مهمترین نکات اجرای سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

مهمترین نکات اجرای سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

مهمترین نکات اجرای سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

انواع مختلف سقف وافل

مهمترین نکات اجرای سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

همانطور که می‌دانید معنای وافل مشابه کلمه نان است. که به علت مشبک بودن تیرهای آهن در قسمت تحتانی الگو گرفته است.

به عبارت دیگر سقف وافل به خاطر عمودی و افقی بودن تیرهای آهن شکل مستطیلی یا مربعی پیدا می‌کند. که به طور کلی سقف وافل مستطیلی یا همان وافل یک طرفه است و اما سقف وافل عمودی یا مربعی وافل دو طرفه تعریف می‌شود.

بنا به استفاده شما سیستم وافل دارای دو نوع است همانطور که در قسمت بالا که ذکر کردیم، مستطیلی یا یک طرفه و سقف مربعی یا دو طرفه می‌باشد. از طرفی دیگر استفاده و انتخاب سقف وافل به شرایطی متفاوت بستگی دارد. که می‌توان از اندازه دهانه، ریختن بتن، نوع سازه، الزامات معماری، حذف ستون و خاموت نام برد.

 

مهمترین نکات اجرای سقف وافل

سقف وافل را می‌توان از انواع سقف‌های بتنی و مشبک تعریف کرد. که توسط شبکه ای از تیر و میلگرد به شکل متعامد و با ضخامت یکسان تشکیل شده است.  در کشورهای کانادا و همچنین آمریکا تاریخچه سقف وافل از سال ۱۹۴۰ در آنجا رویداد پیدا کرد. سقف با وزن سبک و استحکام و مقاومت زیاد استفاده از آن در  سراسر دنیا محبوبیت زیادی یافت.

 

مزایای سقف وافل

از مزایای سقف وافل می‌توان به سهولت اجرا، کاهش هزینه، وزن سبک، حذف دهانه‌ها و ستون‌ها می‌باشد. که نسبت به دیگر سقف‌ها مانند کوبیاکس، پیش تنیده و تیر دال بسیار به صرفه و کاربردی می‌باشد. از طرفی دیگر سقف وافل برای انواع متفاوت ساختمان‌ها به روش بسیار راحت و قابل اعتماد قرار می‌گیرد.

 

ویژگی های سقف وافل

با بیان ساده می‌توان گفت: که سقف وافل در قسمت تحتانی دارای حفراتی است. این حفررات به دلیل عمود بودن یا مجاور هم چیدن تیرهای آهن شکل مربعی یا مستطیلی تشکیل می‌دهند.

که بنابر این حفرات ایجاد شده به نورپردازی و نمای زیبای سقف کمک زیادی می‌کند و سقف را می‌توان به طرح‌های مختلف تبدیل کرد.

 

نحوه خرید یا اجاره کردن قالب وافل

یکی از مهمترین عوامل در اجرای سقف وافل خرید و اجاره کردن قالب وافل است. اگر شما هم دنبال اجرای سقف با کیفیت هستید، بهتر است قالب وافل خوب خرید کنید.

تا در چینش و مرتب کردن قالب‌ها کنار یکدیگر با مشکل مواجه نشوید. زیرا هنگام چیدن قالب‌ها باید عمق و اندازه آنها یکسان باشد. تا جابجا نشوند یا حرکت نکنند زیرا بتن از لابلای آنها نفوذ می‌کند.

از جهتی دیگر استفاده از قالب وافل به حذف بتن اضافه و سبک شدن سقف کمک می‌کند. همچنین با استفاده از قالب وافل تیرهای عمودی و افقی که به ایجاد طرح‌های مستطیلی و مربعی گذاشته می‌شوند، توسط قالب بندی سقف وافل نمایان خواهند شد. در نتیجه این قالب‌های مستطیلی و مربعی که به نوبه خود افقی و عمودی هستند. جهت ایجاد وافل یک طرفه و وافل دو طرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

علل و راه حل ترک های سقف وافل بتنی

عملکرد سقف وافل نیز به عنوان پایه برای طبقه اول عمل می کند و با دال بالایی که نقش سقف را دارد.

