه تا فاصله 15 متری را پشتیبانی می کند.
  • رفتار این سقف بهتر و راحت تر از سقف های معمولی است.
  • سطح زیرین سقف وافل زیبایی خوب و قابل قبولی دارد و می توان از آن به عنوان یک عنصر بصری استفاده کرد.
  • سقف دو طرفه بهتر حرکت بار زنده را بازپخش نیرو می کند.

 

مزایای دال وافل

قالب های وافل علاوه بر ساختمان های معمولی و ویلایی ، برای سقف هایی با دهانه های بزرگ هم استفاده می شود و برای جاهایی که تعداد ستون ها محدود است مناسب است.

ظرفیت باربری سقف های موج دار نسبت به سایر انواع دال های بتنی بیشتر است، به علاوه پایداری سازه ای خوب و ظاهری زیبا را فراهم می کند. این مزیت و برتری سقف وافل را برای فرودگاه ها، بیمارستان ها، مساجد، دانشگاه ها و سایر ساختمان های عمومی ایده آل می کند.

سقف های بتنی وافل به دلیل تقویت دو طرفه دارای ویژگی ضد ارتعاشی عالی هستند، بنابراین می توانند به طور موثر لرزش های ناشی از حرکت افراد در ساختمان های عمومی را کنترل کنند.

این مدل سقف ها سبک وزن هستند و به بتن کمتری نیاز دارند و به همین دلیل مقرون به صرفه تر هستند.

سقف های وافل با نظارت مناسب آسان و سریع درست می شوند و به بتن و فولاد کمتری نیاز دارند، بنابراین یک سقف وافل کاملا سبک و استاندارد است.

اطلاعات اضافی: با بررسی دقیق و کامل محل عبور تاسیسات میتوان بدون هیچ گونه آسیب رساندن به قالب های وافل ، سوراخ هایی در قسمت زیرین قالب وافل برای محل عبور تاسیسات مختلفی مانند روشنایی، لوله های برق، سیم کشی برق، تهویه مطبوع، تخته های عایق و لایه های عایق ایجاد کنید.

اهمیت اجرا و طراحی سقف وافل | معرفی سقف وافل

سخن نهایی 

سقف‌های وافل می‌توانند به نمای بیرونی و معماری ساختمان شما حس زیبایی ببخشند. از طرفی این نوع سقف ما را به یاد تاریخ یونان می اندازد و زیبایی آن را به تصویر می کشد. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه در این زمینه نیاز دارید توضیح دهیم.

بررسی کامل سقف وافل | ویژگی های سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword