سقف وافل در تهران | سقف وافل چیست

سقف وافل در تهران | سقف وافل چیست

سقف وافل در تهران | سقف وافل چیست

سقف وافل 

سقف وافل در تهران | سقف وافل چیست

یکی دیگر از سازه های سبک و مقاوم سقف لانه زنبوری است که به جای سقف سنتی برای دهانه های بلند استفاده می شود. استفاده از ستون های اضافی در ساختمان باعث افزایش وزن سازه و همچنین افزایش هزینه ها می شود.

استفاده از سقف وافل تعداد ستون های مورد استفاده را کاهش می دهد. علاوه بر این، ظرفیت بار بالاتر از ورق های معمولی است. سقف لانه زنبوری فضای کافی برای اجرای پروژه های معماری را فراهم می کند. نورپردازی ساده می تواند زیبایی آنها را دو چندان کند.

با برداشتن تیرها نیازی به پرداخت هزینه حمل و نگهداری نیست. بنابراین، دشواری فرآیند اجرا کاهش می یابد. مواد موجود در قالب سقف وافل پلاستیکی است و لرزش بتن به راحتی انجام می شود.

 

سقف وافل در تهران 

در حال حاضر سقف وافل در تهران معرفی شده است و به دلیل مزیت های اقتصادی و فنی نه تنها مورد استقبال سازندگان بلکه بسیاری از جامعه مهندسی قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین عوامل اجرای سقف وافل در تهران سهولت اجرا و رعایت ضوابط و مقررات فنی و اداری سازمان نظام مهندسی می باشد. سقف های وافل به دلیل سادگی و کاربردی بودن بسیار محبوب هستند.

برای خواندن مقاله خرید قالب وافل در تهران اینجا کلیک کنید.

کاربرد سقف وافل 

سقف وافل به دلیل مقاومت، پایداری و صلبیت می تواند بر روی سازه های فلزی و بتنی مرتفع و روی فنرها یا قاب های 12 متری به اشکال منظم و نامنظم استفاده شود. کاهش هزینه بتن و آرماتور عاملی است که این نوع سقف را نسبت به سایر روش های مناسب سقف مقرون به صرفه تر می کند.

با توجه به سرعت بالای پروژه های ساختمانی، استفاده از سیستم های وافل می تواند نقطه عطفی در زمان بندی پروژه ها باشد، همانطور که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.

امروزه از سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بلند و بزرگ مانند سالن ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و غیره استفاده می شود.

 

مراحل سقف وافل 

زیرسازی سقف

  1. ساخت قالب وافل
  2. تقویت سقف وافل
  3. بتن ریزی سقف وافل
  4. قالب های وافل را باز کنید

 

زیرسازی سقف وافل

یکی از مهمترین قسمت های کاربرد سقف وافل، پوشش زیرین سقف وافل است. در این قسمت ورودی باید با توجه به وزن و شرایط بارگذاری فرمت شده و اصول ایمنی را اعمال کند. توجه داشته باشید که شمع هایی با ارتفاع 3 تا 3.5 متر در مصارف سقف بتنی و داربست یا جک های بلند برای سقف های بالای 3.5 متر استفاده می شود.

این نکته را نباید فراموش کرد که یکی از مراحلی که باید با دقت و دقت انجام شود، نصب صحیح قالب، یک طرفه یا دو طرفه، تنظیم سطح سقف و اعمال بالابر منفی است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که از جک های فلزی در فواصل مساوی استفاده می شود.

 

چیدن قالب های وافل

بعد از ساخت سقف وافل مرحله بعدی قالب گیری سقف وافل است. در این مرحله باید طبق برنامه پیش برویم زیرا روی نقشه مشخص می شود که از قالب های دو طرفه استفاده می کنیم یا یکطرفه.

هنگام نصب قالب های وافل دقت کنید که فاصله هر قالب با ستون ها و پرده ها مطابق با نقشه اجرا باشد.

برای بالا بردن کیفیت سقف وافل در تهران باید قالب ها با نخ هایی در یک راستا ساخته شوند، موازی بودن قالب های وافل مهم است.

 

تقویت سقف وافل

از دیگر مزایای سقف وافل عدم وجود تیرهای از پیش ساخته شده و همچنین اجرای کامل آرماتور سقف در محل می باشد. پس از چیدمان قالب های وافل، آرماتوربندی سقف وافل طبق برنامه انجام می شود.

در مرحله اول میلگردهای اصلی و میلگردها در پایین تیر قرار می گیرند، سپس درپوش های برشی در انتهای ستون و همچنین تکیه گاه دیوار برشی و تیر مدفون سقف قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که در این قسمت طول و عرض کلاهک برش و همچنین تعداد بادامک ها، تعداد بادامک ها و فاصله مرکز تا مرکز بادامک ها اهمیت دارد. سپس میلگردها به صورت رولپلاک به میلگردهای بالا و پایین متصل می شوند. توجه داشته باشید که تمام مراحل تقویت باید طبق برنامه انجام شود.

Waffle roof in Tehran

ریختن بتن روی سقف وافل

پس از مقاوم سازی سقف وافل، سقف وافل آماده بتن ریزی می باشد. بتن ریزی سقف وافل به صورت مستمر و در یک جهت انجام می شود.

فضای بین تیرها به دلیل فضای خالی برای ریختن بتن و تراکم کم آرماتور به راحتی با بتن پر می شود. یکی از مهم ترین قسمت های فرآیند ریختن بتن، ارتعاش است که در فرآیند ریختن بتن باید ارتعاش داده شود تا روی هم قرار گیرد.

 

عواملی که در گیرش بتن نقش دارند عبارتند از:

  1. دمای مجاور بت

  2. ضخامت سقف

  3. نوع سیمان مورد استفاده

  4. نوع قالب

برای حذف قالب سقف وافل باید به مقاومت بتن 70 درصد برسیم. اما در صورتی که مهلت 28 روزه همراه با تمامی مراحل اساسی و فنی محقق شود، اتکا قابل حذف است.

 

قیمت سقف وافل در تهران

قیمت سقف وافل در تهران شامل عوامل مختلفی از جمله قیمت بتن، هزینه و میزان آرماتور، هزینه نصب سقف وافل، هزینه نگهداری و هزینه اضافی بتن و سایر هزینه ها می باشد.

درک این موارد به شما کمک می کند تا امور مالی ساخت و ساز خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کنید. زیرا برآورد هزینه و مدیریت مناسب پروژه باعث کاهش هزینه کلی پروژه می شود. ما می خواهیم جزئیات را در زیر به شما ارائه دهیم.

 

سقف وافل مصرف فولاد و بتن تقویت کننده را کم می کند.

این مدل سقف به لطف سیستم منحصر به فرد خود که میزان فولاد و بتن تقویت کننده را به حداقل می رساند قابل استفاده است. سقف های وافل به دلیل وجود قالب و سوراخ در سقف های بتنی و حذف بتن سازه ای در مناطق تحت تنش سقف نسبت به سایر سقف ها از بتن کمتری استفاده می کنند.

همین امر در مورد مواد مصرفی نیز صدق می کند. علاوه بر این، اجرای سقف تخت با تیرها و تیرهای درجا بر روی سقف وافل به طور قابل توجهی به آرماتور و بتن کمتری نسبت به سیستم‌های مشابه مانند صفحات تخت، تخته‌ها، تیرها و بلوک‌ها نیاز دارد.

 

مقدار آرماتور استفاده شده برای سقف وافل 

آرماتور مصرفی مهمترین عامل تعیین کننده قیمت سقف وافل است. میزان آرماتور مورد استفاده در سقف های برجسته به عوامل زیادی از جمله ظاهر معماری، بازشوهای موجود در سازه و وضعیت کلی سازه بستگی دارد.

عواملی مانند فاصله بین ستون ها و تعداد طبقات و بارهای مرده و زنده، نوع خاک و عوامل دیگر در این امر موثر است. استفاده از سازه و درجه اهمیت آن از دیگر عواملی است که بر میزان آرماتور استفاده شده و هزینه سقف وافل تاثیر می گذارد.

به طور معمول، میلگرد مورد استفاده برای سقف یک ساختمان مسکونی معمولی برای بازشوهای معمولی، بسته به نوع استفاده، تقریباً 8 تا 17 کیلوگرم است. بودجه مورد نیاز را می توان بر اساس هزینه روزانه مواد تعیین کرد. تاثیر قیمت آرماتور بر قیمت سقف امدادی مهمترین عامل در مقایسه با سایر عوامل تاثیرگذار است. انتخاب نوع سقف را می توان تحت تأثیر آرماتورهای مورد استفاده برای تیرها و ستون ها یا حتی برای پایه ها و دیوارها قرار داد.

 

تفاوت در میزان آرماتور استفاده برای وافل یک طرفه و دو طرفه

انواع میله های سقف وافل یک طرفه و دو طرفه. با سقف یک طرفه، هزینه یکسان نیست، تقویت در یک جهت انجام می شود، مانند سقف تیرچه بلوک. تفاوت اصلی این دو سقف در میزان آرماتور استفاده شده است.

در سقف وافل یک طرفه نقش اصلی اتصالات یک طرفه است.

این در حالی است که در سقف وافل دو طرفه آرماتورها در دو جهت قرار دارند و عملکرد سقف دو طرفه است. لازم به ذکر است که نمی توان نتیجه گرفت که حجم و ارزش مهاربندی در سقف وافل دو طرفه همیشه بیشتر است.

 

هزینه بتن مورد استفاده برای سقف وافل

مصرف بتن یکی دیگر از عناصر سازه ای است که بر قیمت اتو وافل تاثیر می گذارد. مقدار بتن با توجه به نوع یک یا دو طرفه و ضخامت سقف و اندازه قالب متفاوت است. در زیر به بررسی میزان بتن مصرفی و نقش آن در قیمت تمامی آهن وافل می پردازیم.

معمولاً میزان بتن مصرفی در سقف بر حسب متر مربع بر متر مربع بیان می شود و عواملی مانند طول دهانه، ضخامت سقف و ابعاد قالب های وافل تعیین می شود. هزینه بتن مصرفی در واقع با توجه به میزان بتن مصرفی در قیمت روز بتن تعیین می شود و این امر باید هنگام در نظر گرفتن هزینه ها در نظر گرفته شود.

Waffle roof in Tehran

سخن نهایی 

زندگی شهری همانطور که می دانیم به طور چشمگیری گسترش میابد. بسیاری از شهرها مهاجرت کردند. بنابراین استفاده از مصالح سنتی دیگر برای رفع نیازهای کارفرمایان و پیمانکاران کافی نیست. ساخت یک ساختمان با استفاده از مصالح سنتی نه تنها گران است، بلکه زمان زیادی نیز برای تکمیل آن نیاز دارد.

در نتیجه سقف وافل یکی از مصالح سبک بام است که دارای امکان سنجی می باشد. امروزه این نوع سقف یک روند رو به رشد در صنعت ساختمان است.

هزینه چنین سقفی در مقایسه با سایر سقف های توخالی مناسب است و برای ساختمان های چند طبقه، سقف تیرچه بلوک از نظر اقتصادی ارجحیت دارد. تابه های وافل شکل های غیر دائمی هستند. شما می‌توانید یک قالب وافل بخرید و چندین بار روی سقف‌های مختلف یا حتی سازه‌های مختلف استفاده کنید.

سقف وافل در تهران | سقف وافل چیست

پست مرتبط

Enter your keyword