دال های بتنی بسیار مهم هستند و اهداف مختلفی را انجام می دهند. این به این دلیل است که نه تنها یک سطح صاف را فراهم می کند بلکه می تواند بارهای سازه را نیز تحمل کند. و به عنوان عایق صدا و عایق حرارت عمل می کنند.

این یک واقعیت است که شکاف های بین دال ها اغلب فضاهای ایزوله و ایمن را برای ساخت تاسیساتی مانند سیستم های برق و لوله کشی فراهم می کند. سقف وافل به شیوه ای اجرا می شود که ضخیم تر از لبه های آن باشد و میلگردهای تقویت کننده برای تقویت و حفظ یکپارچگی سازه استفاده می شود.

بسته به آب و هوا و محیط، ممکن است یک لایه ماسه شسته زیر این کاشی ها برای تخلیه آب اضافی وجود داشته باشد. اگر آنها به درستی قرار نگیرند، می تواند سبب ترک خوردن دال شود.

امروزه اجرای این سقف، مانند بسیاری از مشکلات طراحی دیگر، به کمک نرم افزار و مبتنی بر قوانین است. برای طراحی این نوع سقف ها اغلب از نرم افزارهای امنیتی استفاده می شود و قوانین و دستورالعمل های مختلفی برای این امر وجود دارد.

 

تفاوت سقف وافل و دک اینتل

مجریان پروژه، متخصصان و معماران اغلب هنگام طراحی سیستم های سازه خود با دو انتخاب مهم روبرو هستند. ساخت سقف در سیستم تیرچه بلوک یا ساخت سقف وافل در سیستم دال؟

همانطور که می دانید، ساخت سقف از سیستم بلوک تیرچه به تجهیزات و مهارت های انسانی کمتری نیاز دارد. و به همین دلیل است که تیر بلوک در مقایسه با سیستم دال هزینه کمتری ایجاد می کند. بنابراین محدوده استفاده از سیستم تیرچه بلوک (حداقل در ساختمان های کوچک شهری) مشخص است.

اما در مواقعی که نیاز به اجرای سقف‌های بازشو بزرگ‌تر باشد، به دلیل محدودیت‌های ذاتی تیرهای بلوک برای پوشش دهانه‌های بزرگ‌تر و همچنین به دلیل محدودیت‌های معماری، استفاده از سیستم کاشی تنها گزینه در بسیاری از پروژه‌ها است.

سقف های وافل نیز به سه گروه متوالی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • سقف cubiacs و ubot
  • سقف تخته وافل با فرم موقت
  • سقف عرشه اینتل

آنالیز فنی سقف وافل | هزینه های طراحی سقف وافل

 اجرای ساختاری با حداکثر باز شدن سقف وافل

حداکثر باز شدن دهانه سیستم سقف وافل به سه عامل مهم از جمله امنیت سیستم، هزینه کم و نمای آن سیستم بستگی دارد.

طراحان باید به این سه عامل توجه کنند و سازه را با سقفی که در دهانه های بزرگ قابل استفاده است اجرا کنند و با حذف ستون های اضافی در کل هزینه ساختمان صرفه جویی شود. علاوه بر موارد فوق، سیستم سقف وافل نیز نقش مهمی در زیبایی ساخت و ساز دارد، به عنوان مثال برای کسانی که در بیمارستان ها، ساختمان های پذیرایی، اماکن زیارتی و یا آپارتمان زندگی می کنند، تعداد زیاد ستون های اضافی دردسر ساز خواهد بود.

 

چرا حداکثر بازشو سقف وافل بیشتر از سقف های دیگر است؟

سقف وافل در سیستم هایی با دهانه های بزرگ قابل استفاده است، علاوه براین سقف وافل قیمت پایین تری نسبت به سایر سقف ها دارد.

بنابراین طراحی حداکثر بازشو سقف وافل در سازه بسیار مورد توجه مجریان و متخصصان است، زیرا در اجرای سقف وافل بتن زیرین برداشته شده و بتن آن نقش پوشش میلگرد را دارد با حذف بتن پیش تنیده بتن کمتری در سقف مصرف می شود در نتیجه بار مرده سقف کاهش می یابد.

دلیل اصلی اجرای سقف وافل در دهانه بیشتر، عملکرد دو طرفه همراه با وزن کمتر در اجرای سقف وافل است.

 

چگونه از بلند شدن سقف وافل جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم ترین نکات در اجرای سقف وافل، دقت به مشکل خیز رو به پایین است. هنگام طراحی سازه و بعد از پایان کار و بهره برداری، سیستم سقف تغییر می کند و این تغییر شکل پایین می آید که به آن خیز رو به پایین می گویند.

شما باید در مورد اقدامات پیشگیرانه فکر کنید. طبق مبحث 9 مقررات ملی ساختمان، مزیت اصلی تیرهای دهانه بزرگ باید این باشد که در دراز مدت تغییر شکل های ناشی از بارهای مرده را جبران می کند. بنابراین، بحث منفی در طراحی سقف وافل مهم می شود.

برای جلوگیری از برآمدگی رو به پایین در اجرای سقف خرپای تیرچه باید اقداماتی برای جلوگیری از برآمدگی به سمت بالا که به اصطلاح “شکم” می نامند. برآمدگی سقف یکی از دلایل اصلی ترک های سقف است. به طور معمول، بالابر منفی هنگام ریختن بتن از بین می رود و پس از بارگذاری طولانی مدت ناپدید می شود.

 

در مرحله اجرای سقف وافل بازشو بزرگ به نکات زیر توجه کنید:

فواصل پایه های اعتماد باید نزدیک به یکدیگر باشد.

بلوک ها و داربست ها باید نزدیک به هم قرار گیرند. استفاده از داربست در ارتفاع بالا الزامی است.

وقتی به ارتفاع 7 متری رسیدید داربست باید نصب و وصل شود.

افزایش منفی سقف در دهانه بزرگ باید در نظر گرفت.

بتن ریزی در یک مقطع طولانی باید با احتیاط انجام شود و هنگام پمپاژ بتن نباید در یک مکان جمع شدگی ایجاد شود.

پس از بتن ریزی زمان کافی برای خشک شدن بتن طبق مقررات در نظر گرفته شود.

 

قالب بندی با دهانه بزرگ

قالب گیری باید به صورت مرحله ای و در نباید به شکل یکجا صورت گیرد.

جایگزینی زیرساخت اعتماد باید فورا اتفاق بیفتد.

پس از اینکه بتن به مقاومت 70% رسید، می توان آن را حذف کرد.

برداشتن پی تنها در صورت در نظر گرفتن مقاومت 28 روزه بتن و رعایت کلیه مقررات آیین نامه مجاز است.

شکل دهی باید به صورت مرحله ای انجام شود.

تحت هیچ شرایطی نباید به طور ناگهانی بارگذاری کنید. هنگام برداشتن وافل اتو ضربه ای وارد نکنید.

اگر دهانه کمتر از 7 متر باشد، می توان قبل از نصب داربست، کل قالب را جدا کرد، اما اگر دهانه بیش از 7 متر باشد، می توان قالب را تا حدی برداشت و زیر هر قالب را نصب کرد.

در نتیجه پست های ایمنی باید در دو طبقه متوالی قرار گیرند.

تولیدی قالب وافل | مهمترین مزایای تولیدی قالب وافل مهانیت

آرماتوربندی با دهانه بلند

آرماتوربندی تقویت کننده معمولاً در مرکز دهانه قرار می گیرد. در نقشه باید محل آرماتورها، تعداد آرماتورها و ابعاد آنها تعیین شود. پیمانکار باید دقیقاً طبق نقشه طراح کار کند و کلیه جزئیات نقشه را در اجرای میلگردهای تقویت کننده لحاظ کند. یکی از رایج ترین مشکلات در هنگام تقویت، رعایت نکردن کلاهک آرماتور است.

 

سخن نهایی 

سقف های وافل با وجود تطبیق پذیری بسیار مفید هستند. در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد این سقف ها به همراه آموزش نکات کاربردی ارائه دادیم.

مهمترین نکات اجرای سقف وافل | انواع مختلف سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword